کد خبر: ۱۸۰۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان این که برنامه‌ای برای بارورسازی ابرها نداریم، گفت: امروزه بیشتر از ابرهای سرد برای بارورسازی استفاده می‌شود، اما تعداد ابرهای سرد کم است و از طرفی هم بارورسازی فقط ۱۰ درصد به افزایش باران آن ابر کمک می‌کند. لذا از این فرایند نمی‌توان برای رفع کم بارشی‌ها استفاده کرد.
ناطقان: داوود پرهیزکار گفت: با اشاره به اهمیت داده‌های هواشناسی در توسعه پایدار کشور، گفت: هیچ بخشی از جامعه بی‌نیاز از پیش‌بینی و داده‌های هواشناسی نیست.

وی از کاربردی شدن رویکرد سازمان هواشناسی خبر داد و گفت: در همین راستا طرح "تهک" یا توسعه هواشناسی کاربردی در کل کشور اجرا شد که هدف آن قرار گرفتن داده‌های هواشناسی در اختیار کاربر نهایی است،  اما یکی از مشکلات ما در تهک این است که جمع کثیری در آن فعال هستند؛ به‌ طور مثال فقط کشاورزان در استان کرمان حدود ۲۰۰ هزار نفر هستند، لذا برای خدمت‌دهی به این قشر اعتبارات زیادی نیاز دارد.

رییس سازمان هواشناسی کشور، عمر طرح تهک را چهار ساله دانست و ادامه داد: تهک در حوزه کشاورزی در طی سه سال بیش از ۳ هزار میلیارد تومان ارزش افزوده در برداشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به کمبود نیرو در سازمان هواشناسی اشاره کرد و افزود: مجوز استخدام ۸۵۰ نفر در این سازمان گرفته شده است.

وی با بیان اینکه سرمای زود هنگام در سال جاری باعث وارد آمدن خسارت  ۱۲ هزار میلیارد تومانی شده است، افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی حدود یک هزار میلیارد تومان از خسارات به کشاورزی جلوگیری شد.

رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان این مطلب که ایستگاه‌ها نیاز به زیرساخت دارند، تصریح کرد: در دو سال اخیر پایش سرمازدگی در جنوب استان کرمان در حال اجرا است که این مهم در جلوگیری از سرمازدگی کشاورزی بسیار موثر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان این مطلب که برنامه‌ای برای بارورسازی ابرها نداریم، اظهار کرد: بارورسازی ابرها یک موضوع علمی است، اما فرایند بارش به عوامل متعددی همچون هسته تراکم، بخار آب و ... بستگی دارد.  امروزه بیشتر از ابرهای سرد برای بارورسازی استفاده می‌شود اما تعداد ابرهای سرد کم است و بارورسازی فقط ۱۰ درصد به افزایش باران آن ابر کمک می‌کند لذا از این فرایند نمی‌توان برای رفع کم بارشی‌ها استفاده کرد و ما برنامه‌ای برای بارورسازی ابرها نداریم.

وی به تاثیر گازهای گلخانه‌ای در افزایش دما اشاره کرد و گفت: اگر افزایش دمای زمین در خاورمیانه بین ۵ تا ۷ درجه دیگر افزایش یابد تا سال۲۱۰۰ خاورمیانه خالی از سکنه خواهد شد و اگر کشورها به تعهدات خود در کاهش گازهای گلخانه‌ای، افزایش استفاده از انرژی‌های پاک و ... عمل کنند، این اتفاق نخواهد یافت.

به گزارش ایسنا، محمدجواد فدایی - استاندار کرمان نیز در این دیدار گفت: تعداد ایستگاه‌های محلی هواشناسی استان کرمان به اندازه کافی نیست.

وی با اشاره به نیاز استان به حداقل ۱۵ ایستگاه هواشناسی و گفت: باید مکان‌یابی ایستگاه‌های هواشناسی در سطح استان هرچه سریع‌تر انجام شود و امیدوارم تا پایان سال آینده ایستگاه‌های هواشناسی استان کرمان تکمیل شوند.

استاندار کرمان با اشاره به اهمیت هواشناسی گفت: بیشتر اقتصاد استان کرمان بر پایه کشاورزی است، لذا نیاز بیشتری به داده‌های دقیق هواشناسی داریم.

وی با بیان این مطلب که استان کرمان رتبه نخست در کشت گلخانه‌ای دارد، افزود: نوسانات جوی باعث خسارات عدیده‌ای به بخش کشاورزی شده است که امیداریم با پیش‌بینی‌های دقیق هواشناسی این خسارات را به حداقل برساند.

منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین