کد خبر: ۱۸۰۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲
حضرت امام رضا(ع) در کتاب طب الرضا به بررسی فواید سویق یا همان آرد حبوبات برای بدن پرداخته اند.
ناطقان: حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در رساله ذهبیه فرموده‌اند: سویق یا همان آرد حبوبات، یکی از نیکوترین خوارکی‌ها است، اگر گرسنه باشی سیر می‌کند و اگر سیر باشی، غذایت را هضم می‌کند.

ابوهاشم جعفری از اصحاب چهار تن از امامان شیعه، گفت: نزد امام رضا (ع) بودم که بسیار تشنه شدم، ولی از شکوه و جلال حضرت نتوانستم درخواست آب کنم، حضرت درخواست آب کرد و جرعه‌ای از آن نوشید.

سپس علی بن موسی الرضا فرمود:‌ای اباهاشم!، بنوش که خنک و گوارا است؛ پس از آن آب نوشیدم، ولی دوباره تشنه شدم.

حضرت نگاهی به خدمتکار انداخت و فرمود: شربتی از آب، سویق و شکر بیاور! سپس فرمود: سویق و شکر را اندکی مرطوب کن و بیاور، بعد از آن که آماده شد امام رضا (ع) فرمود:‌ای اباهاشم، بنوش که عطشت را رفع می‌کند.

علی بن سلیمان"یکی از یاران امام هشتم شیعیان (ع) " گفت: نزد امام رضا (ع) مشغول خوردن کله پاچه بودیم، که حضرت درخواست سویق کرد، به ایشان گفتم: یا امام رضا (ع)، من سیر شده ام.

حضرت فرمود: مقدار کمی از سویق، کله پاچه را هضم کرده و دوای آن است.

ابراهیم بن بسطام به نقل از مردی مروی گفت: امام رضا (ع) فردی را نزد من فرستاد و سویق خواست، مقداری سویق مرطوب برای ایشان فرستادیم، حضرت آن را نزد من برگرداند و فرمود: هرگاه ناشتا، سویق خشک خورده شود، حرارت بدن و تلخه زردآب را کم می‌کند، ولی اگر مرطوب باشد چنین تاثیری نخواهد داشت.

منبع: قدس آنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین