کد خبر: ۱۷۸۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
گروه‌های شورشی مورد حمایت ترکیه توافقی را با گروه تحریرالشام(النصره سابق) برای سیطره کامل این گروه بر استان ادلب امضا کردند.
ناطقان: به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز وابسته به امارات، براساس توافقی که گروه‌های شورشی سوری تحت عنوان "جبهه ملی آزادی" مورد حمایت ترکیه ۱۰ ژانویه با گروه تحریرالشام امضا کردند، "دولت نجات" وابسته به تحریرالشام کنترل مناطق معرة النعمان، اریحا و جبل الزاویه را به دست می‌گیرد.

طبق گزارش اسکای نیوز، با این توافق تحریرالشام کنترل کامل ادلب را در دست می‌گیرد و هیچ گروهی دیگر بدون اجازه از تحریرالشام نمی‌تواند تحرکی انجام بدهد.

این توافق بعد از آن صورت گرفت که تحریرالشام از "جبهه ملی آزادی" خواسته بود یا مناطق خود را تحویل دهد یا این گروه عملیات نظامی را برای بیرون راندن این جبهه انجام خواهد داد.

با این توافق جبهه ملی آزادی پایگاه‌های نظامی خود را حفظ می‌کند اما نمی‌تواند بدون مجوز تحریرالشام سلاح سنگین به دست گیرد.

روسیه، ایران و ترکیه ۲۰۱۷ به توافقی برای ایجاد مناطق کاهش تنش در استان ادلب و حومه آن دست یافتند. این توافق با هدف کاهش شدت درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و گروه‌های مسلح صورت گرفت اما شامل داعش و جبهه النصره نیست.

در سال ۲۰۱۸ نیز ترکیه و روسیه به توافقی برای ایجاد منطقه امن در استان ادلب دست یافتند.

در همین راستا، رامی عبدالرحمن، دیده بان حقوق بشر سوریه که مقرش در لندن است، گفت: تحولات ادلب به خاطر دولت ترکیه است که تنها تماشاگر درگیری‌ها میان جبهه النصره و گروه‌های مخالف دیگر بود و اجازه داد که این گروه کنترل مناطق بیشتری را در دست گیرد. توافق النصره و گروه‌های سوری به معنای دادن چراغ سبز به دولت سوریه و روسیه برای حمله به ادلب و پایان توافق "مناطق کاهش تنش" است.

براساس آمار دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل سه میلیون تن در ادلب زندگی می‌کنند که از جمله آن‌ها یک میلیون آواره از مناطق دیگر سوریه هستند.

عبدالرحمن گفت: به رغم اینکه آنکارا علنا اعلام می‌کند که النصره یک گروه تروریستی است اما اعضای سازمان اطلاعات ترکیه با نمایندگان این گروه در گذرگاه باب الهوی دیدار می‌کنند. ترکیه تعداد زیادی از نیروهای مخالف را از ادلب به مناطق دیگر منتقل کرده تا آماده جنگ با کردها در شرق فرات شوند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین