کد خبر: ۱۸۰۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹
رئیس اداره حقوقی پلیس راه با انتقاد از عملکرد دستگاه‌ها در حوزه اسقاط وسایل نقلیه فرسوده گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده و ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد می‌کند.
ناطقان: محمد ترحمی در سی و پنجمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده و ۹ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد. بنابراین روی هم رفته ۱۱ میلیون وسیله نقلیه ثبت شده در کشور در حال تردد است و جمعیتی بالغ بر ۳۵ میلیون نفر با این تعداد وسیله نقلیه فرسوده درگیر هستند.

وی با انتقاد از روند اسقاط وسایل نقلیه فرسوده در کشور گفت: متاسفانه حیات اسقاط به واردات گره خورده است و از آنجا که واردات نیز قطع شده است، اسقاط هم صورت نمی‌گیرد. در حالی‌که در کشوری که تولید خودرو و موتورسیکلت انجام می‌شود اسقاط هم باید هم‌راستا با تولید صورت گیرد و حتما باید تمهیداتی در این زمینه اتخاذ شود.

رئیس اداره حقوقی پلیس راه با اشاره به ماده ۸ قانون هوای پاک اظهارکرد: این ماده قانونی محدودیت‌هایی برای خودروهای فرسوده در زمینه معاینه فنی و بیمه وضع کرده و لازم است که اهتمام جدی در زمینه اسقاط موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده انجام شود.

ترحمی با بیان اینکه خودروی پیمایش و سوخت مولدهای آلودگی هوا هستند، گفت: متاسفانه ما در زمینه این مولدها هیچ تغییر خاصی ایجاد نکرده است و اینها را کاهش نداده‌ایم. انتظار داریم تولید کنندگان در زمینه نوسازی موتورسیکلت‌ها و خودروها جدی‌تر عمل کنند.

وی ادامه داد: چند ماه پیش مصوبه‌ای در هیات دولت وضع شد که بر اساس آن باید خودروهایی که هشت لیتر مصرف سوخت داشتند نسبت به اسقاط خودرو اقدام کنند. متاسفانه عمر این مصوبه تنها یک هفته بود و بعد از یک هفته حذف شد. باید دقت کنیم که اگر جدیت سازمان حفاظت محیط زیست نبود مصوبه اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری نیز حذف می‌شد.

رئیس اداره حقوقی پلیس راه با تاکید بر اینکه حتما باید برای اسقاط وسایل نقلیه فرسوده تمهیدات لازم اندیشیده شود، گفت: انتظار داریم که در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا برای سال آینده روی اسقاط موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده تمرکز شود. دقت داشته باشیم که کارشناسان ایمنی ترافیک و سوخت معتقدند حتما باید مدیریت تقاضای سفر صورت گیرد اما تا زمانی که حمل و نقل عمومی فرسوده است نمی‌توانیم در زمینه مدیریت تقاضای سفر نیز عملکرد مناسبی داشته باشیم.

ترحمی با بیان اینکه ۹۰ هزار تاکسی فرسوده در ایران وجود دارد، گفت: میزان تردد این تاکسی‌ها هشت برابر خودروهای عادی است. متاسفانه موضوع وسایل نقلیه فرسوده تا کنون مسکوت مانده است و انتظار داریم که در جلسات آینده کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا این موضوع در اولویت قرار گیرد. پلیس نیز در زمینه اسقاط خودروها و موتورهای فرسوده در سنگر سازمان حفاظت محیط زیست است و از این موضوع حمایت می‌کند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین