کد خبر: ۱۸۳۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
بانک مرکزی با افزایش هرگونه وام‌های تکلیفی از جمله وام ازدواج مخالف است. با این تفاسیر همه اعضای کمیسیون تلفیق تمام جوانب را در نظر گرفتند و سپس روی به افزایش وام ازدواج از ۱۵ به ۳۰ میلیون تومان آوردند.
ناطقان: بانک مرکزی با افزایش هرگونه وام‌های تکلیفی از جمله وام ازدواج مخالف است. با این تفاسیر همه اعضای کمیسیون تلفیق تمام جوانب را در نظر گرفتند و سپس روی به افزایش وام ازدواج از ۱۵ به ۳۰ میلیون تومان آوردند.

روزنامه روزان در یادداشتی به قلم محمد فیضی نماینده مجلس شورای اسلامی آورده است: در شرایطی که تورم در جامعه بیداد می‌کند و مرتباً شاهد التهاب بازار هستیم نمی‌شود، زوج‌های جوان را به حال خود رها کنیم. در حال حاضر پرداخت مبلغ ۱۵ میلیون تومان به هر زوج، خیلی اثرگذار نیست و این افراد نمی‌توانند برای آینده خود برنامه ریزی کنند.

کمیسیون تلفیق ضمن افزایش وام ازدواج دست به کار نویی زد؛ یعنی بنا شد اگر فردی نتوانست ضامن تهیه کند بتواند از کارت‌های بانکی یارانه‌ای به‌عنوان ضمانت استفاده کند. البته باید منتظر بود و دید این کار چگونه جواب خواهد داد، زیرا ضعف و قوت هر کاری پس از اجرا مشخص می‌شود.

سال‌هاست که آمار ازدواج در ایران پایین آمده که دلیل اصلی آن اقتصادی است. از این‌رو وظیفه دولتمردان است که شرایطی را مهیا کنند تا جوانان با پشتوانه بیشتر و با خیال آسوده‌تر روی به ازدواج بیاورند.

دولت در بودجه سال ۹۷ مبلغ ۱۰ میلیون تومان را برای هر یک از زوجین برای وام ازدواج در نظر گرفت که پس از بررسی در کمیسیون تلفیق این مبلغ به ۱۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. اما در سال ۹۷ با تورم بالایی که از همان روز‌های ابتدایی سال رقم خورد، این مبلغ آن‌چنان که باید و شاید کارساز واقع نشد و از این‌رو نمایندگان تصمیم گرفتند پیشنهاد ۱۵ میلیونی دولت در لایحه بودجه ۹۸ را به ۳۰ میلیون تومان افزایش دهند تا شاید این مبلغ در آینده بیش از پیش به کار جوانان آید. بر اساس لایحه بودجه در سال ۹۸ تسهیلات قرض‌الحسنه با دوره باز پرداخت ۵ ساله ازدواج ۱۵ میلیون تومان تعیین شده است که نسبت به امسال تغییری نداشته است.

بر اساس تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۹۵ به منظور حمایت از ازدواج جوانان بانک مرکزی جمهوری اسلامی موظف است کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع کلیه منابع اختیار پس انداز، جاری و سپرده قرض‌الحسنه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت قرار دهند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال ۹۸، ۱۵ میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ۵ سال است. برای دریافت وام ازدواج باید در سامانه رسمی بانک مرکزی ثبت نام کرد.

ثبت نام اینترنتی ضروری است و مدارک و مشخصات عروس و داماد در آن باید دقیق ثبت شود. اینکه شما قبلا ازدواج کرده و طلاق گرفته اید و برای ازدواج دوم، قصد دریافت وام ازدواج دارید منعی ندارد. اگر قبلا وام ازدواج دریافت نکرده باشید، این تسهیلات به شما پرداخت می‌شود.
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین