کد خبر: ۱۷۷۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
نکات شناخته‌شده‌ای برای سلامتی وجود دارد که منطقی به نظر می‌رسد مثلاً مرتباً ورزش کردن، داشتن خواب کافی و نوشیدن آب کافی. اما نکاتی هم هستند که شاید دلیل خاص یا منطقی نتوان برایشان پیدا کرد اما جواب می‌دهند!
ناطقان: خیلی از ما در ماه‌های گرم تابستان سراغ نوشابه‌های سرد می‌رویم زیرا دوست نداریم وقتی گرممان شده و عطش داریم گرم‌تر و کلافه‌تر هم بشویم. عقیده‌مان نیز این است که یک نوشیدنی سرد ما را از درون خنک می‌کند، اما در واقع بدن ما جور دیگری عمل می‌کند! اگر می‌خواهید خنک شوید باید نوشیدنی گرم بنوشید تا عرق کنید!
این مکانیسم دفاعی طبیعی بدن ما در برابر گرمای زیاد است، عرقی که از روی پوستمان بخار می‌شود، احساس خنکی به ما می‌دهد.

خوردن غذا، مخصوصاً غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی، پرتقال، قهوه، چای و نوشابه، مینای دندان را نرم می‌کند، و اگر فوراً بعد از خوردن این مواد غذایی مسواک بزنید، تأثیر اسیدی آن‌ها بر دندان بیشتر شده و می‌تواند لایه‌ای از آن را تحلیل ببرد

2. چیزی را که می‌خواهید حفظ کنید با دست بنویسید
همه‌چیز را تایپ می‌کنیم، از نامه گرفته تا جزوه‌های درسی؛ اما پژوهشگران دریافته‌اند اگر اطلاعات را با دست بنویسیم، خیلی بهتر می‌توانیم آن را پردازش کرده و به خاطر بسپاریم. هرچند تایپ کردن سریع‌تر است و نیاز به قلم و کاغذ اضافی هم ندارد اما وقتی با دست می‌نویسید مجبور می‌شوید کمی از سرعت خود کم کنید و در مورد اطلاعاتی که وارد می‌کنید آگاه‌تر شوید و ضمناً با نگاه مستقیم شما به کلماتی که می‌نویسید آن‌ها را حافظه‌ی تصویری‌تان نیز ثبت خواهد کرد. همه‌ی این‌ها کمکتان می‌کنند اطلاعات را بهتر به خاطر بسپارید.

3. از صابون‌های آنتی باکتریال استفاده نکنید
هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از صابون‌های آنتی باکتریال به سلامتی ما کمک می‌کند. برخی از انواع باکتری‌ها برای سلامتی ما لازم‌اند و این صابون‌ها نمی‌توانند بین باکتری‌های خوب و بد تفاوتی قائل شوند. ضمناً، تمام صابون‌ها می‌توانند باکتری‌های جمع شده در دستانتان را پاکسازی کنند. مطالعات نشان داده‌اند زیاد در معرض تریکلوزان قرار گرفتن، خطراتی برای سلامتی دارد مثلاً مقاومت نسبت به باکتری‌ها و اختلالات هورمونی. تریکلوزان عنصری اصلی است که در صابون‌های آنتی باکتریال وجود دارد.

4. بعد از خوردن مسواک نزنید تا دندان‌هایتان قوی بمانند
همیشه به ما یاد داده‌اند که فوراً بعد از خوردن غذا مسواک بزنیم تا خرده‌های غذا از دندان‌هایمان پاک شده و دندان‌ها سالم بمانند اما فوراً مسواک زدن دندان‌ها آن‌ها را ضعیف می‌کند. زیرا خوردن غذا، مخصوصاً غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی، پرتقال، قهوه، چای و نوشابه، مینای دندان را نرم می‌کند، و اگر فوراً بعد از خوردن این مواد غذایی مسواک بزنید، تأثیر اسیدی آن‌ها بر دندان بیشتر شده و می‌تواند لایه‌ای از آن را تحلیل ببرد و منجر به مشکلاتی چون حساس شدن دندان‌ها، تغییر رنگ آن‌ها و یا ترک خوردنشان شود. دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند بعد از خوردن غذا دست‌کم 30 تا 60 دقیقه صبر کنید و سپس مسواک بزنید.

5. پیش از چُرت زدن قهوه بنوشید
محققان ژاپنی اخیراً دریافته‌اند افرادی که پیش از دراز کشیدن برای چرت زدن، حدود 200 میلی‌گرم کافئین مصرف کرده بودند، بعد از بیدار شدن خیلی سرحال‌تر و باانرژی‌تر از کسانی بودند که پیش از چرت زدن کافئین مصرف نکرده بودند. دلیلش هم این است که یک چُرت 20 دقیقه‌ای دقیقاً زمانی تمام می‌شود که کافئین تازه شروع به فعالیت و تأثیر کرده و مغزتان را از هورمون آدنوزین که عاملی برای خستگی مغز است پاکسازی می‌کند. خود چرت زدن از آدنوزین کم می‌کند اما کافئین، این اثر را تشدید می‌کند بنابراین با یک چرت کوتاه‌تر، انرژی بیشتری کسب خواهید کرد؛ اما حواستان باشد که شب‌ها قبل از خواب کافئین مصرف نکنید.





منبع: سلامت نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین