کد خبر: ۱۸۸۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹
مشاور رئیس اتاق اصناف تهران از توزیع هزار تن گوشت مرغ و ۱۰ هزار تن گوشت قرمز از شنبه برای تنظیم بازار خبر داد.
ناطقان: مرتضی خدائی، رئیس مجتمع مبارزه با قاچاق كالا و ارز و تخلفات غذائی و داروئی سازمان تعزیرات حكومتی در برنامه اقتصادی رادیو گفت و گو اظهار کرد: در جامعه ای زندگی می کنیم که اقتصاد شاهد تلاطم زیادی است و اگر نتوانیم درست نظارت کنیم شاهد آسیب های اجتماعی بسیاری خواهیم بود.

وی افزود: نظارت ها باید  به ۲ بخش عمومی و تخصصی تقسیم شود. نظارت عمومی یعنی همه افراد جامعه ناظر تخلفات باشند.

خدائی تاکید کرد: توجه داشته باشیم که اگر بخواهیم نظارت را فقط به سازمان های ناظر بسپاریم قطعا موفق نخواهیم بود زیرا منابع و استعدادها اجازه حضور در همه مکان های کسبی را  نمی دهند. قانون یکسری نظارت ها را تعریف کرده است ولی بایستی به سمتی حرکت کنیم که مردم هم در این نظارت حضور داشته باشند.

رئیس مجتمع مبارزه با قاچاق كالا و ارز  تعزیرات حكومتی اظهار کرد:  اگر بتوانیم این فرهنگ را ایجاد کنیم که مردم به هنگام گرانی به سمت کالا هجوم نبرند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی بیان کرد: رسانه ها با حفظ چارچوب  قوانین باید اینگونه به جامعه منعکس کنند که آن چیزی که قابلیت  مصرف را دارد  چه مضرات و چه فوایدی دارد تا مردم با فراخ بال نسبت به انتخاب کالای خود اقدام کنند. بطور مثال در برخی از شبکه ها مواد بهداشتی تبلیغ می شود که بعدها می بینیم برای آن پرونده قضایی تشکیل و محکومیتی صادر شده است.

خدایی ابراز کرد: وارد یک جنگ اقتصادی تمام عیار شده ایم که اگر آسیب ها مدیریت نشود مشکلات بیشتری خواهیم داشت. شاهد قاچاق معکوس هستیم که ریشه آن ارز ۴۲۰۰ تومانی است.کشورهای حاشیه ها برای خروج اقلام اساسی ما سرمایه گذاری می کنند تا بتوانند نظام جمهوری اسلامی ایران را به زمین بزنند.

وی افزود: ما باید به مردم اعتماد بدهیم که وضعیت کشور به همین منوال باقی نخواهد ماند و به وضعیت نرمال باز می گردیم. در وضعیت فعلی همه سازمان های ناظر باید شبانه روز فعالیت کنند، متاسفانه در بازدید های شبانه مواردی را مشاهده کرده ایم که فردی با چند کارت ملی در حال تهیه گوشت است تا آن را به غذاخوری ها بفروش برساند.
سواد اقتصادی جامعه باید افزایش یابد

یوسف حسن پور کارسالاری، رئیس اسبق پژوهشكده مطالعات اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: مقایسه کردن ایران با آلمان اشتباه است زیرا این کشور مدت هاست تورم ندارد.

وی تاکید کرد: جامعه ما در حال حاضر اعتمادی به مسئولان و نظام اقتصادی ندارد. در رسانه ها باید مطالعات اقتصادی گسترش پیدا کند و دست  مافیای تولید خبر قطع شود.

حسن پور ادامه داد: هنوز سواد اقتصادی جامعه پایین است و رسانه سواد اقتصادی کشور را بالا می برد. وجود مازاد تقاصای کاذب  فساد  را بالا می برد.

وی ضمن انتقاد از برخی رسانه ها گفت: دخالت همه اعضای جامعه در نوسانات اقتصادی صحیح نیست؛ افکار مدیریت بازار ارز دست یک عده مافیاست.
بیشتر بخوانید: آغاز توزیع ۱۰هزار تن مرغ گرم با قیمت ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان
منابع خبری  در اختیار رسانه ها ناقص است

یزدانی، مدیر مسئول روزنامه عصر اقتصاد و کارشناس اقتصاد رسانه ابراز کرد: رسانه ها زمانی که می خواهند جامعه را مورد خطاب قرار دهند با گره های بسیاری مواجه می شوند، اگر اطلاع رسانی در دست رسانه های کاغذی است ما سال گذشته هر کیلو کاغذ را ۲ هزار تومان خریداری می کردیم و حال این رقم به ۱۲ هزار تومان در هر کیلو رسیده است.

وی افزود: حال شما ببینید ما با این بار هزینه چطور مشکلات را بنویسیم با کدام هزینه به دنبال بیان مشکلات برویم. مگر رسانه ها مکتوب و جراید مورد حمایت هستند؟

یزدانی تاکید کرد: اطلاعاتی را هم که از طریق منابع رسمی بدست آورده ایم به طور دقیق صحیح نیست و صنف های فعال در شهر آن را قبول ندارند.

کارشناس اقتصاد رسانه بیان کرد: رسانه محل تولید اطلاعات نیست بلکه محل انعکاس اطلاعات است، هیچگاه یک رسانه نمی تواند به صورت پژوهش محور اطلاعاتی را تولید و منتشر کند. برخی از مسئولان از ما گله می کنند که چرا آمار ارقام کم منتشر می شود و ما می گوییم آیا به ما اطلاعات صحیح داده اید و منتشر نکرده ایم!؟

وی افزود: بانک مرکزی و مرکز آمار یک اداره ای به عنوان بررسی های اقتصادی دارد که سال هاست با مکانیزم خاصی آمار تولید می کند ولی  در مرحله آسیب شناسی و امکانات سنجی ضعیف هستند.

یزدانی ادامه داد: در جامعه ای که اقتصاد  مدت هاست زمین خورده است نمی توان انتظار داشت که مردم از نخریدن کالای گران امتناع کنند  زیرا در گذشته کمبود ها تامین نشده است. هنوز رفتار مردم کشور به حد کامل مدنی نیست و  واکنش ها آنی است.

وی بیان کرد: نگرانی ما نسبت به آینده در ارتباط  با گرانی ها تاثیر بدی  روی خانواده ها دارد، متاسفانه در آینده با معلولیت های زیادی رو برو می شویم. نقدهای درستی به رسانه در مورد انتظار از مردم در همکاری با دولت ها مطرح می شود. مردم را به سمت و سویی برده ایم که از سیستم مدیریت اقتصادی دور شده اند.
کشورهای حاشیه ای در تلاش برای خروج دام زنده از ایران

علیرضا نیک آئین، مشاور رئیس اتاق اصناف تهران در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: جامعه ما موقعیت را درک می کند و در حال حاضر شاهد کمک همگانی برای عبور جنگ اقتصادی هستیم.

وی افزود: اصناف همه توانش را برای ایجاد توازن در بازار به کار گرفته است ولی موانع و عوامل زیادی نمی گذارند موضوع محقق شود عواملی نظیر قاچاق سوخت، دام زنده، اقلام اساسی و شکر جز این موارد است.

نیک آئین گفت: قاچاقچی ها به کشورهای اطراف ما متصل هستند و فشار زیادی را از طریق اقتصاد به ایران وارد می کنند. اصناف وظیفه رصد بازار را دارند.کشورهای حاشیه ای در تلاش برای خروج دام زنده از ایران هستند، به گفته عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار هزار تن گوشت مرغ و ۱۰ هزار تن گوشت قرمز از شنبه در بازار‌های موردنیاز وارد خواهد شد؛ اما این را بدانید که اصناف به مانند دوران جنگ در این جنگ اقتصادی هم تمام قد پای کار ایستاده است.

در پایان با اشاره نقش خطیر رسانه برای حفظ اذهان عمومی و آرامش جامعه گفت: منابع موثق خبری در دست رسانه ها نیست و به نظر می رسد این بین مشکلی وجود دارد که نمی توانیم درک کنیم که چرا با وجود اظهارات وزیر صمت مبنی بر تامین بازار اقلام اساسی بازار هنوز هم با  کمبود مواجه است، باید برای سرعت بخشیدن به  رسیدگی های قضایی فکری شود.
برچسب ها: توزیع ، گوشت قرمز ، مرغ
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین