کد خبر: ۱۸۳۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۲
یک کارشناس ارشد اپیدمیولوژی درباره علل بروز ناباروری در مردان توضیح داد و به بیان راه‌های درمان آن پرداخت.
ناطقان: محمدهادی انصاری کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، درباره عوامل موثر بر ناباروری مردان، اظهار کرد: ناباروری به ناتوانی در بچه‌دار شدن بعـد از حـداقل یـکسـال ازدواج بـدون اسـتفاده از وسـایل پیشـگیری اطـلاق می‌شود؛ در حدود  ۸ تا ۱۲ درصد از زوج‌ها بدون فرزنـد هسـتند که ۳۵ درصد از ناباروری آنان فقط مربوط به مـردان است و در ۲۵ درصد موارد علاوه بـر مـردان زنـان نیـز نقـش دارند و زوج‌ها هردو نابارور هستند.

این کارشناس ارشد اپیدمیولوژی بیان کرد: نابـاروری و مشـکلات فـردی و اجتمـاعی ناشـی از آن یکی از مسایل مهم زوج‌هاست و این امر از آن نظر قابل توجه است که علت ناباروری مردان فقط در ۴۰ درصد مـوارد قابل تشخیص است و در ۶۰ درصد موارد از نظـر پـاتولوژیکی قابل تشخیص نیست؛ بنـابراین درمـان نابـاروری در مـردان مشکل‌تر از زنـان اسـت بـه خصـوص در کشـور‌های در حـال  توسعه که با توجه به هزینه بالای درمان امکان انجـام آن کمتـر است.


التهاب پروستات؛ شایع‌ترین عامل موثر در ناباروری

انصاری با اشاره به اینکه عوامل زیادی در بروز ناباروری مردان موثر است، گفت: از شایع‌ترین عوامل موثر در ناباروری می‌توان به  التهــاب پروســتات، اورکیــت و واریکوســول اشاره کرد؛ همچنین بعضی از مطالعات اثرات مضر عوامل محیطی از جمله مـواد سمی، آفت‌کش‌ها و تشعشعات روی ناباروری مردان را نشـان داده و مشخص کـرده است کـه مـواد سـمی و آفـت کـش‌هـا می‌توانند در ناباروری نقش داشته باشند.
نقش پررنگ استعمال دخاینات در ناباروری

وی با تاکید بر اینکه استعمال دخاینات در ناباروری موثر است، ادامه داد: اسـتعمال دخانیات می‌تواند با نابـاروری مـردان ارتبـاط داشـته باشـد.

این کارشناس ارشد اپیدمیولوژی با بیان اینکه عوامـل محیطـی می‌تواند از جمله عوامل مؤثر بر ناباروری مردان باشد، افزود: بیمـاری واریکوسـل که به دلیل  پیچ خوردگی غیرطبیعی شبکه وریدی (سیاهرگی) اندام جنسی مردان رخ می‌دهد در ناباروری تاثیرگذار است، اما خوشبختانه این بیماری را می‌توان با عمل جراحی درمان کرد.


انصاری با اشاره به اینکه  بیمـاری فتـق یکی از علت‌های ناباروری در مردان است، تشریح کرد: ارتبـاط معنی‌داری بین مصرف رانیتیدین و ناباروری وجود دارد؛ سابقه بیماری فتق، واریکوسـل و مشـاغل یـدی و همچنـین مصـرف داروی رانیتیـدین را می‌توان از جملـه عوامل خطـر نابـاروری در مردان در نظر گرفت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین