کد خبر: ۱۸۳۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹
دبیر ستاد تنظیم بازار چهارشنبه هفته گذشته(24 بهمن) تصریح کرد که فروش مرغ با قیمت بالاتر از 11 هزار و 500 تومان تخلف است اما امروز نرخ آن در برخی مناطق تهران از 15 هزار تومان نیز گذشته و این مساله واکنش هایی را به دنبال داشته است.
ناطقان: ستاد تنظیم بازار، پنجم مردادماه امسال قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ را برای مصرف کنندگان 8 هزار و 175 تومان اعلام کرده بود که مصوبه آن به دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرا ابلاغ شد. اما افزایش قیمت نهاده های تولید در ماه های اخیر سبب شد تا محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی چند بار در حاشیه جلسه هیات دولت قیمت منطقی گوشت مرغ را 10 هزارتومان اعلام کند؛ با این حال امروز این محصول در برخی مناطق شهر تهران با نرخ بیش از 15 هزار تومان در بازار به مصرف کنندگان عرضه می شود.

عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار کشور تاکید کرده بود که هیچ خرده فروشی حق ندارد مرغ گرم را با قیمت بالاتر از 11 هزار و 500 تومان عرضه کند؛ در صورت مشاهده با متخلف برخورد قانونی می شود.

وی، قیمت جوجه یکروزه را 2400 تومان اعلام و تصریح کرد که فروش با قیمت بالاتر تخلف محسوب می شود.

قبادی تصریح کرده بود که هیچ کمبودی در تامین گوشت مرغ و قرمز وجود نداشته و نقایص مربوط به نهاده های دامی نیز برطرف شده است، به طوری که از هفته آینده دیگر شاهد صف دریافت این محصولات نخواهیم بود.

به گفته وی، مجوز واردات جوجه یکروزه و ممنوعیت صادرات مرغ تا پایان ماه رمضان، دو راهکار دیگر ستاد تنظیم بازار برای نظارت بر این بازار است. ضمن آنکه تکالیف عمده ای برای وزارت جهاد کشاورزی تکلیف شده که از جمله آنها افزایش جوجه ریزی در مرغداری هاست. در عین حال به وزارت جهاد کشاورزی اختیار داده شده در صورت نیاز برای حفظ ذخائر استراتژیک، به واردات گوشت مرغ بپردازد.

در این زمینه، «محمد یوسفی» رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، عرضه گوشت مرغ با نرخ 15 هزارتومان را غیرمنصفانه دانست و اظهارداشت: بازار مرغ همچنان در انتظار اعلام قیمت مصوب جوجه یک روزه از سوی سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان است.

تلاش ایرنا برای مصاحبه با سید داود موسوی معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت به نتیجه نرسید؛ زیرا مسئول دفتر آن اعلام کرد که موسوی در جلسه بیرون از سازمان است.

** دو دلیل برای افزایش نرخ مرغ
به گفته یوسفی، عامل افزایش قیمت گوشت مرغ به دو عامل «بلاتکلیفی نرخ جوجه یک روزه و افزایش نهاده ها» مرتبط است.

وی افزود: با نزدیک شدن به شب عید و ایام نوروز، تقاضا برای جوجه ریزی در ماه های اخیر افزایش یافته که تا 15 اسفندماه ادامه دارد و همین امر در قیمت این محصول تاثیرگذار است.

این مقام تشکل صنفی با تاکید بر اینکه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان باید قیمت مصوب جوجه یک روزه را از اول تا 15 دی ماه اعلام می کرد، اظهارداشت: اکنون خرید جوجه یک روزه به شکل علی الحساب به نرخ 4 هزار تومان دریافت می شود که برای تعادل بازار این محصول نیاز است هرچه سریعتر نرخ مصوب آن تعیین شود.

به گفته یوسفی، در مدت مشابه پارسال قیمت مصوب هر قطعه جوجه یک روزه از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان 1700 تومان تعیین شده بود.

وی ادامه: همچنین در دو هفته اخیر قیمت نهاده های طیور از جمله کنجاله سویا و ذرت نزدیک به 100 تومان در بازار آزاد افزایش یافته است.

این در حالی است که عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در سخنان چهارشنبه گذشته خود، تاکید کرده بود که «مقدار قابل توجهی نهاده وارد کشور شده و مشکلات ارزی نیز با کمک بانک مرکزی برطرف شد؛ ضمن آنکه تا زمان رسیدن نهاده ها به مرغداری ها، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات حکومتی بر روند کار نظارت می کنند.»

** گرانی مرغ ها در برخی مناطق شهر تهران
یوسفی، قیمت امروز مرغ زنده را بین 9700 تا 10 هزار و 300 تومان، میدان بهمن 13 هزارتومان، عمده فروشی 13 هزار و 500 تومان و خرده فروشی ها را 14 تا 14 هزار و 500 اعلام کرد و گفت: عرضه این محصول با قیمت 15 هزار تومان به بالا تخلف است و باید از سوی دستگاه های قضایی پیگیری شود.

این مقام صنفی اضافه کرد: قیمت های 15 هزار و 500 تومان ممکن است در مناطق بالای شهرها باشد و این موضوع در همه مناطق شهر صدق نمی کند.

وی یادآورشد: شرکت پشتیبانی امور دام برای تعادل بازار، همچنان روزانه حجم قابل توجهی مرغ منجمد با نرخ 8900 و مرغ گرم با نرخ 9800 تومان عرضه می کند.

یوسفی با بیان اینکه اکنون ماهانه 120 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می شود، گفت: گوشت مرغ مورد نیاز شب عید و ایام نوروز تامین شده و کمبودی در این زمینه نداریم.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین