کد خبر: ۱۸۷۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۳
یک دکترای تغذیه گفت: مبتلایان به بیماری‌های مزمن غیرواگیر می‌توانند با رعایت نکاتی، آجیل خام را به مقدار محدود مصرف کنند.
ناطقان: فرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم درمانی، درباره میزان مجاز مصرف روزانه نمک اظهار کرد: افراد روزانه باید پنج گرم نمک یُددار مصرف کنند، که میزان مصرف روزانه نمک در ایرانیان ۲ تا سه برابر میانگین جهانی است.

وی درباره آجیل بو داده (دودی شده) بیان کرد: برای بو دادن آجیل اغلب از نمک‌های غیریُددار استفاده می‌شود، بنابراین افرادی که آجیل بو داده را مصرف می‌کنند در معرض ابتلا به بیماری‌های ناشی از کمبود یُد قرار می‌گیرند، از سوی دیگر فرآیند بو دادن آجیل، یُد نمک را از بین می‌برد.


این دکترای تغذیه و رژیم درمانی افزود: در فرآیند بو دادن آجیل، ترکیبات آلدئیدی به نام «آکریل آمید» تولید می‌شود که این ترکیبات سرطان‌زا هستند.
چگونه آجیل خام به بیماران دیابتی کمک می‌کند؟

وحید تأکید کرد: مصرف آجیل خام به مقدار محدود و مشخص شده در مبتلایان به دیابت علاوه بر کنترل این عارضه، روند ابتلا به عوارض کوتاه مدت یا بلند مدت ناشی از دیابت مانند پای دیابتی، بیماری‌های کلیوی و اختلالات چشمی را کُند می‌کند.

وی تصریح کرد: آجیل خام غنی از ویتامین‌ها، انواع مواد معدنی و فیبر است، آجیل به علت داشتن فیبر، متابولیسم (سوخت و ساز) گلوکز بیماران مبتلا به دیابت را تنظیم می‌کند و همین و موضوع سبب افزایش قند خون می‌شود، آجیل همچنین به علت دارا بودن ویتامین‌ها و انواع مواد معدنی حساسیت به انسولین را در بیماران دیابتی افزایش می‌دهد، بنابراین سلول‌ها نسبت به انسولین واکنشی بهتر نشان می‌دهند و گلوکز خون کاهش پیدا می‌کند.

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی گفت: ویتامین B۱ یا منیزیم موجود در آجیل از بروز عوارض کوتاه مدت یا بلند مدت ناشی از بیماری دیابت پیشگیری یا روند ابتلا به این عوارض را کُند می‌کند، بنابراین مبتلایان به دیابت باید مغز‌هایی را که سرشار از فیبر محلول، منیزیم و ویتامین B۱ هستند، در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند، بادام زمینی و نخودچی غنی از فیبر و بادام درختی و تخمه کدو سرشار از منیزیم و ویتامین B۱ هستند.

میزان مجاز مصرف روزانه آجیل خام در بیماران دیابتی

وحید اظهار کرد: مبتلایان به دیابت روزانه مجاز هستند که پنج عدد بادام درختی، پنج تا ۱۰ عدد بادام زمینی یا ۲ قاشق غذاخوری تخمه کدوی خام را مصرف کنند، آجیل به علت داشتن چربی زیاد، چگالی انرژی بالا دارد، بنابراین همه افراد به ویژه بیماران دیابتی باید در مصرف آن احتیاط کنند.
فواید آجیل خام برای مبتلایان به فشار خون

وی بیان کرد: آجیل خام به علت داشتن منیزیم نقشی مؤثر در گشاد شدن عروق دارد و با پمپ‌های کلسیم رقابت می‌کند، بنابراین فشار خون را کاهش می‌دهد، آجیل خام از بروز عوارض کوتاه مدت یا طولانی مدت ناشی از بیماری فشار خون در مبتلایان به این عارضه پیشگیری می‌کند.

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی درباره منابع غنی از منیزیم افزود: مغز‌هایی مانند بادام درختی، تخمه کدو، پسته، بادام هندی و سبزی‌های برگ سبز از جمله منابع غنی از منیزیم هستند.


وحید تأکید کرد: مبتلایان به فشار خون بالا مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی هستند بنابراین مصرف روزانه سه تا پنج عدد گردوی کامل به علت داشتن امگا ۳ فراوان  از گرفتگی عروق از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند.


وی تصریح کرد: بیمارانی که دچار فشار خون بالا هستند روزانه باید ۲ قاشق غذاخوری تخمه کدو، یک قاشق غذاخوری پسته یا پنج تا هشت عدد بادام درختی خام مصرف کنند، مبتلایان به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی هم نباید در استفاده از آجیل زیاده روی کنند.


این دکترای تغذیه و رژیم درمانی مصرف فندق را برای مبتلایان به فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی مفید دانست و یادآوری کرد: آجیل خام به علت داشتن ویتامین‌ها، انواع مواد معدنی، اسید چرب امگا ۳، منیزیم، ویتامین‌های گروه B و اسید آمینه آرژنین از بروز التهاب مزمن در بدن جلوگیری می‌کند، التهاب مزمن که از طریق مصرف برخی مواد غذایی ایجاد می‌شود در طولانی مدت افراد را به بیماری‌های مزمن غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون و اختلالات قلبی و عروقی دچار می‌کند، مصرف آجیل خام به مقدار محدود و مشخص شده در جلوگیری از بروز انواع مختلف سرطان‌ها مؤثر است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین