کد خبر: ۱۸۳۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: پیام رد بودجه به مردم داخلی و دشمنان خارجی و بازار ارز کشور، پیام خوبی نخواهد بود.
ناطقان: محمدباقر نوبخت در جلسه نوبت بعدازظهر امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، گفت: بودجه سال آینده را قرار نیست به طور کامل مورد تأیید یا عدم تأیید قرار دهیم بلکه فقط بحث کلیات آن مطرح است؛ بنابراین آنچه که مخالفان بیان کردند، به این معنی نیست که رأی به کلیات به معنای صرف‌نظر از اشکالات لایحه بودجه است.

وی افزود: روزها روی تبصره به تبصره، ردیف به ردیف و بخش به بخش لایحه بودجه ۹۸ که مورد بررسی کمیسیون تلفیق قرار گرفته است، اظهارنظر خواهد شد. همه کاستی‌ها با تأیید کلیات نادیده نخواهد شد یا همه بودجه‌ای را که در گزارش کمیسیون تلفیق آمده را به عنوان نقطه مثبت بنگریم. امروز مجلس داوری می‌کند که آیا کلیات لایحه بودجه ۹۸ چیزی هست که مورد تأیید باشد تا وارد اصلاح جزئیات شویم؟ حرف مخالفان این بود که اشکالات لایحه رفع شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: کلیات لایحه بودجه ۹۸ چیست؟ بودجه طبق ماده یک قانون محاسبات عمومی یک پیش‌بینی از منابع و مصارف است. برای اینکه تأیید کنیم این پیش‌بینی برای سال آینده اجرایی بشود یا خیر، دولت نیست که تصمیم می‌گیرد بلکه مجلس است که تصمیم می‌گیرد و دولت فقط پیشنهاد می‌دهد. در قانون اساسی این کار وظیفه دولت است.

نوبخت خاطرنشان کرد: ۲۰۸ هزار میلیارد تومان در سال آینده از درآمدها، کسب منبع کنیم؛ از مالیات، حقوق گمرکی و سایر. همچنین برای سال آینده ۱۴۸ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که ۱۴۲ هزار میلیارد تومان به فروش و صادرات نفت است، کسب درآمد کنیم و چون ناکافی است ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق دارایی‌های مالی و بخش عمده آن اوراق مشارکت است، کسب درآمد کنیم. شما جز کم یا زیاد بودن ۴۰۷ هزار میلیارد تومان مطلب دیگری نمی‌توانید بگویید. شما می‌توانید این مبلغ را افزایش یا کاهش دهید. شما با تأیید کلیات چه کاری را نمی‌توانید انجام دهید؟

وی یادآور شد: ۳۲۰ هزار میلیارد هزینه‌های جاری، ۶۲ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی و ۲۵ هزار میلیارد تومان از طریق بازخرید اوراق سال گذشته انجام شویم. کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ۲۶ هزار میلیارد تومان به دارایی‌های سرمایه‌ای افزود. شما بیشتر از این اختیار ندارید. تازه همین اختیار را هم از طریق تأیید کلیات بودجه انجام دهید. رد کلیات هم موجب برگشت لایحه بودجه به دولت می‌شود و ما نیز ۴۰۷ را یه کم بیشتر یا یه کم کمتر می‌کنیم و باز شما هستید که باید بگویید دولت چه کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه هشدار داد: تأخیر در رفت و برگشت لایحه بودجه از مجلس به دولت چه تأثیری دارد؟ اولاً، پیام مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را نادیده می‌گیرد و دوماً، دشمنان ایران که در راهپیمایی ۲۲ بهمن مرعوب شد، چهره بحرانی از اقتصاد ایران به جهان نمایش می‌دهند و از این قضیه خوشحال هم می‌شوند. در رسانه‌ها بیگانه منتظر این رفتار مجلس هستند. اما از فردا برای مردم خودمان چه خواهیم داشت؟ تورم کارکنانی که در سختی به سر می‌برند، اگر کلیات تأیید نشود و دو هفته زمان به دولت برود و برگردد یعنی حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد افزایش نمی‌یابد و حقوق‌بگیران دریافتی‌شان همین دریافتی سال ۱۳۹۷ خواهد بود اما با این کار دولت نمی‌تواند حتی یک ریال به حقوق‌ها یا به طرح‌های عمرانی اختصاص دهد.

نوبخت تصریح کرد: با توجه به شرایط کشور اگر احساس می‌شود برای تصمیم‌گیری نمایندگان شاید نیاز به صحبت‌های بیشتری در جلسه بعد انجام شود، از آن جلوگیری نکنید.

وی خبر از آماده شدن اصلاح ساختار در دولت داد و افزود: اصلاح ساختار را دولت آماده کرده است. شما نتوانستید برای قیمت بنزین تصمیم بگیرید آن وقت شما می‌خواهید برای ۹۳۴ هزار میلیارد تومان تصمیم بگیرید و اصلاح ساختار انجام دهید. شما دو دستگاه را در تبصره ۲۱ نتوانستید حذف کنید اما این که کلیات لایحه را رد کنیم تا اصلاح ساختار انجام شود، حرفی دقیقی نیست.

مطهری که در خلال صحبت‌های نوبخت مرتب از نمایندگان می‌خواست نمایندگان جلسه را ترک نکنند، ضمن تاکید به مأموران گیت خروج صحن مجلس از نمایندگان خواست جلسه را ترک نکنند.

وی گفت: برخی دوستان می‌خواهند رأی‌گیری نشود و آبستراکسیون کنند.

ادامه دارد...

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین