کد خبر: ۱۸۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۳
پوکی استخوان بیماری است که می‌تواند سبب شکستگی استخوان شود، اما در واقع ممکن است مدت‌های طولانی دچار پوکی استخوان شده باشید و این موضوع را ندانید. به همین دلیل به آن «بیماری خاموش» می‌گویند.
ناطقان: پوکی استخوان بیماری است که می‌تواند سبب شکستگی استخوان شود، اما در واقع ممکن است مدت‌های طولانی دچار پوکی استخوان شده باشید و این موضوع را ندانید. به همین دلیل به آن «بیماری خاموش» می‌گویند. افراد معمولا هیچ علامتی از پوکی استخوان ندارند تا زمانی که شکستگی در استخوان روی دهد. زمانی که پوکی استخوان شروع می‌شود، استخوان در حال تخریب شدن است و ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود و این ضعف تدریجا افزایش یافته و به جایی می‌رسد که استخوان می‌شکند.

هم مردان و هم زنان باید سنجش تراکم استخوان را انجام دهند تا به موقع از بروز مشکلی جدی پیشگیری کنند. در بیشتر موارد اگر تشخیص داده شود که فرد دچار اوستئوپنیا یا اوستئوپروسیس است می‌توان با درمان جلوی شکستگی استخوان را گرفت. اوستئوپنیا یا اوستئوپروسیس زمانی است که تراکم استخوان، کمتر از حد نرمال است، اما هنوز به مرحله‌ی پوکی استخوان نرسیده است.

هر زنی که به ۶۵ سالگی رسیده است باید تست تراکم استخوان را انجام دهد، اما اگر شما احتمال بالینی کاهش تراکم استخوان را دارید (مثلا پایین بودن وزن بدن، سیگار کشیدن، سابقه‌ی خانوادگی و یا سابقه‌ی شکستگی استخوان) باید پیش از رسیدن به سن یائسگی این سنجش را انجام دهید. خیلی از خانم‌ها در حالی وارد یائسگی می‌شوند که تراکم استخوانی‌شان کم است و برخی از خانم‌ها نیز هستند که به ازای هر شش سال از عمر خود، ۵ درصد از تراکم استخوان‌شان را از دست می‌دهند.


مرد‌ها نیز باید در سن ۷۰ سالگی سنجش تراکم استخوان را انجام دهند، مگر اینکه ریسک فاکتور‌هایی وجود داشته باشد که در اینصورت ۵۰ سالگی را برای سنجش تراکم استخوان توصیه می‌کنیم.
 
تست تراکم استخوان آزمایش واقعا ساده‌ای است که فقط ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. از لگن و ستون فقرات‌تان با اشعه‌ی X. عکسبرداری می‌شود و با استفاده از اشعه ایکس جرم کلسیم و سایر مواد معدنی استخوان در واحد حجم اندازه‌گیری خواهد شد.

توصیه می‌کنیم برای تست تراکم استخوان همیشه به یک مرکز یا کلینیک مراجعه کنید و هر بار جای جدیدی را امتحان نکنید. زیرا قرار است هر دو سال یکبار این تست را انجام داده و نتایج را با هم مقایسه کنید. درست مثل این است که یک ترواز وزن شما را عددی نشان می‌دهد و یکی دو ترازوی دیگری اعدادی متفاوت از اولی!
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین