کد خبر: ۱۸۶۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
منابع آگاه اعلام کردند هند در مذاکره با واشنگتن برای تمدید معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران، خواهان ادامه خرید نفت ایران در سطح فعلی حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز شده است.
ناطقان: هند خرید نفت ایران را کاهش داده اما یک مقام دولتی بلندپایه هندی در ماه ژانویه اظهار کرده بود: این کشور سرگرم مذاکره برای تمدید معافیت از تحریم‌های آمریکا است.

این مذاکرات همزمان با تشدید تنش‌های تجاری میان واشنگتن و دهلی‌نو انجام می‌شود. آمریکا قصد دارد پیمان توافق ترجیحی برای هند را که به این کشور امکان داده ۵.۶ میلیارد دلار صادرات بدون تعرفه به آمریکا داشته است، خاتمه دهد.

هند بزرگترین بهره برنده از سیستم تجارت ترجیحی است که قدمت آن به دهه ۱۹۷۰ باز می‌گردد. پایان دادن به توافق تجارت ترجیحی با هند، شدیدترین مجازات واشنگتن علیه این کشور از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، خواهد بود.

در این بین، دهلی نو از واشنگتن در خواست کرده اجازه دهد هم‌چنان به میزان فعلی حدود ۱.۲۵ میلیون تن در ماه که معادل حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز است، نفت ایران را خریداری کند.

آمریکا نوامبر گذشته صادرات نفت ایران را هدف تحریم قرار داد با این حال به مشتریان بزرگ نفت ایران شامل چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان معافیت‌های صادر کرد که به این کشورها اجازه می‌دهد به واردات نفت ایران به شکل محدودتری از سابق ادامه دهند. اما واشنگتن این کشورها را برای متوقف کردن خرید نفت ایران تحت فشار قرار داده است. دوره اول معافیت‌ها در چهارم ماه مه به پایان خواهد رسید.

وینسنت کمپوس، سخنگوی بخش انرژی وزارت خارجه آمریکا این موضوع که هند از آمریکا درخواست کرده است معافیت‌های خود را تمدید کند را تأیید نکرد اما اظهار کرد مذاکرات با هشت مشتری نفت ایران که در نوامبر معافیت دریافت کردند ادامه دارد. وی گفت: ما به مذاکرات دوجانبه با هر یک از این کشورها از جمله هند ادامه می‌دهیم.

یکی از منابع هندی آگاه به رویترز گفت: مذاکرات با واشنگتن درباره تمدید معافیت از تحریم‌های ایران به دلیل تعطیلی دولت آمریکا که تا ژانویه ادامه داشت، طولانی شده است و این مذاکرات اکنون از سر گرفته شده و هند خواهان شفافیت پیش از برگزاری انتخابات عمومی در ماه مه است.

ایران در ماه ژانویه هفتمین صادر کننده بزرگ نفت به هند بود، در حالی که پیش از بازگشت تحریم‌های آمریکا در جایگاه سوم قرار داشت.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین