کد خبر: ۱۸۷۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
آخوندی:
وزیر پیشین راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که شما بعد از انقلاب در دستگاه های اجرایی مدیر بودی چطور یک فرد سرمایه دار و میلیاردر شدی گفت: چه کسی گفته میلیاردرم؟ من میلیاردر نیستم و تمام دارایی من یک خانه است!
ناطقان: عباس آخوندی؛ وزیر سابق راه و شهرسازی در برنامه‌ای با عنوان " دولت دوازدهم و معیشت مردم" به بیان نظرات خود پیرامون اقتصاد سیاسی ایران پرداخت.

آخوندی رویکرد دهه اول انقلاب را عمران و آبادانی کشور دانست که در نهایت به دوران جنگ تحمیلی رسید و با اختلال مواجه شد.

وی اصلی ترین مسئله اقتصاد کشور در دولت هاشمی درفسنجانی را سازندگی خرابی های ناشی از جنگ مطرح کرد و یادآور شد که اوایل انقلاب شهرستانی که گازکشی داشته باشد وجود نداشت لذا باید در آن دوران زیرساخت های اساسی بازسازی می شد.

وزیر سابق راه و شهرسازی منطق حاکم بر دولت نهم و دهم را مبتنی بر توزیع عنوان کرد و بر این باور بود که دولت یازدهم نیز تقریبا همین رویکرد را دنبال کرد.

آخوندی با بیان اینکه اساسا باید ثروتی وجود داشته باشد تا بتوانیم آن را توزیع کنیم گفت: « باید از سیاست توزیع به سمت تولید ثروت حرکت کنیم چرا که کاهش فاصله بین فقیر و غنی در غیر اینصورت رخ نخواهد داد.»

وزیر مستعفی دولت دوازدهم در ادامه ساختار کنونی اقتصاد ایران را شبیه نوعی اقتصاد مرکانتلیستی دانست که قدرت سیاسی در آن به اتفاق قدرت نظامی و بازار کنترل آزاد را به دست دارند و از هر گونه تعامل بین المللی جلوگیری می کنند و انواع انحصارهای آشکار و پنهان را شکل داده و با رقابت و بازار آزاد (اقتصاد لیبرال) به ظاهر موافق و در اصل مخالفند.

آخوندی با بیان اینکه در ایران بخش خصوصی معنی ندارد برای اثبات حرف خود مقایسه ی سهام خرد سهامداران بورس با سهام عمده و متمرکز بخش های دولتی را پیشنهاد کرد.

وزیر سابق راه و شهرسازی علت مشکلات اقتصادی را حاکمیت عده ای اندک بر بازار و بخش های اقتصادی کشور تحت عنوان "الیگارشی" عنوان کرد و خود را فردی معرفی کرد که همواره در برابر این قشر ایستاده است و به همین دلیل همواره مورد نقد شدید کارشناسان و رسانه ها قرار گرفته است.

از نظر آخوندی راه های مبارزه با الیگارشی در اقتصاد ایران مبارزه نهادهای مدنی غیر دولتی، ایجاد رقابت منصفانه در بازار و ورود به محیط اقتصاد بین الملل است.

آخوندی در مورد نقدهای فراوان این روزها نسبت به مدیریت دولت اظهار کرد: در عجبم که چطور عده ای می گویند گرانی گوشت چه ربطی به دلار دارد و گرانی ها از ضعف دولت است! خب در اقتصاد قیمت های نسبی مطرح است، وقتی شما در شمال شهر برج می سازید قیمت ها در جنوب شهر دستخوش تغییر می شود.

در انتهای برنامه در بخش پرسش و پاسخ بحث های داغی بین دانشجویان و آخوندی مطرح شد و بعضا به جدال لفظی کشیده شد.

یکی از دانشجویان از آخوندی پرسید: چطور به این راحتی خود را از وضعیتی که درست کرده اید کنار می کشید و طلبکار می شوید؟! مگر دولتی که شما در آن وزیر بودید( دولت یازدهم) همه ی مشکلات اقتصادی و آب خوردن مردم را به برجام گره نزد و وزیر خارجه و رئیس جمهورش به مردم قول تضمین نداد؟!

شما مردم را با وعده های توخالی و پوشالی از حل شدن مشکل آب خوردن گرفته تا چرخیدن چرخ اقتصاد کشور بازی دادید و قراردادی را امضا کردید که فقط خسارت به دنبال داشت و علاوه بر ازبین بردن بسیاری از زیرساخت ها و فعالیت های هسته ای و فضایی، کشور و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی را چند سال معطل کرد و در نتیجه این سیاست ها و سایر سوء مدیریت های داخلی و تئوری های غلط شما این وضعیت اقتصادی نابسامان و کاهش ارزش پول ملی و سخت شدن معیشت مردم است و اکنون که باید در جایگاه پاسخگویی قرار بگیرید باز هم از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنید و مشکلات را به گردن افرادی فرضی می اندازید! بجای این رفتار به مردم بگویید نتیجه برجام و تعامل با غرب چه شد؟!

آخوندی پاسخ داد: برجام اقتصادی نبود، برای کوتاه کردن سایه جنگ از سر کشور بود، برای خارج کردن ایران از فصل 7 منشور سازمان ملل بود. برجام بزرگترین خدمتی بود که دولت در تاریخ ایران انجام داد وگرنه به ما حمله می کردند و امنیت که از همه چیز مهمتر است ازبین می رفت!

امروز بدون تعامل با دنیای بیرون و امضای FATF  امکان تجارت جهانی نداریم. آیا 100میلیارد دلار با چمدان قابل حمل است؟

برجام و FATF یک پدیده است و اول امنیت و اقتصاد دو روی سکه آن هاست.

دانشجوی دیگری پرسید: عجیب است که چطور کسی که 40 سال در این کشور مدیر و در 6 سال اخیر وزیر راه و شهرسازی بوده و کارنامه ی موفقی هم در حوزه وزارت خود نداشته است اکنون چنین صحبت های بی اساسی می کند و برای اقتصاد کشور چنین و چنان می کند!

بجای این صحبت های انحرافی به ازای 6 سال وزارت خود فقط 6 دقیقه گزارش عملکرد مثبت خود را بدهید؟ آیا شما با این عملکرد صلاحیت تصدی این جایگاه را داشتید؟  به ما بگویید چرا در دوره شما ساخت و ساز کشور خوابید و به رکود دامن زد و علاوه بر مشکلات مربوط به تکمیل پروژه مسکن مهر حتی یک خانه برای مردم نساختید و قول ساخت مسکن اجتماعی هم که خودتان گفتید هیچ وقت محقق نشد؟!

وزیر سابق راه و شهرسازی در پاسخ های عجیب گفت: نمی گذاشتند من کار کار کنم به همین دلیل استعفا دادم.

در مورد عملکردم همین که جلوی مسکن مهر را گرفتم و الباقی آن را بدون پرداخت ریالی تکمیل کردم و مثل آقایان در بیابان و بدترین شرایط برای عوام فریبی خانه نساختم بزرگترین عملکرد من است. از سوی دیگر به مجامع حمل و نقل کشور بروید و از من سوال کنید تا بهتر با عملکردم آشنا شوید. در صنعت ریلی کشور واگن هایی با عمر بیش از 60 سال وجود داشت که در دوره من نوسازی شد!

نکته دیگر اینکه اگر صلاحیت نداشتم بیش از 160 نماینده مجلس دوباره به من رای اعتماد نمیدادند!

در خصوص رکود ساخت و ساز باید بگویم پایه همان الیگارشی در دولت نهم و دهم و مدیریت شهری سابق گذاشته شد و در منطقه یک تهران بیش از 600 هزار مجوز ساخت صادر کردند.

برج زیر پارک نیاوران را چه کسی ساخته؟ برای کی ساخته؟ برای محرومین؟

در همین تهران 2.5 میلیون آپارتمان خالی در تهران وجود دارد دارد که بازیچه دست سفته بازان شده است.

همان هایی که شهر را فروختند به من ایراد می گیرند که چرا خانه ها خالی است.

 

آخوندی با بیان اینکه اگر من همراه این سوداگران و منفعت طلبان بودم تا این حد مورد هجمه رسانه ای قرار نمی گرفتم در اظهار نظر عجیب دیگری تاکید کرد: « اگر برای این آقایان فرش قرمز پهن می کردم یقیین بدانید امروز محبوب ترین آدم ایران بودم!»

در حاشیه برنامه اما بحث بین آخوندی و دانشجویان در راه پله های دانشگاه ادامه داشت و وی در پاسخ به این سوال که شما بعد از انقلاب در دستگاه های اجرایی مدیر بودی چطور یک فرد سرمایه دار و میلیاردر شدی گفت: چه کسی گفته میلیاردرم؟ من میلیاردر نیستم و تمام دارایی من یک خانه است!

دانشجو پرسید: شما در لواسان ویلا ندارید؟

وزیر مستعفی دولت دوازدهم پاسخ داد: نگفتم ندارم! ( منظور همان یک خانه است)

آخوندی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا پسر شما شرکت عمرانی دارد و در پروژه های عمرانی و راهداری از رانت شما استفاده کرده است تاکید کرد: دروغ است حتی یک مورد هم وجود ندارد! این شایعات را همان کسانی که گفتم افرادی مثل من را که مقابل فساد می ایستم تخریب می کنند ساخته اند.

دانشجوی سوال کننده پرسید: چرا تکذیب و شکایت نکردید؟ آخوندی پاسخ داد: صد بار شکایت کرده ام اما غیر ممکن است به جایی برسد!

وزیر سابق راه و شهرسازی سپس گفت: وقتی می گوییم دسترسی آزاد اطلاعات منظور اطلاعات عمومی است نه اطلاعات شخصی پس چرا از اطلاعات شخصی می پرسید؟!

دانشجو پاسخ داد: شما یک فرد عادی نیستید، اگر شما مسلمان هستید و امیر المومنین علی (ع) را قبول دارید در نظر ایشان زندگی حاکمان جامعه اسلامی قبل و بعد از مسئولیت باید برای مردم شفاف باشد.

آخوندی بلافاصله گفت: شما می دانید حضرت علی (ع) بزرگترین میلیاردر قرن خود بود؟!

دانشجو در سوال دیگری پرسید: شما که نقد می کنید و اقتصاد خوانده اید و نظریه اقتصادی می دهید بگویید چرا دولت تدبیر و امید حجم نقدینگی کشور را نسبت به سه دهه قبل از خود 3 برابر افزایش داد؟ چرا دولت روحانی در شرایط تحریم با رقم  82.5 میلیارد دلار رکورد واردات کشور را زد؟

آخوندی در جواب گفت: از خود روحانی بپرسید. من که اگر سیاست های دولت را قبول داشتم بیرون نمی آمدم!

 

اظهارات عباس آخوندی برای این دانشجویان تعجب برانگیز بود اما برای ما که در کارزار رسانه مشغولیم و صحبت های مسئولین را دنبال می کنیم خیلی عجیب نبود.

پدیده هایی نظیر فرار از پاسخ گویی و فرافکنی، متهم کردن دیگران در قبال ضعف عملکرد خود، مظلوم نمایی و ژست اپوزیسیون گرفتن  بعد از کنار آمدن از جایگاه دولتی به ابزاری مبدل شده است که به مزاج خیلی ها خوش آمده است و هزینه ای هم ندارد!

به نظر می رسد ضعف در قانون یا انفعال در اجرای آن باعث شده تا هر کسی که در برهه ای از زمان جایگاهی در کشور دارد و یا به دلیل روابط قومی و حزبی با برخورداری از مصونیت با هر حرف و عملی به منافع ملی و عموم جامعه خسارت و زیان برساند و در عین حال بدون پذیرش مسئولیت و عواقب اشتباهات خود از انقلاب و ملت شریف ایران طلبکار شود!

منبع: خبرگزاری دانشجو

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین