کد خبر: ۱۸۲۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا به دلیل کمبود مواد رقیق کننده وارداتی پس از تحریم‌های آمریکا، شروع به ترکیب کردن نفت فوق سنگین خود با نفت سبک سانتا باربارا کرده است.
ناطقان: شرکت PDVSA معمولاً حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز نفتا عمدتاً از آمریکا وارد می‌کند تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت فوق سنگینی که در منطقه " اورینوکو بلت" – بزرگترین منطقه تولیدکننده نفت ونزوئلا – تولید می‌شود را رقیق کرده و قابل صادرات شود.

اما تحریم‌های جدیدی که با هدف محروم کردن دولت ونزوئلا از درآمدهای نفتی، علیه شرکت PDVSA وضع شده است صادرات مواد رقیق کننده از آمریکا به ونزوئلا را ممنوع کرده است. همچنین مبادلات دلاری شرکت‌هایی که در آمریکا به ثبت رسیده‌اند با شرکت PDVSA ممنوع شده است.

این اقدام باعث سرگردانی نفتکش‌های حامل نفت ونزوئلا شده که تا زمان ایجاد حساب‌های ویژه تحت کنترل خوان گوایدو، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا، قادر به تخلیه بار خود نیستند.

شرکت‌هایی که در منطقه " اورینوکو بلت" فعالیت می‌کنند شامل PDVSA، شرکت آمریکایی شورون، شرکت فرانسوی توتال، شرکت نروژی اکوئینور و شرکت روس‌نفت روسیه هستند که نفت فوق سنگین ونزوئلا را به گریدهای قابل صادرات تبدیل می‌کنند اما بخش زیادی از این تولید با مواد رقیق کننده وارداتی ترکیب می‌شود.

شرکت PDVSA آخرین محموله وارداتی نفتا را از یک زیرمجموعه شرکت هندی ریلاینس اینداستریز در ۲۹ ژانویه در بندر خوزه تحویل گرفت. به گفته یک منبع آگاه و اطلاعات رفینیتیو آیکان، شرکت‌های دخیل در این فروش ناچار شدند تحت حکم دادگاه، این محموله را تخلیه کنند.

بر اساس گزارش رویترز، اگر مواد رقیق کننده وارداتی شامل نفتا موجود نباشد، شرکت PDVSA ناچار خواهد بود از نفت سبک برای ترکیب با نفت فوق سنگین و تهیه نفت مطلوب برای صادرات استفاده کند.

نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا روز جمعه هشدار داد ممانعت از صادرات نفت این کشور، تبعات فاجعه آمیزی خواهد داشت.

اداره انرژی آمریکا: تحریم‌های نفتی ونزوئلا روی پالایشگاه‌های آمریکایی تأثیر ندارد

در این بین، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تحلیل هفتگی خود اعلام کرد تحریم‌های آمریکا روی صنعت نفت و شرکت دولتی PDVSA، بعید است تأثیر قابل توجهی روی پالایشگاه‌های آمریکایی داشته باشد.

واردات نفت آمریکا از ونزوئلا در سال‌های اخیر کاهش یافته و پالایشگاه‌های آمریکایی نفت سنگین کشورهای دیگر را جایگزین نفت سنگین ونزوئلا کرده‌اند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، واردات نفت از این کشور آمریکای لاتین را متوقف خواهد کرد اما این آژانس انتظار ندارد فعالیت پالایشگاه‌های آمریکایی در نتیجه این اتفاق، کاهش قابل توجهی پیدا کند.

واردات نفت خام از ونزوئلا همچنان بخش قابل توجهی از واردات منطقه گلف کاست آمریکا را تشکیل می‌دهد اما در سال‌های اخیر به دلیل سقوط تولید ونزوئلا، کاهش پیدا کرده است و میانگین واردات نفت این منطقه از ونزوئلا در فاصله ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۱۸، به ۴۹۸ هزار بشکه در روز در مقایسه با ۶۱۸ هزار بشکه در روز میانگین واردات ماهانه در سال ۲۰۱۷ رسید.

از ۱۴ پالایشگاه آمریکایی که نفت ونزوئلا را طی سال گذشته وارد کردند، ۱۲ پالایشگاه در منطقه گلف کاست هستند و وارداتشان در فاصله ژانویه تا نوامبر به میزان ۱۲۹ هزار بشکه در روز در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۷ کاهش پیدا کرد. همزمان با کاهش واردات از ونزوئلا، واردات این پالایشگاه‌ها از کانادا و مکزیک به میزان ۱۱۳ هزار و ۴۸ هزار بشکه در روز نسبت به سطح سال ۲۰۱۷ افزایش پیدا کرد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا خاطرنشان کرد برای پالایشگاه‌هایی که برای فراوری نفت سنگین ونزوئلا مجهز شده‌اند، پیدا کردن جایگزین ممکن است دشوار باشد اما این پالایشگاه‌ها هم وارداتشان از ونزوئلا را اخیراً کاهش داده‌اند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین