کد خبر: ۱۸۶۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه عده‌ای نظرشان این است که درباره لوایح پالرمو و FATF از مردم همه‌پرسی انجام شود و رفراندوم در این زمینه برگزار شود، توضیح داد: کسی از رفراندوم هراسی ندارد اما تا زمانی که مراجع قانونی وظیفه خودشان را انجام ندادند همه‌پرسی موضوعیتی ندارد.
ناطقان: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر امروز (شنبه) در نشستی خبری به بیان آخرین مصوبات شورای نگهبان پرداخت و اظهار داشت: طرح دوفوریتی اصلاح ماده 13 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و همچنین لایحه ادغام شرکت‌ها و تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به تأیید شورای نگهبان رسید.

وی افزود: همچنین طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون شوراهای حل اختلاف نیز مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به تأیید شورای نگهبان رسید؛ لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما با ایراداتی مواجه شد که برای اصلاح مجدداً به مجلس ارجاع داده شد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین تصریح کرد: لایحه حفاظت از خاک نیز در جلسه 10 بهمن ماه 97 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شد که این ایرادات در دو بند به مجلس اعلام شد؛ طرح اصلاح قانون بودجه 97 کل کشور نیز در جلسه 24 بهمن 97 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، همچنان ایراد قبلی شورای نگهبان در این طرح کماکان به قوت خود باقی است؛ طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب 30 دی ماه 97 مجلس نیز در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما مورد ایراد شورای نگهبان واقع شد و ایرادات به مجلس ارجاع داده شد تا اصلاحات لازم انجام شود.

کدخدایی با بیان اینکه لایحه موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تأسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا پس از بررسی مورد ایراد شورای نگهبان واقع شد، تصریح کرد: هفته گذشته فرصت نشد به جز مباحث کلیات بودجه، جزئیات بودجه را مورد بحث و بررسی قرار دهیم، پیش‌بینی‌ها این است که این هفته جلسات فوق‌العاده‌ای برای بررسی بودجه 98 داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم این هفته در مورد لایحه بودجه 98 اعلام‌نظر کنیم.

کدخدایی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره لوایح پالرمو و CFT، اظهار داشت: لایحه پالرمو و CFT با ایراداتی از سوی شورای نگهبان به مجلس رفت اما چون بین شورای نگهبان و مجلس درباره این لایحه اختلاف‌نظر وجود داشت، برای بررسی نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، در لایحه پالرمو اشکالات محتوایی شورای نگهبان مرتفع شده بود اما اشکالات هیأت نظارت باقی مانده بود به همین دلیل با ایراد شورای نگهبان و اختلاف‌نظر بین مجلس و شورای نگهبان این لایحه در مجمع تشخیص در حال بررسی است؛ درباره لایحه CFT هم باید بگویم ایرادات شورای نگهبان در این لایحه برطرف نشده به همین دلیل به خاطر اختلاف‌نظری که بین مجلس و شورای نگهبان در این لایحه پیش آمد، به مجمع تشخیص ارسال شد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه عده‌ای نظرشان این است که درباره لوایح پالرمو و FATF از مردم همه‌پرسی انجام شود و رفراندوم در این زمینه برگزار شود، توضیح داد: کسی از رفراندوم هراسی ندارد اما تا زمانی که مراجع قانونی وظیفه خودشان را انجام ندادند همه‌پرسی موضوعیتی ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره وظایف شورای نگهبان در اعلام شاخص‌ها و معیارهای رجل سیاسی طبق سیاست‌های کلی انتخابات، گفت: مواردی که در سیاست‌های کلی انتخابات بر عهده شورای نگهبان بوده به مجلس اعلام شده است.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره تأیید صلاحیت‌ها گفت: شورای نگهبان در تأیید صلاحیت‌ها به وظیفه قانونی‌اش عمل کرده است.

کدخدایی همچنین درباره نظارت استصوابی این شورا، گفت: ما از هر پیشنهادی فارغ از اینکه چه گروه و چه جناحی آن را مطرح کند استقبال می‌کنیم و نشست‌هایی را هم برگزار می‌کنیم اما وقتی هر روز و هر هفته در سه نوبت عده‌ای علیه شورای نگهبان بیانیه صادر می‌کنند گاهی اوقات باید پاسخی داشته باشند.

وی درباره شفافیت جلسات شورای نگهبان و اینکه چه زمانی مقدمات حضور رسانه‌ها در جلسات این شورا فراهم می‌شود، گفت: در رابطه با جلسات بررسی قوانین و مصوبات مجلس که مشروح این جلسات چاپ و منتشر می‌شود و گاهی هم خبرنگاران حضور می‌یابند و فیلم و عکس تهیه می‌کنند ولی الزام قانونی برای شورای نگهبان برای اینکه مثل مجلس جلساتش از رادیو و تلویزیون پخش شود وجود ندارد. در رابطه با جلسات شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات هم باید بگویم که در آنجا حریم شخصی افراد مطرح است و امکان انتشار این جلسات وجود ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان  درباره نظارت استصوابی این شورا گفت: شورای نگهبان بر اساس قوانین انتخابات مجلس و قوانین انتخابات ریاست جمهوری در این زمینه شرایط حداقلی داوطلبان را بررسی می‌کند و ابزار شایسته‌سنجی داوطلبان در اختیار شورای نگهبان وجود نداشته و ندارد و این مربوط به همان انتخاب مردم و مهمتر از آن مربوط به گروه‌های سیاسی می‌شود که داوطلبان را معرفی می‌کنند.

کدخدایی در پاسخ به سؤال فارس، مبنی بر اینکه در لایحه جامع انتخابات به نظر می‌رسد دولت به دنبال دولتی کردن انتخابات است و دست شورای نگهبان را در انتخابات کاملاً بسته از جمله موضوع هیأت نظارت بر انتخابات کاملاً از دست شورای نگهبان خارج شده، نظر شما به عنوان سخنگوی شورای نگهبان درباره این لایحه چیست؟ توضیح داد: این موارد لایحه است و هر لایحه و طرحی در حد پیشنهاد است و تا زمانی که به تصویب مجلس نرسد نمی‌توانیم درباره آن اظهارنظر کنیم و بعد از اعلام نظر مجلس شورای نگهبان هم اظهارنظر می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در جریان تدوین لایحه جامع انتخابات توسط دولت چقدر با شورای نگهبان مشورت شده، گفت: هیچ مشورتی در جریان تدوین این لایحه با شورای نگهبان انجام نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا، گفت: نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا بر عهده شورای نگهبان نیست و ما هیچ تمایلی هم برای این موضوع نداریم اما پیشنهاد کردیم سازمان مستقلی برای این منظور ایجاد شود که فکر می‌کنم مجلس به فکر این موضوع است.

کدخدایی با بیان اینکه انتخابات تناسبی به عدالت نزدیک‌تر است گفت: چگونگی این موضوع بر عهده مجلس است و در مجلس هم پیشنهادات متعددی مطرح شده که باید ببینیم مجلس چه مصوبه‌ای برای این منظور خواهد داشت تا ما هم درباره آن اظهارنظر کنیم.

وی در پایان در پاسخ به سؤالی درباره شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی درباره اظهاراتش در زمینه بررسی صلاحیت‌ها، گفت: این موضوع در هیأت نظارت بر نمایندگان در حال پیگیری است ولی بنده از آخرین اخبار آن اطلاعی ندارم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین