کد خبر: ۱۸۶۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
در حالی که رهبر اپوزیسیون ونزوئلا اعلام کرده که میزان حمایت از رئیس جمهوری این کشور در بین ارتش رو به کاهش است، واشنگتن تلاش‌های خود برای برکناری رئیس‌جمهوری ونزوئلا را افزایش داده و ضمن اعمال تحریم‌های جدید، ویزاها را نیز باطل کرده است.
ناطقان: مقامات ارتش ونزوئلا اخیرا تلاش‌های تحت حمایت اپوزیسیون را برای وارد کردن مواد غذایی به ونزوئلا از طریق مرزهایش با کلمبیا و برزیل مسدود کردند؛ اقدامی که در جریان آن دو کامیون حامل کمک‌های انسانی در آتش سوختند و پنج تن نیز جان خود را از دست دادند.

خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا که از سوی کشورهای غربی به عنوان رئیس جمهوری به حق ونزوئلا به رسمیت شناخته شده، روز جمعه به پاراگوئه و آرژانتین سفر کرد تا حمایت آمریکای لاتین را نسبت به یک دولت گذار در ونزوئلای بحران‌زده جلب کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، گوآیدو به دنبال نشستی با موریسیو ماکری، رئیس جمهوری آرژانتین بدون ارائه مدرکی گفت: ۸۰ درصد از مقامات ارتش ونزوئلا از تغییر در رهبری این کشور حمایت می‌کنند و من نیز به دنبال حمایت آنها هستم.

وی همچنین در جریان سفر به پاراگوئه مدعی شد: به دنبال درگیری‌های اخیر بر سر کمک‌های بشردوستانه، ۶۰۰ تن از اعضای نیروهای مسلح ونزوئلا در حال حاضر از حمایت از دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا دست کشیده‌اند.

در همین حال، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: در واکنش به خشونت‌های تاسف‌بار ، کشتارهای غم‌انگیز و سوزاندن نامعقول موادغذایی و داروهایی که قرار بود به دست بیماران و افراد گرسنه در ونزوئلا برسد، ما اعضای نیروهای امنیتی مادورو را تحریم کردیم.   

وی افزود: آمریکا به هدف قرار دادن افراد وفادار به مادورو که مدت‌هاست قربانیان این بحران انسانی ساخته دست بشر را آزار می‌دهند، ادامه خواهد داد.

تحریم‌های آمریکا تمامی اموال و دارایی‌هایی که این افراد در آمریکا دارند را مصادره و شرکت‌های آمریکایی را از انجام هرگونه فعالیت تجاری یا نقل و انتقالات مالی با آنها منع می‌کند.

این فهرست تحریم‌ها شامل ریچارد لوپز، فرمانده گارد ملی ونزوئلا و پنج افسر پلیس و نظامی دیگر مستقر در نزدیکی مرزهای کلمبیا یا برزیل می‌شود.

آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه شش مقام ارشد نظامی ونزوئلا وضع کرد. وزارت دارایی آمریکا دلیل این اقدام را، عملکرد این افراد در جلوگیری از ورود اقلام امدادی به ونزوئلا عنوان کرد. 

اسامی فرمانده گارد ملی، فرمانده گارد ریاست جمهوری و فرماندهان نظامی استان‌های بولیوار و تاچیرا که هم‌مرز با برزیل و کلمیبا هستند، در این فهرست به چشم می‌خورند. تمامی اموال و دارایی مالی این نظامیان ارشد در آمریکا مسدود شده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد، همزمان با تلاش‌هایی که برای سرکوب مسؤولان متزلزل کردن دموکراسی ونزوئلا انجام داده، ویزای مسافرتی ۴۹ تن را باطل کرده است.

این در حالی است که وزارت اطلاعات ونزوئلا هنوز هیچ اظهار نظری در این رابطه نکرده است.

روسیه حمایت از دولت مادورو را تشدید می‌کند

در نبرد قدرت میان اپوزیسیون و دولت ونزوئلا، روسیه پشت مادورو ایستاده است. مسکو در صدد ارسال محموله غلات و کمک‌های پزشکی به کاراکاس است. هم‌زمان آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه دولت ونزوئلا وضع کرد.

وزیر خارجه روسیه در دیدار با معاون مادورو در مسکو از کمک‌هایی خبر داد که قرار است به ونزوئلا ارسال شوند. سرگئی لاورف گفت، روسیه می‌خواهد ونزوئلا را در مهار مشکلات اقتصادی و اجتماعی تنها نگذارد.

او اعلام کرد که مسکو به درخواست کاراکاس ۷/۵ تن دارو به ونزوئلا فرستاده و لیست جدیدی از اقلام پزشکی ضروری نیز در حال بررسی است.

لاوروف افزود که مواد خوراکی در صدر کمک‌های انسان‌دوستانه بعدی هستند.

روسیه در ماه ژانویه بیش از ۳۰ هزار تن گندم به ونزوئلا ارسال کرد.

انتقال مرکز شرکت نفتی ونزوئلا از لیسبون به مسکو

لاوروف در دیدار با معاون مادورو تاکید کرد که مناسبات مالی و بازرگانی دو کشور باید تحکیم شوند. خانم رودریگز گفت، شرکت نفت دولتی ونزوئلا به خاطر تحریم، مقر خود را از لیسبون به مسکو منتقل می‌کند.

وی افزود: «ونزوئلا مناسباتش را از نو تنظیم می‌کند زیرا اروپا قوانین سرمایه‌داری خود را نیز نقض کرده و نمی‌تواند بیش از این ضامن امنیت اموال ما باشد.»

پنجشنبه ۲۸ فوریه، روسیه و چین مشترکا، قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ونزوئلا را وتو کردند. آمریکا در این پیش‌نویس خواهان ارسال کمک‌های بشردوستانه و برگزاری انتخابات آزاد در ونزوئلا بود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین