کد خبر: ۱۸۱۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به دستگیری ۱۰ ملوان آمریکایی در آب‌های خلیج فارس گفت که ایرانی‌ها آبروی آمریکا را برده‌اند.
ناطقان: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه مدعی شد ایرانی‌ها با دستگیری ۱۰ ملوان آمریکایی، آبروی این کشور را برده‌اند.

ترامپ در پاسخ به سوالی درباره نظرش در خصوص جمع‌بندی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا که پایبندی ایران به برجام را تأیید می‌کنند گفت: «من با حرف‌های خاصی که آنها زدند، مخالفم. حرف‌های من درست است و گذشت زمان نشان خواهد داد که من درست می‌‌گویم.»

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «من فکر می‌کنم ایران، تهدید است؛ تهدیدی بسیار بزرگ است و فکر می‌کنم من با خاتمه دادن به توافق هسته‌ای احمقانه برجام کار بزرگی انجام دادم.»

وی در ادامه درباره برجام گفت: «[توافق هسته‌ای ایران]، توافقی وحشتناک و یکجانبه بود. اگر یادتان باشد آنها ۱۰ ملوان ما را در آب‌هایی که درباره آنها بحث وجود دارد دستگیر کردند و آبروی ما را بردند. البته قرار بود روز بعد به آنها پول پرداخت شود، بنابراین، در نهایت آنها را آزاد کردند.»

نیروهای مسلح ایران ۲۲ دی‌ماه سال ۱۳۹۴ سپاه پاسداران ١٠ نظامی متجاوز آمریکایی را که با دو فروند قایق به صورت غیر مجاز وارد آب‌های ایران در خلیج فارس شده بودند بازداشت کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آن زمان در بیانیه‌ای اعلام کرد این دو شناور که به صورت غیرقانونی وارد آب‌های ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، حدود ٢ کیلومتر در آب‌های کشورمان گشت زنی کردند که این اطلاعات برروی دستگاه جی پی اس آنها نیز ثبت بوده است.

ترامپ روز چهارشنبه در اقدامی که با واکنش‌های گسترده مواجه شد ارزیابی دستگاه‌های اطلاعاتی خودش درباره برنامه هسته‌ای ایران را زیر سوال برد.

او چهارشنبه توئیت کرد: «اما [ایران] یک منبع بالقوه برای خطر و مناقشه است. آن‌ها دارند راکت آزمایش می‌کنند (همین هفته پیش) و خیلی چیزهای دیگر و تا مرز خطر می‌آیند. الان اقتصاد آن‌ها دارد زمین می‌خورو همین تنها دلیلی است که آن‌ها را عقب نگه داشته است. مراقب ایران باشید. شاید اطلاعاتی‌ها باید دوباره درس‌هایشان را مرور کنند.»

 «دن کوتس» رئیس اطلاعات ملی ایالات متحده در گزارش سالانه «تهدیدات جهانی» که سه‌شنبه منتشر شد بار دیگر اذعان کرده بود که ایران به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پایبند بوده است. این در حالی است که ترامپ اردیبهشت ماه امسال با «فاجعه‌بار» خواندن این توافق، دستور خروج آمریکا از آن را صادر کرد.

یکی دیگر از نکات مهم گزارش «تهدیدات جهانی» این بود که کوتس اعتراف کرده بود ایران به دنبال دستیابی به سلاح اتمی نیست. در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی ما کماکان این است که ایران فعلاً در حال انجام فعالیت‌هایی که طبق ارزیابی ما برای ساخت بمب هسته‌ای ضروری هستند، نیست.»

منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین