کد خبر: ۱۸۰۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۳
یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذا را در پیشگیری از بیماری‌های چشم، لاغری و تناسب اندام موثر دانست.
ناطقان: «کدو بره» یکی از غذا‌های سنتی مازندران و حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، منیزیم، منگنز، روی (زینک)، آهن، اسیدفولیک، گوگرد، سولفور، سلنیوم، فیبر، پروتئین، کلسیم، فسفر، نشاسته، اسیدچرب امگا ۳ و غیره است.

برای بررسی خواص کدوبره مازندران و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.


مهم‌ترین خواص کدوبره مازندران

حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی، درباره مهم‌ترین خواص کدوبره مازندران گفت: این غذا جزو غذا‌های رژیمی است و برای افرادی که قصد کاهش وزن، لاغری و تناسب اندام را دارند بسیار مفید و اثربخش است.


وی افزود: کلسیم، منیزیم، فسفر و سلنیوم موجود در کدوبره مازندران موجب استحکام استخوان و دندان می‌شود و از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.
د

عظمایی بیان کرد: تقویت سیستم عصبی، تقویت حافظه، پیشگیری از آلزایمر، افزایش اسپرم و تقویت قوای جنسی و کنترل قند، فشار و چربی خون از دیگر خواص این غذای بی‌نظیر است.


این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این غذا به علت داشتن فیبر بالا موجب عملکرد بهتر دستگاه گوارش، هضم بهتر غذا و رفع یبوست می‌شود.

وی اظهار کرد: کدوبره مازندران به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید موجب تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و مو می‌شود.

عظمایی بیان کرد: این غذا به علت داشتن ویتامین‌های A، E و C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از آن در برابر انواع بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها محافظت می‌کند.

این محقق پژوهشگر طب سنتی گفت: کدوبره مازندران تاثیری چشمگیر در تقویت بینایی دارد، همچنین از آب مروارید (کاتاراکت) و تباهی لکه زرد (ماکولا) پیشگیری می‌کند.

وی اظهار کرد: این غذا به علت داشتن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود؛ لذا برای زنان باردار و جنین بسیار سودمند است.


این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: پروتئین بالا در این غذا موجب تقویت عمومی، افزایش انرژی و عضلانی شدن بدن می‌شود؛ لذا برای ورزشکاران و بدنسازان بسیار مفید است، همچنین یک غذای مناسب برای کودکان در حال رشد و سالمندان به شمار می‌رود.


مواد لازم کدوبره مازندران (۵ تا ۶ نفر)

-سیب زمینی ۴-۳ عدد‌‌‌‌ ‌

-کدو سبز ۶ عدد

-گوجه فرنگی ۶ عدد

-سیر ۳ حبه

-تخم مرغ ۴ عدد

-روغن دنبه یا کنجد به مقدار لازم

-نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

-جعفری برای تزئین به مقدار لازم
طرز تهیه کدوبره مازندران

-برای تهیه این غذا ابتدا پیاز و سیر را نگینی خرد می‌کنیم و داخل روغن تفت می‌دهیم.‌‌

-نمک و زردچوبه را اضافه می‌کنیم.

-کدو را به صورت حلقه حلقه خرد کرده و به مواد اضافه می‌کنیم.

-سپس گوجه فرنگی خرد شده را به غذا اضافه می‌کنیم.

-وقتی غذا کمی پخته شد تخم‌مرغ‌ها را می‌شکنیم و به مواد اضافه می‌کنیم.‌

-اجازه می‌دهیم غذا با شعله ملایم بپزد.

-در انتهای پخت فلفل سیاه را به غذا اضافه می‌کنیم.

-غذا را با مقدار جعفری تازه تزئین می‌کنیم و با نان سنگک تازه میل می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین