کد خبر: ۱۷۸۴۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲
یک متخصص طب سنتی گفت: نوعی از چاقی در آقایان شیوع بیشتری نسبت به خانم‌ها دارد که به خطرات حمله قلبی و ابتلا به دیابت منجر می‌شود.
ناطقان: کوروش صمدپور متخصص تغذیه، درباره انواع چاقی و عوامل موثر بر آن اظهار کرد: در علوم تغذیه به طور کلی ۲ نوع چاقی اصلی تعریف می‌شود؛ نوع اول که با نام چاقی سیب شکل معروف است و بیشتر ناحیه شکم و بالا تنه را درگیر می‌کند؛ این نوع چاقی در آقایان شیوع بیشتری نسبت به خانم‌ها دارد؛ چربی احشایی دور شکم با توجه به خطرات قلبی، عروقی و تاثیری که بر افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ دارد، برای ما با اهمیت‌تر است.

وی ادامه داد: نوع دوم از چاقی ، چاقی گلابی است که بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود؛ این نوع از چاقی بیشتر قسمت پایین تنه را درگیر می‌کند و تجمع چربی در آن ناحیه اغلب بر اثر عوامل هورمونی ایجاد می‌شود و معمولا خطر کم‌تری دارد.


این متخصص تغذیه ادامه داد: البته به یاد داشته باشید خانم‌هایی با این نوع چاقی، بعد از سن یائسگی، به علت افت استروژن علاوه بر پایین تنه با چاقی شکمی هم مواجه می‌شوند؛ پس خطر بیماری قلبی برای آینده آنها وجود دارد.
اصلی‌ترین عوامل افزایش وزن

صمدپور اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش وزن، مواد غذایی است که مصرف می‌کنیم؛ این مورد به طور مستقیم روی تجمع چربی در قسمت‌های مختلف اثر دارد؛ متاسفانه امروزه وعده غذایی ما مملو از انواع فست فود‌ها و غذاهای آماده است که در اغلب آنها  اسید چرب ترانس وجود دارد و بسیار خطرناک است؛ این نوع از غذاها و چربی منجر به ایجاد چاقی پهلو و تنه می‌شود که معمولا نسبت به سایر بافت‌های چربی سخت‌تر از بین می‌رود.


وی با اشاره به این که چربی‌های احشایی خطر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر را افزایش می‌دهد، تشریح کرد: یک سوم از انرژی روزانه ما باید از روغن و چربی‌ها تامین شود، اما روغن‌هایی که باعث چاقی نمی‌شوند به ترتیب اهمیت شامل روغن‌ زیتون، روغن‌ کنجد، روغن‌ کانولا و روغن‌ آفتاب‌گردان می‌شود.


این متخصص تغذیه گفت: استفاده از روغن‌های جامد و دارای اسید‌های چرب اشباع مثل دنبه که بسیاری از افراد آن‌ را به اشتباه مناسب‌تر می‌دانند، ریسک ابتلا به بیماری و چاقی را افزایش می‌دهد.


صمد پور اظهار کرد: یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه کنید مصرف مواد قندی و شیرینی‌جات است؛ چاقی شکمی بسیاری از افراد به علت مصرف انواع کیک‌ها، شیرینی‌ها، انواع نشاسته موجود در برنج و نان است؛ اگر مواد غذایی فوق بیش از اندازه مصرف شوند تبدیل به چربی و در بدن ذخیره می‌شوند.

وی درباره راه‌های مقابله با چاقی تصریح کرد: تنها راه مقابله با چاقی رعایت رژیم غدایی مناسب، افزایش مصرف سبزی و میوه و داشتن حداقل روزی نیم ساعت پیاده‌روی است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین