کد خبر: ۱۸۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۰
یک روانپزشک گفت: با توجه به شرایط سخت زندگی در جامعه امروزی که استرس و فشارهای روانی افزایش یافته است. داشتن روابط اجتماعی و آموزش موسیقی عامل مهمی در جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر است.
ناطقان: فاطمه رضایی گفت: افراد باید با خانواده، دوستان، همسایگان و افراد با انرژی مثبت تماس تلفنی و رفت و آمد داشته باشند تا گرفتار آلزایمر نشوند.

رضایی افزود: بیماری آلزایمر زمانی پیش می آید که عوامل خطر بیماری دست به دست هم داده تا حدی به مغز فشار وارد می شود که دیگر قادر نباشد سلامت خود را حفظ یا ترمیم کند.

وی ادامه داد: با انتخاب روش زندگی سالم می توان عوامل خطر را کم کرد و توانایی مغز را افزیش داد تا مغز برای مدت طولانی تری سالم بماند، بهتر است برای به چالش کشیدن مغز افراد با یکدیگر معاشرت اجتماعی داشته باشند.

این متخصص روانپزشکی گفت: همچنین لازم است برای به چالش کشیدن فکر بازی های مختلف مانند شطرنج، پازل، جدول کلمات و ارقام و بازی های حافظه ای انجام داد.

رضایی تاکید کرد: بازی های ذهنی و محاسباتی که ذهن را درگیر کند، یادگرفتن مهارت‌های جدید، آموختن نوازندگی یک وسیله موسیقی یا زبان خارجی را از موارد دیگری بیان کرد که می‌تواند ذهن سالمند را تقویت کند.

وی اضافه کرد: توصیه می شود افراد از دوران کودکی و نوجوانی رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزی‌های تازه که بیشتر رنگ تیره داشته و دارای آنتی اکسیدان هستند، استفاده کنند، مصرف میوه هایی مانند انگور سیاه، تمشک، شاتوت، مواد پروتئینی و لبنی کم چرب، ماهی، حبوبات و انواع غلات نیز باعث پیشگیری از ابتلا به آلزایمر در میانسالی می شود.

این روانپزشک توضیح داد: برای پیشگیری از آلزایمر در بزرگسالی باید از استرس و خشم دوری کرد، مواد دخانی نباید مصرف نشود و در دوره میانسالی معاینه‌های پزشکی باید به طور منظم انجام شود، افراد بر وضع شنیداری، بویایی و بینایی خود باید دقیق باشند و در صورت کاهش ناگهانی یکی از این حس‌ها به پزشک مراجعه و فشار و قند خون خود را کنترل کنند تا از ابتلا به این بیماری آزار دهنده ایمن بمانند.

وی هشدار داد: آلزایمر بیماری است که در سال‌های اخیر بین سالمندان افزایش یافته و می تواند در آینده به چالش جدی در کشور تبدیل شود.

رضایی در ادامه گفت: فعالیت های منظم بدنی می تواند بر روی سلامت مغز نیز تاثیر بگذارد. مطالعات نشان داده افرادی که از لحاظ بدنی فعال هستند در معرض خطر کمتری برای ابتلا به بیماری آلزایمر و همچنین کاهش عملکردهای ذهنی هستند.

این متخصص روانپزشکی خاطرنشان کرد: فعالیت های بدنی علاوه بر افزایش گردش خون باعث رشد مواد شیمیایی که به سلامت مغز کمک می کنند، می شود و از کاهش برخی از اتصالات مغز که با افزایش سن رخ می دهد پیشگیری می کند.

وی هشدار داد: ضربه های مکرر وارد شده به سر نیز عامل خطری است که می تواند به مغز آسیب رسانده و خطر ابتلا به آلزایمر را تشدید کند، افراد باید فشارهای عصبی را کاهش دهند و از تمرین های تمدد اعصاب استفاده شود.

تخمین زده می شود حدود 600 تا 700 هزار بیماری مبتلا به آلزایمر در کشور وجود داشته باشد. همچنین بر اساس گزارش جهانی بیماری آلزایمر ۲۰۱۸، هر سه ثانیه یک نفر در جهان به دمانس (زوال عقل) مبتلا می‌شود. دمانس هفتمین علت مرگ در جهان است و هزینه درمان آن در سال ۲۰۱۸ در جهان بالغ بر یک تریلیون دلار است.

منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین