کد خبر: ۱۸۳۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی شربت را در افزایش گلبول‌های قرمز خون، رفع کم‌خونی و پیشگیری از سکته‌های قلبی موثر دانست.
ناطقان: شربت اسفناج (اسفناج+یونجه+مرزه+عسل) حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، K، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، اسیدفولیک، روی (زینک)، فسفر، مس، فیبر، فلاونوئیدها، کارتنوئیدها، زاگزانتین، کلروفیل، اسیدچرب امگا ۳، آنتی اکسیدان کائمفرلول و ... است.

برای بررسی خواص شربت اسفناج و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است با حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.


مهم‌ترین خواص شربت اسفناج

حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی، درباره مهم‌ترین خواص شربت اسفناج گفت: این شربت غنی از آهن و اسیدفولیک است و موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود؛ لذا برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است.


وی افزود: شربت اسفناج تاثیر چشمگیری در تقویت سیستم قلبی عروقی دارد، همچنین از سکته‌های قلبی و مغزی پیشگیری می‌کند.

عظمایی بیان کرد: تاثیر چشمگیر در کنترل قند، فشار و چربی خون، تقویت معده و دستگاه گوارش از دیگر خواص این نوشیدنی خوشمزه است.


این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این شربت به دلیل داشتن کلسیم، منیزیم و ویتامین K، تاثیر چشمگیری در تقویت و استحکام استخوان و دندان دارد و از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.

وی بیان کرد: این شربت به علت داشتن روی (زینک)، منیزیم و امگا ۳، آرامبخش و نشاط‌آور است و از استرس و اضطراب پیشگیری می‌کند.


این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: شربت اسفناج دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است و موجب تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و مو می‌شود، همچنین از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

عظمایی بیان کرد: این شربت به علت داشتن ویتامین‌های A، E و C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها می‌شود.

وی گفت: فیبر موجود در این شربت موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش و رفع یبوست می‌شود و برای افراد مبتلا به بواسیر و هماروئید مفید است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: مصرف شربت اسفناج باعث پاکسازی ریه می‌شود و از بروز سرطان در افرادی که از قلیان و سیگار استفاده می‌کنند پیشگیری می‌کند.


وی اظهار کرد: مصرف شربت اسفناج باعث تقویت بینایی می‌شود و از آب مروارید (کاتاراکت) و تباهی لکه زرد (ماکولا) پیشگیری می‌کند.

عظمایی گفت: این شربت دارای پروتئین است و موجب تقویت عمومی، افزایش انرژی و عضلانی شدن بدن می‌شود، لذا برای ورزشکاران، سالمندان و کودکان در حال رشد مفید است.
منع مصرف شربت اسفناج

عظمایی گفت: افراد مبتلا به سنگ کلیه و کیست نباید در مصرف این شربت افراط کرده و آن را زیر نظر پزشک استفاده کنند.


مواد لازم شربت اسفناج

-اسفناج خشک ۱۰۰ گرم
-عرق یونجه یک لیتر
-عرق مرزه یک لیتر
-عسل نیم کیلو
طرز تهیه شربت اسفناج (۲ لیتر)

-برای تهیه این شربت ابتدا عرق یونجه و عرق مرزه را ترکیب می‌کنیم.
-اسفناج خشک را نیم‌کوب می‌کنیم و درون عرقیجات می‌ریزیم.
-اجازه می‌دهیم ۴-۳ ساعت بماند.
-سپس در حرارت ملایم به مدت ۵ دقیقه می‌جوشانیم.
-هنگامی که حرارت متعادل شد، آن را صاف می‌کنیم.
-عسل را اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا قوام بیاید.
-سپس در ظرف شیشه‌ای می‌ریزیم.
طرز تهیه یک لیوان شربت اسفناج

-برای تهیه یک لیوان از این شربت، ۴-۳ قاشق غذاخوری از آن را داخل لیوان می‌ریزیم و بقیه را آب جوشیده ولرم اضافه می‌کنیم.
نکته: برای مصرف این شربت در فصل گرم سال، به جای آب جوشیده ولرم از آب خنک و چند قطره آب لیموترش استفاده می‌کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین