کد خبر: ۱۸۳۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۹
رژیم سیب زمینی ایده بسیار ساده‌ای است و رعایت کردن آن برای فرد هزینه‌ای ندارد. همان طور که از نامش پیداست تنها چیزی که در طول رژیم خورده می‌شود سیب زمینی است.
ناطقان: رژیم سیب زمینی یا برنامه غذایی سیب زمینی یک رژیم کوتاه مدت است که ادعا می‌شود به افراد کمک می‌کند و در زمینه کاهش وزن سریع به نتیجه می‌دهد. این رژیم غذایی یک روش تغذیه متعادل مانند رژیم‌های غذایی دیگر نیست. طرفداران این رژیم ادعا می‌کنند رژیم سیب زمینی روشی سریع برای کاهش وزن، کاهش التهاب، تنظیم مجدد اشتها برای شروع کاهش وزن و سالم‌تر غذا خوردن است.

این رژیم توسط پزشکی در سال ۱۸۴۹ به دلیل چاق و بد خلق شدن مردم و مشکلات هاضمه ابداع شد. از آنجا که مشکلات چاقی و گوارش امروزه بدتر هم شده است و مردم مداوم به دنبال راه‌های سریع برای برطرف کردن آن‌ها هستند رژیم سیب زمینی نیز دوباره تبدیل به یکی از ترند‌ها شده است.

چگونه رژیم سیب زمینی می‌گیرند؟

رژیم سیب زمینی ایده بسیار ساده‌ای است و رعایت کردن آن برای فرد هزینه‌ای ندارد. همان طور که از نامش پیداست تنها چیزی که در طول رژیم خورده می‌شود سیب زمینی است.

فرد در روز ۱ تا ۲.۵ کیلو سیب زمینی می‌خورد که البته بستگی به اشتهای هر فرد دارد. هیچ غذای دیگری در این رژیم وجود ندارد. اگر دوست داشته باشید کمی نمک به آن اضافه کنید. پزشک ابداع کننده معتقد است بر روی سیب زمینی نمک نپاشید، اما اگر باعث می‌شود به سیب زمینی طعم دهید و به رژیم پایبند بمانید مصرف مقداری نمک اشکال ندارد.

نمک باعث احتباس مایعات در بدن می‌شود و این نوع رژیم غذایی تا حدود زیادی باعث از دست دادن آب بدن می‌شود که وزن آب بدن در کاهش وزن اصلا به حساب نمی‌آید. در طول این رژیم چای سیاه، دمنوش، قهوه سیاه (بدون اضافه کردن شیر و شکر) و آب بنوشید. به دارندگان این رژیم توصیه می‌شود دارو‌های ضروری مصرف شود و نیمی از مکمل‌های مورد استفاده تان را بخورید.

در زمان اجرای رژیم سیب زمینی نباید ورزش‌های سنگین انجام دهید. ورزش سبک یا پیاده روی گزینه‌های خوبی برای اضافه شدن به رژیم سیب زمینی هستند. راهنما‌هایی برای بهترین روش پختن سیب زمینی نیز وجود دارند. آب پز کردن سیب زمینی سبب از بین رفتن مقدار زیادی از مواد مغذی آن می‌شود.

در این رژیم هدف آن است که افراد بیشترین بهره را از پتاسیم موجود در سیب زمینی ببرند، چون افراد بسیاری دچار کمبود پتاسیم هستند. دو روش برای پخت سیب زمینی وجود دارد:

۱. سیب زمینی‌ها را در آب شیرین، آب پز کنید و سپس ۲۴ ساعت در یخچال قرار دهید تاخنک شوند. همچنین آبی که با آن سیب زمینی را آب پز کرده اید نگه دارید، چون سرشار از مواد مغذی است و در طول روز از آن بنوشید.

۲. سیب زمینی را کباب یا بخارپز کنید و بعد تا ۲۴ ساعت در یخچال نگه دارید تا خنک شود، چون قراردادن سیب زمینی در یخچال باعث می‌شود نشاسته‌های مقاوم آن افزایش یابد و به احساس سیری و کنترل اشتها کمک می‌کند. اگر به هر دلیلی نسبت به نشاسته مقاوم حساس هستید و بعد از خوردن سیب زمینی‌های پخته احساس نفخ می‌کنید باید آن‌ها را به صورت گرم بخورید.

برای چه مدت رژیم سیب زمینی را باید ادامه داد؟

طول مدت رژیم سیب زمینی بر اساس ادعای پزشک ابداع کننده، بستگی به هدف فرد دارد. این رژیم را تا زمان رسیدن به تناسب اندام ادامه دهید (البته اگر از کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی دچار بیماری نشوید). افرادی این رژیم را برای ۱۰ روز، یک ماه و حتی یک سال انجام داده اند که رعایت کردن چنین رژیمی برای ۳ تا ۵ روز توصیه می‌شود. البته بعضی نیز به صورت هفتگی انجام می‌دهند یعنی سه روز در یک هفته را رژیم می‌گیرند و روز‌های دیگر را عادی غذا می‌خورند و سپس در هفته‌های آینده به مرور به تعداد روز‌ها اضافه می‌کنند.

در ۱.۵ کیلو سیب زمینی چه مواد مغذی وجود دارد؟

۱۰۳۴ کالری
۲۴۴ گرم کربوهیدرات
۳۲.۷ گرم فیبر
۱۳.۳ گرم یا ۳.۳ قاشق چای خوری قند
۱.۴ گرم چربی
۲۲ گرم پروتئین
ویتامین B، کمپلکس و ویتامین C، مس، آهن، منیزیم، منگنز، زینک، پتاسیم و فسفر
مواد مغذی داخل سیب زمینی زیاد است، اما شامل همه‌ی ویتامین‌های مورد نیاز بدن نمی‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود رژیمی استفاده کنید که شامل تمام گروه‌های غذایی باشد. متاسفانه ادعا می‌شود انجام دادن این رژیم برای طولانی مدت ایرادی ندارد در حالی که فرد پس از کوتاه مدت با کمبود جدی برخی مواد مغذی روبرو می‌شود. یکی از خواص سیب زمینی نشاسته مقاوم آن است که در ادامه توضیح خواهیم داد.
 

رژیم سیب زمینی؛ نشاسته مقاوم

نشاسته مقاوم نوعی از نشاسته است که بدن قادر به هضم آن نیست. این نوع نشاسته در معده یا روده کوچک هضم نمی‌شود و به روده بزرگ می‌رسد. در روده بزرگ، باکتری‌های خوب از نشاسته مقاوم طی یک فرآیند تخمیر برای ساخت زنجیره کوتاه اسید چرب استفاده می‌کنند.

مزایای نشاسته مقاوم

نشاسته مقاوم به خاطر نوع هضمش باعث بالا رفتن ناگهانی قند خون نمی‌شودو در واکنش به آن انسولین کمی تولید می‌شود. تحقیقات نشان داده اند که نشاسته مقاوم باعث کاهش سطح گلوکز در پاسخ به وعده غذایی می‌شود و حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد.

نشاسته مقاوم سبب کاهش اشتها و ذخایر چربی می‌شود. تمام این تاثیرات با کاهش وزن در ارتباط هستند. نشاسته مقاوم به خوبی سلامت میکروبیوم را از طریق ساخت زنجیره‌های کوتاه اسید چرب بهبود می‌دهد. زنجیره کوتاه اسید چرب برای تثبیت سلامت روده بسیار مهم است. آن‌ها موجب کاهش التهاب، سرعت بخشیدن به التیام و کاهش مقدار باکتری‌های بد روده می‌شوند.

زنجیره کوتاه اسید چرب‌ها سبب کاهش pH روده می‌شوند که باکتری‌های بیماری زا و قارچ را متوقف می‌کنند، چون این موارد در فضای اسیدی به خوبی رشد نمی‌کنند. بوتیرات یکی از اسید چرب‌های مهم است که توسط نشاسته مقاوم تولید می‌شود. بوتیرات ضد التهابی است و به کاهش نفوذپذیری روده کمک می‌کند. بسیار مهم است که مواد سمی در روده بماند و وارد جریان خون نشود.

اختلال در میکروبیوم روده مستقیما با چاقی در ارتباط است. به همین دلیل مهم است که باید سیب زمینی را بپزیدو ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنید. نشاسته‌های مقاوم به این شکل ساخته می‌شوند؛ بنابراین همیشه سیب زمینی را به صورت سرد یا در دمای اتاق میل کنید. اگر سیب زمینی‌ها را با حرارت بالا درست کنید، بیشتر نشاسته‌های مقاوم آن از بین می‌رود.

سخن پایانی

سیب زمینی به دلیل داشتن نشاسته مقاوم (در حالت سرد) و فیبر بالا یک غذای مناسب برای گنجاندن در رژیم غذایی است، اما از سیب زمینی یا هر غذای دیگری به عنوان تنها غذای مصرفی در رژیم غذایی استفاده نکنید. یک غذا هرچقدر هم مواد مغذی داشته باشد پاسخ تمام نیاز‌های بدن را نمی‌دهد. تنها مزیت رژیم سیب زمینی این است که از آن برای رژیم غذایی متعادل الگو بگیرید و سیب زمینی را به همان روشی که در این رژیم آمده است، مورد استفاده قرار دهید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین