کد خبر: ۱۸۴۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷
معاون مرکز ملی فضای مجازی:
خوراکیان با تاکید بر ضرورت حضور فعال جوانان و رسانه‌ها برای شکستن محاصره تبلیغاتی دشمنان انقلاب در شبکه های اجتماعی و رسانه های ارتباط جمعی گفت: امروز جوانان ما به شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن در توئیتر که منشا اصلی خبر سازی ها وشایعه پراکنی هاست بسیار نزدیک شده اند .
ناطقان: امیر خوراکیان ؛ در جشنواره رسانه‌‌ای ابوذر و یادواره شهدای رسانه استان کرمان با بیان این که در طلیعه ادامه انقلاب اسلامی و پس از 40 سال موفقیت‌های پی‌ در پی و پیروزی در عرصه‌های مختلف در مقابله با دشمنان، ما مفتخر شدیم که بیانیه گام دوم را از مقام معظم رهبری دریافت کنیم.گفت: این بیانیه علاوه براین که غبار از گذشته انقلاب برمیگیرد و تاریخ و اتفاقاتی را که ملت ایران در این چهل سال پشت سرگذاشتند را روشن میکند ، در عین حال با قلمی بسیار شیرین ودر عین حال صمیمی، جایگاه حساسی را که اکنون در آن قرار داریم ؛ به خوبی بیان نمایان می کند و رسالت ها ومسئولیت هایی را که در آینده با ان مواجه ایم را نیز تبیین میکند . 


بیانیه گام دوم نبایدمورد بی مهری قرار گیرد
خوراکیان با تاکید براین که این بیانیه نبایدمانند برخی دیگر از فرمایشات مقام معظم رهبری مورد بی توجهی و کم مهری واقع شود افزود : نباید تصور کنیم که صرفا با خواندن آن ، تکلیفمان را در مورد این بیانیه انجام داده ایم. بلکه این بیانیه یک نقشه راه است وهمه بایدبا حضور فعالانه خود کمک کنند تا ابعاد ، مسئولیت هاو برنامه های هر بخشی از جامعه در این نقشه راه روشن شود.

وی با بیان این که جوانان ؛ مخاطبان اصلی این بیانیه هستند تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این بیانیه ؛ نخستین وریشه ای ترین وظیفه جهادی جوانان را شکست محاصره تبلیغاتی دشمنان بیان فرموده اند . از این رو لازم است تا ابتدابدانیم میدان و گستره این محاصره تبلیغاتی تا چه اندازه است؟ وابزار ها وامکاناتی که در این محاصره تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرند کدامند؟دشمن چه سازمان وساختاری رابرای این محاصره ترنیب داده است؟ اهداف اصلی دشمن از این محاصره چیست؟ وما چه راهکار هایی را می توانیم برای عمل به این فریضه وامر ولی انجام دهیم؟

وی خاطر نشان کرد : اگر در جریان دفاع مقدس شهدای این مرز وبوم با حضور خود در عرصه های نبردحمله دشمن را خنثی کردندو محاصره ها را شکستند امروز وظیفه جهادی جوانان برای شکستن این محاصره چیست ؟

پلت فرم ها ؛ اولین ابزار دشمن برای محاصره تبلیغاتی
به گفته خوراکیان ؛ اولین میدان و گستره محاصره تبلیغاتی دشمنان پلت فرم ها یا سکوهایی هستند که بستر رسانه های اجتماعی واقع شده اند. وی ادامه داد : ما امروز با پدیده ای مهم مواجه ایم که تنها منحصر به ما نیست و همه دنیا با ان مواجه است .این پدیده مهم در اغاز خیلی ساده انگاشته شده است و صرفا ان را به عنوانی ابزاری برای ردو بدل کردن پیام ها تصور کردیم اما به تدریج روشن شد که این سکو ها عرصه جمع کردن همه فعالیت های بشر ، از اقتصاد گرفته تافرهنگ ؛ حمل ونقل ؛ خرید ومعامله وفعالیت های بانکی و... نقش مهمی دارند و دشمن در این محاصره تبلیغاتی میدانی را باز کرده است به وسعت همه پلت فرم ها وسکوهایی که پیام رسان ها روی آنهافعال شده اندو رسانه های نوین در این پلت فرم ها گستره بسیار زیادی را پیداکرده اند وی با اشاره بهویژگی های این رسانه های نوین خاطر نشان کرد: در وهله اول ، مشارکت وتشویق به مشارکت در این رسانه ها بسیار زیاد است ؛ تعاملی ودوطرفه است و افراد با فالو کردن ؛لایک زدن و ویرایش کردن مطالب ؛ نقش خود را در برابر انچه در یافت میکنند ایفا می کنند. از سوی دیگر؛ جوامع وانجمن ها در این رسانه ها شکل میگیرد؛ متصل به سایر سایت ها و پلت فرم ها است . اطلاعات شخصی افراد در این رسانه ها تجمیع می شود .زمان و مکان ارسال پیام ها وسابقه فعالیت ها در ان ثبت می شود وقابل بررسی است و محتوا در لحظه بارگیری می شود.

وی با اشاره به رشد چشمگیر استفاده از پیام رسان ها در یک سال اخیر افزود: در طی سال اخیر میزان استفاده از پیام رسان ها در جهان ، 4 برابر رشد جمعیت جهانی بوده است . به علاوه در همین یک سال 400 میلیون کاربر به تعداد کاربران پیام رسان های اجتماعی در دنیا اضافه شده است. به طوری که برخی از این پیام رسان ها؛ دو هزارو 196میلیون وبرخی 1500 میلیون کار بردارند بنابراین یک جمعیت بزرگ و گستره وسیعی در این رسانه ها برای رسیدن به مقاصد و خواست کسانی که اینها را ایجاد کرده اند ،فراهم شده است .
وی ادامه داد : در این رسانه ها داده های بزرگ تجمیع ؛ واز انها برای تحلیل وشناخت ویژگی های مخاطبان نظیر ذائقه سنجی ؛ دسته بندی استفاده می شود تا بتوانند با شناخت وضعیت جامعه روی فضای عمومی جامعه سوار شوند .این داده هادر اختیار کسانی است که این پلت فرم ها را ساخته اند .

خوراکیان خاطر نشان کرد: ابزار دیگرهوش مصنوعی است .انها به وسیله هوش مصنوعی نسبت به تحلیل وتولید پیام و طراحی محتوا، متناسب باویژگی های جوامع اقدام میکنند .
معاون مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: ابزار دیگری که این روزها به طور جدی ، توسط دشمنان و به منظور محاصره تبلیغاتی مورد استفاده قرار میگیرد ربات ها هستند .به وسیله ربات ها یک حرکت بزرگ تبلیغاتی را در فضای مجازی راه می اندازندکه هرکس نگاه کند متحیر می شود که چقدر مخاطبان در مورد یک موضوع خاص نظر داده اند در حالی که با بررسی ها مشخص میشود؛ حدود80 درصد این نظرات توسط ربات ها ثبت شده است واساسا ؛ آدمی در کار نیست وافکار عمومی وجود نداردو این موضع امروزنگرانی های جدی را دردنیا ایجاد کرده است .

وی ابزار دیگر دشمنان برای انجام محاصره تبلیغاتی را ؛ رسانه های جمعی عنوان کردو افزود:دشمنان ما از طریق رسانه های جمعی؛ برنامه تولید می کنند و از این برنامه تولیدات کوچک استخراج میکنند و این تولیدات کوچک را پمپاژ میکنند. انها برای این محاصره تبلیغاتی؛ سازمان دهی گسترده ای کرده اند ؛ ستاد تشکیل داده اند نیروهای مخالف با هم را در کنار هم جمع کرده اند تطمیع کرده اند . در عربستان مرکز اعتدال راه اندازی کرده اندتا بتوانند با کمک همین پلت فرم ها وابزار ها مطلب وشایعه درست کنند و حرکت جنگ رسانه ای را علیه اسلام و به نفع دشمنان اسلام وملت ایران ایجاد کنند 

وی خاطر نشان کرد : به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم ؛ 4 گونه محاصره در این جنگ تبلیغاتی مشاهده می شود که اولین ان " انتشار خبر های دروغ و تحلیل های مغرضانه است" که باید به عنوان یک محور مهم و نقشه ساز ؛ برای مقابله با این حرکت دشمن ،و حضور فعالانه ما در فضای مجازی مدنظر قرار بگیرد. موضوع دوم, "وارونه نشان دادن واقعیت ها است " به طوری که واقعیت ها را وارونه جلوه می دهندو در انها خلل وشبهه ایجاد می کنند 

گونه سوم ، " پنهان کردن جلوه های امید بخش است " 
قبول داریم که مشکلات زیادی در کشور وجود دارد اما جلو های امید بخش زیادی هم داریم که دشمنان تلاش میکنند تا این جلو های امید بخش پنهان شود وبتوانند راه وفضا را برای دروغ ها وشایعات خود باز کنند و چهارمین روش دشمنان ما، "بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن و انکار کردن محسنات بزرگ است " این ها 4 گونه ای است که در این جنگ تبلیغاتی ، دشمن دنبال میکند و هدف اصلی دشمن نیز در این بیانیه مقام معظم رهبری دو چیز عنوان شده است ؛ یکی ایجاد ترس ونگرانی کاذب و دوم مایوس سازی مردم ومدیران کشور از اینده است.
وی هم چنین با بیان این که به تناسب همین اقدامات دشمن؛ کار های مهمی را می توان انجام داد افزود: ما با نگاهی دقیق به نقشه تبلیغاتی دشمن در بحث پلت فرم ها ، به ازای هر نقطه از آن می توانیم اقدامی را طراحی کنیم .

وی افزود: اگر چه مخاطبان این بیانیه , جوانان هستند اما مسئولین باید بسیار هوشیار باشند. در واقع اگردرکلان سیاست ارتباطات کشور ؛ توجهی به گستره این محاصره تبلیغاتی نکردیم وطوری عمل کردیم که بستر را برای پلت فرم ها و پیام رسان های خارجی که بستر اصلی این محاصره هستند ومدیریت انها مستقیما در دست دشمنان انقلاب است ، بیشتر فراهم کردیم ، خواسته با ناخواسته به این محاصره تبلیغاتی کمک کرده ایم . به علاوه فعالان فضای مجازی هم با ید حضور فعال در این عرصه داشته باشند.

خوراکیان با اشاره به تشکیل ستاد رسانه ای فضای مجازی در مرکز ملی فضای مجازی، به واسطه نگاه هوشمندانه رهبرانقلاب گفت: این ستاد مدتی است که به طور جدی فعالیت رسانه های ضد انقلاب را در فضای مجازی مورد بررسی وکالبد شکافی قرار داده است وهوشیار سازی اجزا مختلف کشور را در این زمینه در دستور کار داریم و باید به این مهم اشاره کنم که ما در توئیتر که منشا اصلی خبر سازی ها وشایعه پراکنی هاست شاهد موفقیت روز افزون جوانان انقلابی هستیم. به طوری که می توان ادعا کرد که ما به شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن در توئیتر بسیار نزدیک شده ایم . این روز ها فاصله موفقیت های نیروهای انقلابی برای ترند کردن مطالب مختلف در شبکه های اجتماعی با فعالیت های دشمنان در این عرصه ؛ به مراتب در حال کاهش است و به طور مستمر در حال کسب موفقیت در زمینه رساندن پیام خود به مخاطبان هستند. 

خوراکیان ، حضور فعال و توام با شناخت ؛ برخورداری از مهارت ؛ تولید محتوای کافی ومناسب ، هماهنگ عمل کردن اجزا وگروههای مختلف انقلابی و وجود شبکه توزیع مناسب را از محورهایی عنوان کرد که می توانند به شکست محاصره تبلیغاتی دشمن کمک کنند . 

منبع: آخرین خبر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین