کد خبر: ۱۸۳۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۶
متخصص ارتوپدی گفت: درمان دیسک با توجه نوع و شدت بیماری متفاوت است.
ناطقان: مرتضی رجایی متخصص ارتوپدی، جراح بیماری‌های استخوان و مفاصل  اظهار کرد: بین مهره‌های ستون فقرات صفحه‌ایی به نام دیسک وجود دارد و هر فشاری از جمله ضربه یا بلندکردن جسم سنگین، تصادف و غیره به  ناحیه کمر و این قسمت باعث تحت فشار قرار گرفتن اعصابی که از کنار ستون فقرات رد شده و در نتیجه بیرون زدن مهره‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: علائم این مشکل با گزگز کردن، کاهش قدرت عضلات و درد در طول مسیر عصب نمایان می‌شود، زمانی که این فشار روی عصب اصلی بدن به نام عصب سیاتیک باشد بیماری به نام عامه سیاتیک و علمی سیاتالژیا عارض می‌شود.

رجایی افزود: تمام اعصاب از یک کانال عصبی عبور می‌کنند و اگر به هر دلیل این خروجی تنگ شوند فشار روی اعصاب زیاد شده و علامت درد ایجاد می‌شود؛‌ از این رو فشار دیسک می‌تواند یکی از دلایل فشار و تنگی کانال عصبی باشد. در بسیاری از موارد زیادی تنگی کانال و بیرون زدی دیسک و ایجاد درد سیاتیک با هم همراه هستند.


این متخصص ارتوپدی با اشاره به درد‌های خطرناک کمر توضیح داد: درد‌های کمری زمانی که فرد را از نظر قدرت عضلانی ضعیف کند به یک علامت خطر مهم تبدیل می‌شود، در برخی موارد حتی ممکن است این تضعیف قدرت عضلات فرد را با بی‌اختیاری ادرار و مدفوع درگیر کند.

رجایی درباره درمان این بیماری گفت: درمان دیسک با توجه نوع و شدت بیماری متفاوت است؛ در مراحل اولیه و خفیف معمولا با استراحت، استفاده از دارو‌های موضعی، دارو‌های شل کننده عضلات، دارو‌های ضد التهابی، فیزوتراپی و بستن ناحیه درد می‌توان درد را تسکین داد. در موارد حاد‌ و پیشرونده نیز به درمان‌های دیگر مانند تزریق‌ها سلول‌های بنیادین و پی آر پی نیاز است و در نهایت می‌توان با انجام جراحی درد را برطرف کرد.
درمان دیسک با ورزش یا استراحت

وی اظهار کرد: ورزش نه‌تنها به هیچ وجه گزینه‌ای مناسب برای درمان نخواهد بود، بلکه صدمه زننده است، تنها زمانی که بیماری برطرف می‌شود و درد وجود ندارد، برای تقویت عضلات کمر و جلوگیری از ابتلای دوباه می‌توان از ورزش‌های خاص مانند پیلاتس کمک گرفت.


وی درباره اثر بخش نبودن برخی از جراحی‌ها اظهار کرد: قسمتی از این مشکل به پزشکان باز می‌گردد؛ مثلا زمانی که چند ناحیه از کمر فرد بیمار درگیر است، این نواحی در کنار هم درمان نمی‌شوند، همچنین در برخی موارد در انتخاب تکنیک درمانی اشتباهاتی صورت می‌گیرد و یا اگر تکنیک درست انتخاب شود در مرحله اجرا اشتباهاتی صورت می‌گیرد. از طرف دیگر مدتی بعد از جراحی دوباره درد به سراغ فرد برمی‌گردد که علت آن التهاب دوباره همان دیسک است زمانی که درمان به طور کامل انجام نشده باشد یا اینکه دیسک‌های اطراف دیسک جراحی شده مبتلا شده اند یا عارضه جراحی ایجاد شده است که باید با توجه به ام آر آی و معاینات علل را پیدا کرده و به درمان دوباره می‌پردازیم.

رجایی درباره ملاک انتخاب راه حل جراحی برای افراد گفت: معیار ما در انتخاب درمان افراد معاینه افراد و توجه به علائم است. در بعضی از مواقع اختلالاتی در ام ار آی فرد مشاهده می‌شود، اما فرد علامتی را نشان نمی‌دهد و معاینات نرمال است که فرد نیازی به اقدام به جراحی ندارد. بزرگترین اشتباه مریض و پزشک آن است که ام آر آی را مشاهده کرده و درباره انجام جراحی تصمیم گیری می‌کنند. اما باید توجه داشت که معمولا در ۹۰ درصد مواقع علائم و معاینه مریض با ام آر آی یک چیز را بیان می‌کنند. فقط می‌توان با معاینات دقیق‌تر و توجه بیشتر به ناحیه درد تصمیمی درست گرفت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین