کد خبر: ۱۸۷۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بدون ایران و عراق این منطقه روی آرامش را نخواهد دید، این دو کشور ستون‌های امنیت منطقه هستند.
ناطقان: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر امروز در همایش «حکیم؛ محور وحدت» و در شانزدهمین سالگرد شهادت آیت‌الله سید محمدباقر حکیم، اظهار داشت: بنده سعادتی داشتم سال ۷۱ همراه با شهید حکیم، مرحوم جلال طالبانی و مرحوم چلبی برای حج به مکه مشرف شدم.

وی گفت: در زمان حج فرصت خوبی برای من بود تا با شهید حکیم و خانواده محترم وی از نزدیک آشنا شوم و روحیه و ویژگی معنوی و روحانی وی را با تمام وجودم احساس کنم.

ظریف افزود: شهید حکیم نمونه بارز اخلاق اسلامی بود، شهید حکیم همزمان با مجاهدت، اخلاق داشت. وی خلق و خوی بسیار لطیف و پدرانه‌ای داشت‌. بنده و همسرم توفیق داشتیم در خدمت شهید حکیم و همسر مکرمه وی بودیم و این ویژگی‌ها را احساس کردیم.

وزیر امور خارجه بیان کرد: اگر نبود این ویژگی‌های شهید حکیم، امروز با عراق دیگری مواجه بودیم‌. آنچه شهید حکیم پایه گذاری کرد منجر به ایجاد ارتباط عمیق میان ایران و عراق و نهادینه شدن این روابط شد و امروز می‌بینید که هیچ قدرتی نمی‌تواند این دو ملت را از هم جدا کند.

وی افزود: ارتباطی که با بدر در مبارزه با صدام شروع شد و با حشد الشعبی ادامه پیدا کرد و دیدیم که مردم ایران و عراق در کنار هم با تکفیر و تروریسم مبارزه کردند.

وزیر امور خارجه بیان کرد: شهید حکیم توسط فاسدترین و فاسق ترین افراد که تکفیری ها بودند شهید شد و ثمره آن درهم آمیخته شدن خون ایرانی ها و عراقی ها در مبارزه با تکفیر، داعش و گروه های تروریستی بود و این آمیخته شدن خون مردم ایران و عراق اجازه تفرقه میان این دو کشور را نخواهد داد.

ظریف با بیان اینکه شهید حکیم کسی بود که با درایت پروژه های بسیار خطرناکی که برای آینده عراق دیده بودند را نقش بر آب کرد، تصریح کرد: شهید حکیم توانست با حکمت و درایتی که داشت از آن مرحله عبور کند. اینجا یاد سید عبدالعظیم حکیم را هم گرامی می دارم که در کنار شهید حکیم بسیار مبارزه کردند.

وی خاطرنشان کرد: من بعد از سفر آخر خود به عراق که پنج روزه بود، در دیدارهایی که داشتم با تمام وجود احساس کردم که مردم دو کشور ایران و عراق جدایی ناپذیر هستند. امشب هم برای تدارک سفر تاریخی جناب آقای روحانی به عراق عازم این کشور هستم و مطمئنم این سفر نشان خواهد داد که دو ملت ایران و عراق قلب تپنده منطقه هستند.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: بدون ایران و عراق این منطقه روی آرامش را نخواهد دید، این دو کشور ستون های امنیت منطقه هستند و امیدواریم با حرکت جدیدی که احزاب عراقی آغاز کرده اند بتوانیم حرکت رو به جلویی داشته باشیم و آن حرکت آنها این است که ما گروهها و ائتلاف هایی در عراق داریم که متشکل از احزاب و اقوام مختلف است و این ثمره خون شهید حکیم به حساب می آید.

ظریف در پایان با بیان اینکه شهید حکیم نه تنها شهید محراب بود بلکه شهید وحدت هم بود، خاطرنشان کرد: ما امروز گروه هایی در عراق داریم که از همه اقوام و مذاهب هستند، در سفری که به عراق داشتم با دو ائتلاف به رهبری سید عمار حکیم و برادران بدر دیدار کردم. از این رو ائتلاف از شیعه، سنی، کرد، ترکمان و مسیحی همه با هم جمع شدند و این پیروزی بزرگی برای ندای وحدت شهید حکیم است.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین