کد خبر: ۱۷۹۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۳
رئیس کل بیمه مرکزی بعد از ابهامات ایجاد شده ناشی از اظهارات پیشین خود، حالا می‌گوید که "راننده‌محور شدن بیمه شخص ثالث به مفهوم صدور بیمه نامه برای هر راننده نیست و کماکان این بیمه برای وسیله نقلیه صادر خواهد شد"؛ امری که خود ابهامات تازه‌ای دارد.
ناطقان: اظهارات چند روز پیش غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی در مورد تغییر در نحوه صدور بیمه نامه‌های شخص ثالث باعث شد برداشت‌ها و تفسیرهای متعددی از این اظهارات ایجاد شود.

«از سال آینده بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده تعلق خواهد گرفت» و «دیگر خودرو نیست که برای آن بیمه نامه صادر می‌شود» از جمله این اظهارات بودند که حالا سلیمانی در اظهاراتی دیگر درباره این گفته‌ها شفاف‌سازی کرده است.

بر اساس اعلام بیمه مرکزی، رییس کل این نهاد ناظر گفته که بیمه نامه شخص ثالث صرفا برای خودرو صادر می شود و به هیچ وجه چند بیمه نامه برای یک وسیله نقلیه صادر نمی‌شود که در این طرح ویژگی‌های راننده یا رانندگان وسیله نقلیه مانند مشخصات و سوابق شخصی و بیمه ای در تعیین حق‌بیمه و ارزیابی ریسک بیمه‌گذار دخیل خواهد بود.

به گفته سلیمانی، در حال حاضر سوابق بیمه‌ای راننده در محاسبه حق‌بیمه اعمال می‌شود، به نحوی که طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث، رانندگانی که خسارتی دریافت نکرده باشد، سالانه مشمول تخفیف در حق‌ بیمه می‌شوند که این تخفیف در صورت عدم ایجاد خسارت در سال‌های آینده تا ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.

طبق آنچه سلیمانی اعلام کرده، با توجه به تکالیف قانونی مربوط مصرح در قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵ طی سال‌های اخیر برخی از عوامل مربوط به ویژگی راننده را در ارزیابی ریسک و تعیین حق‌بیمه و تخفیف یا اضافه نرخ لحاظ کرده و مقررات مربوط را به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرده است. به عنوان نمونه در حال حاضر وفق مقررات ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث، رانندگان که در سوابق خود نمرات منفی یا تخلفات حادثه‌ساز داشته و در سامانه راهنمایی و رانندگی ثبت شده باشند، به تناسب حق‌بیمه آنها افزایش می‌یابد. از سوی دیگر به منظور تشویق رانندگان مجرب، بیمه مرکزی با همکاری نماینده نیروی انتظامی آیین‌نامه‌ای را به دولت پیشنهاد کرده است که به موجب آن دارندگان گواهینامه طی دوره آموزشی رانندگی ایمن و کم خطر مشمول ۱۰ درصد تخفیف در حق‌بیمه خواهند شد.

البته رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرده که به هیچ عنوان این بحث مطرح نیست که برای هر نفر یک بیمه نامه صادر شود و اتفاقا با اجرای این طرح، رانندگان کم خطر تشویق و رانندگان پر خطر تنبیه می‌شوند و بین رانندگان پر خطر و کم خطر تفکیک ایجاد می‌شود.

این اظهارات تازه رئیس کل بیمه مرکزی در حالی از سوی روابط عمومی این نهاد اعلام شده که سلیمانی پیش از این در مصاحبه‌ای با رسانه ملی (۲۵ دی‌ماه) صراحتا اظهار کرده‌ بود که "برنامه‌ریزی شده از سال آینده بیمه‌نامه به صورت راننده محور صادر شود. به این معنا که این راننده ها هستند که بیمه‌نامه برای آنها صادر می‌شود و از سال آینده بیمه شخص ثالث به جای خودرو به راننده تعلق خواهد گرفت. در این میان دیگر خودرو نیست که برای آن بیمه نامه صادر می‌شود و در راننده محور بودن سن، جنس و سابقه افراد ملاک قرار می‌گیرد که ممکن است در اینجا نرخ بیمه‌نامه‌ها متفاوت باشد".

ابهامی که این اظهارنظرهای پیشین رئیس کل بیمه مرکزی ایجاد کرد و اظهارات جدید هم به آن پاسخ نمی‌دهد این است که اگر فرد دیگری خودروی مالک بیمه نامه را قرض بگیرد و ایجاد خسارتی بکند وظیفه پرداخت خسارت با چه کسی است؟ آیا در اینجا می‌توان از برگ بیمه نامه‌ کسی که مالک خودرو است و بیمه‌نامه به نام او صادر شده است استفاده کرد یا نه؟

مساله دیگری که مطرح می‌شود این است که اگر اعضای یک خانواده چهار نفره همه از یک خودرو به تناوب استفاده می‌کنند چگونه می‌توان بیمه نامه صادر شده را در دست‌ کم خطر یا پر خطر دسته بندی کرد؟ آن هم در حالی که هر کدام از افراد از سنین و جنسیت‌های مختلفی هستند یا اساسا رفتارهای رانندگی متفاوتی از همدیگر دارند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین