کد خبر: ۱۷۸۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۶
فلوشیپ فوق تخصصی جراحی بینی و سینوس، با اشاره به افزایش شیوع سینوزیت در فصول سرد سال، گفت: سینوزیت بر اساس طول مدت بیماری به سه دسته حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم می‌شود.
ناطقان: علی گلجانیان تبریزی، سینوزیت را نوعی التهاب در فضای سینوس‌ها برشمرد که به دلایل متعددی نظیر عوامل عفونی یا عوامل آزاردهنده (مواد شیمیایی و آلرژن‌ها) ممکن است ایجاد شود.

این استادیار دانشگاه با ذکر این نکته که شیوع سینوزیت در فصول سرد سال افزایش می‌یابد، اظهار داشت: سینوزیت بر اساس طول مدت بیماری به سه دسته حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم می‌شود؛ سینوزیت حاد کمتر از ۲۱ روز طول می‌کشد و موارد تحت حاد بیماری بین ۲۱ روز تا سه ماه به طول می‌انجامد و سینوزیت مزمن نیز بیش از سه ماه طول می‌کشد.


وی با اشاره به اهمیت و شیوع بالای سینوزیت در جوامع مختلف خاطرنشان کرد: هر فردی بدون تردید علایم سینوزیت را تجربه کرده است و در بسیاری از کشورها سینوزیت مهم‌ترین علت غیبت کارکنان و از دست دادن ساعت‌های کاری فعال محسوب می‌شود و آمارها نشان داده که در کشورهای پیشرفته حدود چهار درصد کل بودجه درمان صرف درمان سینوزیت می‌شود.

گلجانیان با اشاره به دلایل اصلی ایجاد کننده سینوزیت‌ها گفت: سینوزیت‌های عفونی ممکن است ویروسی ویا باکتریال باشند؛ سینوزیت ویروسی معمولاً به دنبال یک سرماخوردگی عادی ایجاد می‌شود، در حالی‌ که سینوزیت باکتریال به دنبال یک سینوزیت ویروسی بروز می‌کند و سینوزیت قارچی نیز اغلب در افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی نظیر مبتلایان به سرطان مشاهده می‌شود.

این استادیار دانشگاه برخورد با عوامل محرکه نظیر مواد شیمیایی یا آلرژن‌ها نیز از دیگر عوامل ایجادکننده سینوزیت‌ها را از دیگر عوامل محرک سینوزیت برشمرد.

به گفته گلجانیان، اغلب مبتلایان به سینوزیت با احساس درد در ناحیه پیشانی یا صورت مراجعه می‌کنند، اما باید توجه داشت که هر دردی در ناحیه پیشانی و صورت بیانگر سینوزیت نیست.

وی، کاهش حس بویای، احساس گرفتگی بینی، ترشحات سبزرنگ بینی (ترشحات سفید یا زرد رنگ بیانگر عفونت نیست)، تب بالای ۳۸.۵ و احساس پری و سنگینی صورت را از جمله علائم اصلی سینوزیت برشمرد و درد گوش، درد عمقی چشم، بوی بد از بینی و درد دندان‌ها را از علائم فرعی این بیماری عنوان کرد.

این متخصص گوش و حلق و بینی تأکید کرد: سینوزیت با یک معاینه عادی و گرفتن شرح‌ حال قابل‌تشخیص است و برای تشخیص تمامی موارد بیماری انجام تصویربرداری ضرورت ندارد اما در افراد مبتلا به سینوزیت‌های عفونی مکرر، موارد عدم پاسخ به درمان‌های قبلی یا موارد دچار نقص سیستم ایمنی ممکن است بنا به صلاحدید پزشک نیاز به تصویربرداری یا تهیه کشت از ترشحات باشد.

وی در مورد درمان این بیماری گفت: درمان بر اساس تشخیص توسط پزشک انجام می‌شود و اگر عامل ایجاد کننده عوامل محرک باشند، رفع تماس با عامل محرک مهم‌ترین اصل در درمان است که در بعضی موارد این امر ممکن نیست و باید از شستشوی مرتب بینی با محلول نمکی و قطره‌ها و اسپری‌های داخل بینی استفاده کرد و داروهای مربوط به آلرژی برحسب صلاحدید پزشک می‌تواند در این مورد تأثیر مثبت داشته باشد.

گلجانیان در ادامه افزود: در موارد عفونی نیز شستشوی حفره بینی با سرم نمکی حائز اهمیت است و همراه با آن استفاده از آنتی‌بیوتیک مناسب تجویزی پزشک ضرورت دارد؛ استفاده از قطره‌های کمک‌ کننده احتقان بینی مانند نفازولین یا فنیل افرین فقط و فقط با صلاحدید پزشک و به مدت بسیار محدود ۳ تا ۵ روز توصیه می‌شود.

وی تأکید کرد: معمولاً ۴۸ ساعت پس از شروع درمان شاهد کاهش تب و بهبود علائم بیمار خواهیم بود و در غیر این صورت بیمار باید مجددا به پزشک مراجعه کند.

این استادیار دانشگاه با اشاره به عوارض این بیماری گفت: در گروه سنی زیر ۲ سال عوارض چشمی و مغزی سینوزیت شیوع بسیار بیشتری دارد، ازجمله گسترش عفونت به داخل چشم و آسیب به عصب بینایی و عضلات چشم است و عوارض داخلی همچون مننژیت و آبسه‌ها یا عفونت‌های مختلف داخل مغز است. بنابراین در صورت مشاهده قرمزی و تورم در قسمت داخلی پلک تحتانی چشم‌های فرد مراجعه سریع به مرکز پزشکی و درمانی توصیه می‌شود.

گلجانیان خاطرنشان کرد: اکثر موارد سینوزیت با درمان‌های طبی و دارودرمانی بهبود می‌یابد اما موارد مزمن درمان‌ نشده که دچار عارضه و آزاردهنده هستند از نظر جراحی توسط پزشک مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین