کد خبر: ۱۷۹۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
وزیر امور خارجه ایران که عصر یکشنبه ۲۳ دی ماه در رأس یک هیئت سیاسی و اقتصادی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عراقی و در اولین سفرش پس از آغاز به کار دولت جدید عراق وارد بغداد شده بود، پس از حضوری پنج روزه در عراق پنجشنبه شب به تهران بازگشت.
ناطقان: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، روز یکشنبه هفته جاری طی سفری پنج روزه در صدر یک هیئت سیاسی - اقتصادی عازم عراق شد؛ در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به دیدارها و سخنرانی‌های رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در جریان سفر به کشور همسایه غربی.

دیدار وزیران خارجه ایران و عراق
محمد جواد ظریف عصر روز یکشنبه (۲۳ دی) با محمد علی الحکیم وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار وزرای خارجه با مرور روابط و مناسبات میان دو کشور، بر ارتقاء و پیشرفت این روابط با تمرکز بر زمینه‌های مشترک و افزایش همکاری هاى اقتصادی، تجاری و صنعتی تاکید کردند.

وزیر امور خارجه عراق از جمهوری اسلامی ایران به خاطر کمک و مساعدت در مبارزه با تروریسم در عراق تشکر و قدردانی کرد.

وزرا همچنین در خصوص مسائل منطقه‌ای بویژه سوریه، یمن و دیگر چالش‌های فراروی منطقه نیز به بحث و تبادل نظر پرداختند. طرفین بر ضرورت حمایت از مطالبات مشروع مردم فلسطین و حق بازگشت به سرزمین خود تاکید کردند.

دو مقام همچنین در خصوص تسهیل در رفت و آمد مردم و تجار دو کشور، ارتباط خطوط آهن ایران و عراق، تحریم‌های یک جانبه آمریکا و تسهیل کشتی رانی در اروند رود رایزنی کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار از نقش بی بدیل مرجعیت و رهبران سیاسی عراق در تامین امنیت عراق و ثبات و تمامیت ارضی این کشور تقدیر کرد.

ظریف با سید عمار حکیم دیدار کرد
وزیر امور خارجه کشورمان با سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق و رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی دیدار و گفتگو کرد.

عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق در دیدار با ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر هیئت سیاسی اقتصادی ایران به عراق گفت: هرگاه هیاتی سفر میکند شاهد تاثیر آن هستیم و هیات بزرگی که شما را همراهی میکند، دلیلی بر راستی این مسئله است.

وی افزود: امروز شاهد تحریم‌های آمریکا هستیم. در این شرایط عراق حامی ایران و این تحریم‌ها را محکوم میکند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز دیدار و گفتگو کرده است.

در این دیدار در خصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه و زمینه‌های همکاری اقتصادی میان دو کشور و نیز تحولات منطقه‌ای و بین المللی بحث و گفتگو شد.
روحانی اسفند به عراق سفر می‌کند/ تشکیل کمیته لایروبی اروندرود میان تهران و بغداد
ظریف در روز دوشنبه 24 دی طی مصاحبه‌ای گفت: روز گذشته در جلسه با وزیر امور خارجه عراق و بعد از آن در جلسه با آقای عبدالمهدی نخست وزیر عراق توافق کردیم، کمیته مشترک همکاری برای لایروبی اروند رود تشکیل شود و انشالله تاریخ، محل دیدار و اعضا آن را هم ظرف همین یکی دو روز تعیین می‌کنیم، تا کار راه بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: در دیداری که با نخست وزیرعراق داشتیم نیز درباره مسائل دوجانبه بحث‌های مفید و سازنده‌ای انجام شد که دستوراتی را برای حل موضوعات اقتصادی صادر کردند. همین طور توافق شد، سفر آقای روحانی به دعوت رئیس جمهور و نخست وزیر عراق در اسفند ماه انجام شود و این صحبت نهایی شد.

ظریف تصریح کرد: دیداری هم بعد از آن با ائتلاف «اصلاح» که یکی از دو ائتلاف مهم فراگیر عراق است، داشتیم. نکته بسیار مهم اینکه این ائتلاف، بین طائفه‌ای است و همه طوائف عراق در آن حضور دارند، حتی سلایق مختلف سیاسی و جود دارند و به نظر بنده اتفاق مبارکی در عراق است.

دیدار ظریف با جمعی از شخصیت‌ها و نمایندگان اقلیت‌های دینی عراقی
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، روز دوشنبه 24 دی در دومین روز از دیدار رسمی خود از عراق، در دیدارهایی جداگانه با روساء و نمایندگان گروهها، سازمان‌ها و نهادهای مذهبی، سیاسی، فرهنگی، قومی و اجتماعی این کشور ، از جمله رئیس و اعضای وقف سنی و نمایندگان اقلیت های مسیحی، صائبی، ترکمان و ایزدی دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان، در این دیدارها بر روابط عمیق برادرانه و مبتنی بر احترام میان مردم کشورمان و مردم عراق تاکید کرد و افزود: روابط نزدیک ملتهای ما، یک نقطه امید و نمونه ای عالی از روابط ملتهای منطقه ماست.

آقای شیخ عبدالطیف همیم، رییس وقف سنی در دیدار با وزیر خارجه کشورمان، دفاع از جمهوری اسلامی ایران در مقابل تحریم های ظالمانه آمریکا را واجب شرعی خواند.

نمایندگان نهادهای مذهبی و اجتماعی عراق در این دیدارها، بر اشتیاق خود برای استمرار و تعمیق روابط نزدیک و دوستانه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.
دیدار ۷ میلیون ایرانی و عراقی در سال از کشور‌های یکدیگر، یک ملاک برجسته در نزدیکی دو ملت است
محمد جواد ظریف در  دیدار با «محمد حلبوسی» با اشاره به روابط خوب دو کشور، به‌ویژه روابط پارلمانی دو کشور در سال‌های اخیر، اظهار کرد: دیدار ۷ میلیون ایرانی و عراقی در سال از کشور‌های یکدیگر، یک ملاک برجسته در نزدیکی دو ملت بزرگ ماست.
 
محمد الحلبوسی نیز در این دیدار با اشاره به تاریخ و منافع مشترک دو کشور، از نقش کشورمان در کمک به ملت عراق در شکست داعش قدردانی و بر تقویت و گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف و بویژه اقتصادی تاکید کرد.

در این دیدار، روسای فراکسیون‌های پارلمانی عراق نیز، نظرات و دیدگاه‌های خود را در خصوص تقویت و پیشبرد روابط با ایران و حمایت از آن مطرح و اعلام ٱمادگی کردند تا از ظرفیت‌های پارلمانی نیز برای توسعه و تعمیق روابط دو کشور استفاده کنند.

کسانی که ۷ تریلیون دلار در منطقه خرج کردند، برای امنیت و ثبات منطقه هزینه نکردند، بلکه برای منافع یک جانبه خود خرج کردند
محمد جواد ظریف، عصر روز دوشنبه 24 دی و در ادامه دیدار‌ها و رایزنی‌های خود با مقامات عراقی، با «هادی عامری»، رئیس فراکسیون ائتلاف سازندگی و نمایندگان این فراکسیون، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، آقای عامری با اشاره به تلاش فراکسیون سازندگی در انتخابات اخیر این کشور برای عبور از طایفه گرایی، افزود: این فراکسیون در برگیرنده اعضایی از همه مذاهب و اقوام مختلف عراق است و با اقبالی که مردم عراق از این ائتلاف داشتند، نشان داده شد که مطالبه مردم عبور از طائفه گرایی است.

عامری با اشاره به تحرکات اخیر در پایتخت عراق گفت: این دیدار‌ها و تحرکات، بیانگر آن است که عراق به ثبات و استقرار قابل توجهی دست یافته است. وی افزود: عراق یک کشور مهم منطقه است و اگر نتواند نقش منطقه‌ای خود را ایفا نماید، به ضرر منطقه خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز با ابراز خشنودی از دیدار با فراکسیون سازندگی گفت: این اقدام شما، نمونه بارز پیروزی مقاومت و مردم سالاری در عراق است.

ظریف، نقش فعال مرجعیت و رهبران جهادی و مردم عراق را باعث پیروزی بر تروریسم خواند و افزود: در نتیجه همین پیروزی بود که بغداد، امروز به یک پایتخت مهم در منطقه برای دیدار‌های هیات‌های مختلف سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است و دیدگاه‌های منطقه‌ای رئیس جمهور و نخست وزیر مورد حمایت ماست.

ظریف افزود: کسانی که ۷ تریلیون دلار در منطقه خرج کردند، برای امنیت و ثبات منطقه هزینه نکردند، بلکه برای منافع یک جانبه خود خرج کردند.

آقای جمال کربولی، از رهبران ائتلاف سازندگی با تقدیر از نقش سازنده ایران در کمک به مردم عراق برای مبارزه با داعش، سیاست تحریم ملت‌ها را رد کرد.

اعضای فراکسیون سازندگی از وزیر خارجه کشورمان درخواست کردند، همانطور که جمهوری اسلامی ایران در جنگ با داعش در کنار ملت عراق بود، در مرحله بازسازی نیز در کنار مردم و دولت عراق باشد.

ظریف وارد اربیل عراق شد/ قدردانی بارزانی از حمایت ایران در زمان تهاجم تروریست‌های داعش
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران صبح روز سه شنبه وارد اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق شد.

نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و برخی مسئولان دیگر اقلیم کردستان در فرودگاه اربیل به استقبال ظریف آمدند.

آقای بارزانی در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان روابط اقلیم کردستان عراق با ایران را بسیار با اهمیت توصیف کرد و ارتقا و گسترش آن را از جمله در زمینه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، جزیی از سیاست‌های اقلیم خواند.

بارزانی حمایت و پشتیبانی ایران در زمان تهاجم تروریست‌های داعش به اقلیم کردستان را یادآور شد و افزود: مردم کردستان هیچگاه این حمایت‌ها را فراموش نخواهند کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار، روابط ایران با جمهوری عراق و اقلیم کردستان را دیرینه، ممتاز، سازنده و در حوزه اقتصادی و بازرگانی روبه توسعه و گسترش توصیف کرد.

طرفین همچنین در خصوص مسایل منطقه با تاکید بر اهمیت احیای کامل صلح، ثبات و امنیت تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از سفر به کردستان عراق ، طی دو روز دیدارهای فشرده‌ای در سفر رسمی خود به عراق داشت و با مقامات عالی عراقی و شخصیت‌های برجسته سیاسی - مذهبی و مقامات سابق این کشور گفت‌وگو کرد.

تاکید «ظریف» و «مسعود بارزانی» بر افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ظهر روز سه‌شنبه با مسعود بارزانی، رئیس حزب دمکرات کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد.

طرفین در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط کنونی اقلیم و جمهوری اسلامی ایران، از بسط و توسعه آن، بویژه با افزایش همکاری‌های بازرگانی و اقتصادی، از طریق مشارکت و همکاری‌های تجار، صنعتگران و کارآفرینان دو طرف، حمایت کردند.

اهمیت تفاهم و همکاری میان اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق، روند تشکیل دولت اقلیم و همچنین مسائل منطقه و از جمله اوضاع سوریه و لزوم ادامه روند‌های سیاسی برای حل مشکلات این کشور از دیگر موضوعات مورد رایزنی وزیر امور خارجه کشورمان با رئیس حزب دمکرات اقلیم کردستان عراق بود.

همایش تجاری ایران و عراق در کربلا با حضور ظریف برگزار شد
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفرش به عراق روز چهارشنبه در کربلای معلی، در همایش تجاری مشترک ایران و عراق با حضور استاندار کربلا و بازرگانان و فعالان اقتصادی استان‌های بابل و کربلا شرکت کرد.

نشست مشترک کارآفرینان و تجار ایرانی و عراقی برگزار شد
روز پنجشنبه نشست مشترک تجاری کارآفرینان و تجار ایرانی و عراقی در نجف اشرف با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که عصر یکشنبه ۲۳ دی ماه در رأس یک هیئت سیاسی و اقتصادی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عراقی و در اولین سفرش پس از آغاز به کار دولت جدید عراق وارد بغداد شده بود، پس از حضوری پنج روزه در عراق پنجشنبه شب به تهران بازگشت.
منبع: میزان
برچسب ها: سفر ، ظریف ، عراق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین