کد خبر: ۱۸۲۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش ۵ درصدی صادرات ۹ ماه اول سال ۱۳۹۷ به میزان مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
ناطقان: سعید زرندی با اشاره به اینکه در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۷ صادرات کشور افزایش داشته است، اظهار کرد: مشکلی که در حوزه ارز پیش آمد هزینه را در تمام حوزه‌ها افزایش داد، اما راه را برای صادرات باز کرد، در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۷ حدود ۱۵ درصد واردات کشور کاهش پیدا کرده؛ یعنی از ۳۸ میلیارد دلار به ۳۲ میلیارد دلار رسیده است، همچنین میزان صادرات ما به میزان مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: قیمت بالای ارز برای واردات مانع و برای صادرات محرک ایجاد کرده است، باید قدر این فضا را بدانیم، اما با روش‌های سنتی محال است صادرات پایدار شکل بگیرد.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه کشاورزی ما موفق و در بسیاری از حوزه‌ها اثربخش بوده است، گفت: باید بر اساس اقتصاد کشاورزی صنعتی محور و به سمت تولید و بهره‌وری حرکت کنیم.

زرندی با بیان اینکه برخی از آمار‌ها نشان دهنده این است که ۹۰ درصد از آب مصرفی کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، تصریح کرد: اگر نگاه جدی به این مسئله نداشته باشیم، بخش زیادی از منابع هدر می‌رود، در نگاه جدید سعی شده برای افزایش بهره وری حوزه کشاورزی رویکرد‌های مکانیزاسیون و مهم‌تر از آن شرکت‌های نوآور را دخیل کنند.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از کشور‌ها میزان مصرف آب در بخش کشاورزی حدود ۷۰ درصد است، افزود: این کشور‌ها در بخش کشاورزی کمتر از ۱۵ درصد هدر رفت آب دارند، ولی در برخی از آمار‌های ما این عدد خیلی بزرگ است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: به دلیل مکانیزه نبودن و عقب بودن از رویکرد‌های جدید در این زمینه بسیار عقب مانده ایم، هم اکنون در دنیا در حوزه‌های کشاورزی از ابزار‌های فناوری اطلاعات، سنسور‌های هوشمند، ابزاری که به IOT معروف است و اینترنت اشیا استفاده می‌کنند که در میزان بهره برداری از محصولات و مصرف آب مفید بوده است.

زرندی با اشاره به اینکه باید ارتباط حوزه صنعت و کشاورزی تقویت شود، عنوان کرد: در سمنان و شاهرود خودروسازی، قطعات خودرو، ابزار‌های حوزه خودرو که جزو اولویت‌های ما در این استان است، معادن گچ و اکتشافات را داریم که حوزه‌های موثری هستند، همچنین نزدیک به ۵۸۱ پروانه بهره برداری در استان سمنان داریم که نشان دهنده اهمیت معدن در این استان است.

وی عنوان کرد: محصولات کشاورزی سومین حوزه مهم استان سمنان است. پسته و انگور در این استان از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و کسانی که در این حوزه حضور پیدا کنند به عنوان اولویت‌های آمایشی ما در وزارت صنایع قرار می‌گیرند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، شهرستان شاهرود را در اقتصاد و کشاورزی موثر دانست و گفت: انگور و پسته شهرستان شاهرود بسیار شناخته شده است و باید بازار صادرات آن مهیا شود و این هنر ماست که بتوانیم موقعیت صادرات آن را آماده کنیم.

منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین