کد خبر: ۱۸۰۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶
وزیر آموزش و پرورش مدرسه محوری را راه نجات آموزش و پرورش دانست و گفت: باید همه اختیارات را به غیر از بخش‌های حاکمیتی به مدارس بسپاریم، این مهمترین سیاست آموزش و پرورش است که باید دنبال شود. همچنین یکی از مهمترین اتفاقات این است که باید ساختارهای بیرونی مدارس را چابک کنیم.
ناطقان: سیدمحمد بطحایی در گردهمایی سراسری مشاوران امور زنان سراسر کشور با بیان اینکه کشور ما علی رغم همه دشمنی هایی که بر علیه اش صورت گرفته مسیر روشن و پر فروغی را طی کرده است، گفت: زمانی که مسائل آموزش و پرورش را طی ۴۰ سال گذشته مرور می‌کنیم متوجه می‌شویم که در حوزه کمی دستاوردهای خوبی داشته‌ایم؛ اما در حوزه کیفی همچنان مسائلی داریم که همان مسائل ۴۰ سال گذشته است.

وی با اشاره به نیروی انسانی در این وزارتخانه بیان کرد: به یاد ندارم که طی سی و چند سالی که فعالیت داشته‌ام معیشت معلمان مسئله آموزش و پرورش نباشد یا شایستگی و توانمندی های معلم از مسائل ما نباشد حتی قبل از انقلاب و زمانی که کتابهای مربوط به ۷۰ سال پیش را در آموزش و پرورش مرور می‌کنیم متوجه می‌شویم که بسیاری از مسائل همان مسائل گذشته هستند. انرژی ها و منابع بسیاری برای برطرف سازی این مسائل تعریف شده اما همچنان همان مسائل وجود دارد.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر آموزش و پرورش راه خود را برای حل مسائل تغییر ندهد همان مسائل همچنان باقیست ادامه داد: تنها راه نجات آموزش و پرورش این است که لحظه ای بر سر جای خود بایستد و مسیری که برای حل مسائل آینده قرار است بپیماید را نگاه کند. اصلی‌ترین حیات آموزش و پرورش برای عبور و حل مسائل، مدرسه محوری است.
بطحایی ادامه داد: منظور از مدرسه محوری این است که مدرسه به عنوان رکن اصلی تربیت و تعلیم در نظام آموزش و پرورش روی پای خود بایستد، این در حالیست که در حال حاضر تصمیم‌گیری می‌شود و مدرسه آن تصمیم را اجرا می‌کند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، طی سه ماه ۲۵۶ بخشنامه تجویزی به مدارس ابلاغ شده است لذا باید این مسیر را عوض کنیم.

بطحایی با بیان اینکه مدرسه باید تصمیم گیر باشد و ما تصمیم‌ساز باشیم گفت: هر آنچه غیر از مدرسه باید نقش حمایت و پشتیبانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه مدرسه محوری راه نجات آموزش و پرورش است، گفت: باید همه اختیارات را به غیر از بخش‌های حاکمیتی به مدارس واگذار کنیم. این مهمترین سیاست آموزش و پرورش است که باید دنبال شود. همچنین یکی از مهمترین اتفاقات این است که باید ساختارهای بیرونی مدارس را چابک کنیم.

وزیر آموزش و پرورش معتقد است که چابک سازی همیشه به معنای کوچک‌سازی نیست، ساختارها در نظام مدیریت همچون ظرفی برای محتواست؛ اما گاهی اوقات ساختارها مانع رشد و تعالی محتوا می‌شوند. بنابراین ساختار باید چابک شود.

وی در ادامه با اشاره به حوزه زنان بیان کرد: تاکنون در حوزه ستادی به تشکیلات مربوط به حوزه زنان دست نزدیم که بخواهیم آن را حذف یا اضافه کنیم اما تلاش می‌کنیم تا این بخش ضعیف و کوچک نشود و مورد بی مهری قرار نگیرد.

وی افزود: معماری مدارس به‌گونه‌ای است که امکان اجرای درس تربیت‌بدنی برای دختران وجود ندارد.

بطحایی با اشاره به اهمیت درس هنر برای دانش‌آموزان گفت:  امروزه جوانان به این موله نیازمندند، ۱۷ درصد معلمان هنر متخصص هستند و ۷۳ درصد معلمان هنر متخصص نیستند.

وی به وضعیت معلمان زن و مرد در کشور اظهار کرد: در گذشته نسبت معلمان مرد به معلمان زن ۶۵ به ۳۵ بوده است که اکنون این نسبت ۵۸ به ۴۲ رسیده است.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین