کد خبر: ۱۷۸۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
شیفت کاری شبانه می تواند به طور بالقوه بر سطوح فشار خون شما تاثیرگذار باشد. برخی پژوهش ها رابطه بین پرفشاری خون یا فشار خون بالا و شب کاری را نشان داده اند.
ناطقان: چه به صورت دائمی و چه موقتی، کار در شیفت های شبانه می تواند بر شرایط خواب انسان تاثیرگذار باشد. اما تاثیر سعات کاری شبانه بر سلامت انسان می تواند فراتر از بر هم خوردن برنامه خواب باشد.

آثار منفی شب کاری بر سلامت انسان

به گزارش "اینسایدر"، شیفت های کاری شبانه با عوارض جانبی روانی و جسمانی پیوند خورده اند. البته به گفته کارشناسان روش هایی برای مدیریت این عوارض جانبی بالقوه وجود دارند.

مواجهه با اختلالات خواب

علائم بی خوابی یا خواب آلودگی بیش از حد می توانند در ارتباط با ساعات کار شبانه و برنامه های کاری شبانه رخ دهند.

شما باید توجه ویژه ای به استراحت خود در این شرایط داشته باشید. به عنوان مثال، طی روز بعد، زمانی که قصد دارید بخوابید، میزان نور محیط اطراف خود را به حداقل برسانید یا از چشم بندهای خواب استفاده کنید.

تاثیر بر سلامت گوارش

شیفت های کاری شبانه ممکن است به مصرف وعده های غذایی در زمان های غیرعادی برای بدن که به آنها عادت ندارد، منجر شود. همچنین، ممکن است مقدار متفاوتی از غذا را مصرف کنید و شاید انتخاب های غذایی ناسالمی نسبت به شرایط عادی داشته باشید. بر همین اساس، احتمال مواجهه با مشکلات گوارشی، مانند یبوست، افزایش وزن، سوء هاضمه، و موارد دیگر افزایش می یابد.

احساس انزوای اجتماعی

اگر شب کار هستید و دوستان و اعضای خانواده شما همگی روز کار هستند، این شرایط می تواند موجب احساس انزوای بیشتر شود که ممکن است برای سلامت روانی شما خوب نباشد. احساس انزوا و جدا افتادن از فعالیت های اجتماعی می تواند به طور بالقوه به افسردگی و تحریک پذیری منجر شود.

تاثیر بر فشار خون

شیف کاری شبانه می تواند به طور بالقوه بر سطوح فشار خون شما تاثیرگذار باشد. برخی پژوهش ها رابطه بین پرفشاری خون یا فشار خون بالا و شب کاری را نشان داده اند.

تحت تاثیر قرار گرفتن چرخه قاعدگی یا بارداری

برخی مطالعات رابطه بین شب کاری و/یا ساعات کاری طولانی با اختلالات قاعدگی، تولد زودرس، و سقط جنین را نشان داده اند. البته، برای تایید قطعی این رابطه به انجام پژوهش های بیشتری نیاز است.

اختلالات متابولیک

اختلالات متابولیک یکی دیگر از مشکلات جسمانی ناشی از شیفت کاری شبانه است که می تواند مواردی مانند چاقی، تغییرات در چربی موجود در خون مانند تری گلیسریدها، و مقاومت به انسولین که در ادامه می تواند به دیابت منجر شود را شامل شود.

افزون بر دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و فعالیت جسمانی، در صورت امکان به جای این که بین شیفت های روزانه و شبانه در نوسان باشید، بهتر است شیفت های کاری شبانه را ادامه دهید زیرا از این طریق به بدن اجازه سازگاری بهتر با شرایط را می دهید.

احتمال تجربه علائم افسردگی و اضطراب

ساعات کاری شبانه تنها بر سلامت جسمانی انسان تاثیر گذار نیست و می تواند بر سلامت روانی شما نیز اثر منفی داشته باشد.

بدن هورمون ها و مواد شیمیایی مختلفی را در طول 24 ساعت شبانه روز ترشح می کند. از این رو، هنگامی که طی یک بازه زمانی که قرار بوده است بدن خواب باشد، بیدار هستید، مقدار درست و عادی از مواد شیمیایی و هورمون ها ترشح نمی شوند.

این شرایط می تواند بر خلق و خوی انسان تاثیرگذار بوده و موجب تحریک پذیری، یا تجربه علائم افسردگی یا اضطراب شود.

همچنین، کار کردن در زمانی که قرار بوده است خواب باشید، می تواند شرایط را هرچه بیشتر تنش‌زا کرده و این تنش موجب مواردی مانند اضطراب، افسردگی و تحریک پذیری شود.

در صورت مواجهه با این احساسات، بدون در نظر گرفتن این که چه ساعتی از روز کار می کنید، برای بررسی دقیق‌تر شرایط به پزشک یا متخصص سلامت روانی مراجعه کنید.

افزایش خطر آسیب دیدگی های مرتبط با تصادف

صدمات و تصادفات مساله دیگری هستند که می توانند به واسطه شیفت کاری شبانه رخ دهند. شیفت های کاری شبانه می توانند افراد را در معرض خطر بیشتری برای آسیب دیدگی قرار دهند.

مشکلات قلبی

بیماری قلبی عروقی و مشکلات قلبی از دیگر پیامدهای بالقوه شب کاری هستند. پژوهش ها نشان داده اند که شیفت های کاری شبانه می توانند خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش دهند.

خطر بیشتر سکته مغزی

افزایش خطر سکته مغزی یکی دیگر از مشکلات بالقوه ناشی از ساعات کاری شبانه است.




منبع: سلامت نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین