کد خبر: ۱۸۸۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
جزیره شیف جزیره‌ای ماسه‌ای در دوازده کیلومتری شمال بوشهر است که از به‌هم پیوستن آب رودخانه‌ شاپور و دالکی به‌وجود آمده است.
ناطقان: غالب جمعیت حدودا ۴۰۰۰ نفری این جزیره اهل سنت هستند و با زبان عربی صحبت می‌کنند. شغل بیشتر مردم جزیره صیادی یا امور مربوط به ماهیگیری است و میگو یکی از محصولات معروف این جزیره است.

 در گذشته جزیره شیف مکان مناسبی برای آمد و شد لنج‌ها و حمل‌ونقل کالا به جزایر و کشورهای اطراف خلیج‌فارس بوده ولی اکنون به دلیل ارتباط محدود ایران با این کشورها این تجارت از رونق افتاده است. این جزیره از حدود ده سال قبل و با احداث «جاده وحدت» به بندر بوشهر متصل شده است.

 با پخش صدای اذان در مساجد اصلی شهر، افراد ساکن جزیره که اکثرا ماهیگیر هستند خود را برای اقامه نماز به مساجد می‌رسانند.

در گذشته این جزیره را «شیخ سعد» می‌نامیدند. زیرا مزار شیخ سعد در این جزیره واقع شده است. شیخ سعد یک ایرانی جنگجو بوده که مدتی بر این جزیره حکمرانی می‌کرده است.

دریا و تماشایش یکی از تفریحات و واجبابت اهالی جزیره شیف است. حدود ۷۰ سال قبل و در پی حکمرانی احمدخان انگالی بر این جزیره، مردم علیه او قیام کرده و اهالی دسته‌جمعی به بوشهر کوچ کردند. پس از سرنگونی او مجددا اهالی به این جزیره آرام و بی‌سرو‌صدا برگشتند.

گورستان جزیره شیف در کنار ساحل اصلی شکل گرفته است

دریا و تماشایش یکی از تفریحات و واجبابت اهالی جزیره شیف است. حدود ۷۰ سال قبل و در پی حکمرانی احمدخان انگالی بر این جزیره، مردم علیه او قیام کرده و اهالی دسته‌جمعی به بوشهر کوچ کردند. پس از سرنگونی او مجددا اهالی به این جزیره آرام و بی‌سرو‌صدا برگشتند.

 ساحل اصلی جزیره شیف حدودا یک کیلومتر طول دارد. ساحلی ارزشمند و دیدنی که رها شده و تنها لنج‌ها و قایق‌های پهلو‌گرفته‌اش از گذشته باشکوه و شلوغش حکایت می‌کند. همچنین لنج‌های بسیاری در ساحل کوچک جزیره شیف پهلو گرفته‌اند تا در صورت مساعد بودن وضعیت دریا سفر چند روزه خود جهت صیادی را آغاز کنند.

صید میگو در جزیره شیف رواج زیادی دارد به خصوص در تابستان و ماه مرداد که فصل اصلی صید میگو است.

صید میگو در جزیره شیف رواج زیادی دارد به خصوص در تابستان و ماه مرداد که فصل اصلی صید میگو است. به همین دلیل اکثر ساکنان جزیره قایق یا لنج دارند و در روزهایی که دریا ناآرام است به کمک همدیگر خرابی‌های قایق یا لنجشان را تعمیر می‌کنند.

کوچه‌ها و خیابان‌های جزیره وضعیت خوبی ندارند و این قضیه دردسر زیادی را برای اهالی ایجاد می‌کند.

نبود یک پروسه مناسب جهت جمع‌آوری و دفع زباله‌ها در شهر باعث شده تا بو و تصاویر نامناسبی از جمع‌شدن زباله‌ها در سطح شهر شکل بگیرد.

زباله‌های جزیره شیف در مکانی نامناسب و نزدیک به شهر تخلیه می‌شوند. اتفاقی که علاوه بر لطمه‌زدن به محیط زیست و جانوران فعال این منطقه منظره نامناسبی را برای شهروندان و گردشگران به وجود می‌آورد.

 بی‌توجهی مسئولان حوزه شهری به ساخت‌و‌ساز در جزیره باعث شده تا هر خانه‌ای با شکل و شرایط و مصالح متفاوتی ساخته شود. گلایه اصلی شهروندان این جزیره حکایت  از بی‌توجهی و تبعیض مسئولان شهری نسبت به خودشان و دیگر شهروندان دارد

 نمایی از ساحل اصلی جزیره شیف که در ساعاتی پایانی روز به مکانی برای تماشای غروب توسط شهروندان جزیره مبدل می‌گردد.

نمای جزیره نگین از جاده شیف به بوشهر که در سال ۱۳۸۸ به بهره‌برداری رسید. در دو طرف این جاده و با تغییرات جزر و مد نماهای جذابی از تلاقی زمین و آب در ساعات مختلف روز شکل می‌گیرد.

تصویر هوایی از جزیره شیف
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین