کد خبر: ۱۷۹۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
مجلس ترکیه به رئیس جمهور این کشور اجازه داد در زمان شرایط اضطراری، کنترل بخش بیشتری از اقتصاد ترکیه را در دست گیرد.
ناطقان: به نقل از بلومبرگ، طبق مصوبه جدید پارلمان ترکیه، به رئیس جمهور در زمان تهدید ثبات مالی ترکیه اختیارات ویژه اضطراری داده خواهد شد. مجلس ترکیه هم‌چنین دولت این کشور را ملزم به ایجاد کمیته ثبات مالی و توسعه اقتصادی کرد که وظیفه اش، مقابله با ریسک‌های ثبات مالی و امنیت اقتصادی ترکیه است.

پس از تضعیف کم‌سابقه ارزش لیر در سال گذشته، کنترل دولت بر اقتصاد ترکیه افزایش یافته است. به موجب قانون جدید، رئیس جمهور ترکیه اعضای کمیته که زیر نظر وزارت خزانه داری و دارایی است را منصوب خواهد کرد. مقامات ترکیه بارها و بارها از وجود توطئه خارجی برای بر هم زدن ثبات نظام اقتصادی این کشور سخن گفته‌اند.

در اقدامی دیگر که در راستای افزایش ثبات بازارهای مالی ترکیه ارزیابی می شود، بانک مرکزی تن به خواسته اردوغان داد و نرخ بهره را بدون تغییر باقی گذشات. پیشتر اقدام بانک مرکزی ترکیه در افزایش نرخ بهره با انتقادات تند اردوغان مواجه شده بود.

به دنبال این دو اتفاق، ارزش لیر در برابر همتایان خود در روزهای اخیر ۲ درصد افزایش یافته است. کمیته پولی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد آماده اتخاذ رویکرد انقباضی در صورت لزوم است.  

در آخرین دور از معاملات ارزی، هر دلار به ازای ۵.۳۲۷۸ لیر، هر یورو به ازای ۶.۰۵۷۳ یورو، هر پوند به ازای ۶.۸۵۹۳ لیر و هر فرانک سوئیس به ازای ۵.۳۵۰۸ لیر مبادله می شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین