کد خبر: ۱۸۸۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در خصوص ویژگی‌های بارز خدمات امسال راه‌آهن تصریح کرد: افزایش ۱۵ درصدی صندلی در شبکه ناوگان ریلی و عدم تغییر قیمت بلیت نسبت به سال گذشته از جمله ویژگی‌های خدمات نوروزی راه‌آهن است.
ناطقان: سعید رسولی در نشست خبری خدمات راه‌آهن بویژه خدمات مسافری در نوروز ۱۳۹۸ اظهار کرد: ستاد نوروزی راه‌آهن جهوری اسلامی ایران در شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور از شهر مقدس مشهد افتتاح شد و به مدت ۲۲ روز در ایام پیک سفرهای نوروزی در خدمت مردم ایران برای ایجاد شرایط مطلوب، خواهد بود.

خراسان رضوی مقصد ۵۰ درصد مسافرت‌های نوروزی

وی افزود: محور خراسان اصلی‌ترین محور حمل‌ونقل ریلی کشور است و حدود ۵۰ درصد از مسافرت‌های نوروزی به مقصد مشهد مقدس صورت می‌گیرد، به همین دلیل لازم بود که از نزدیک بازدیدی صورت بگیرد.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: برنامه‌های حمل‌ونقل ریلی در جهت توسعه حمل‌ونقل ریلی و افزایش سهم ریلی بار و مسافر در کشور تدوین و نسبت به منابعی که محقق می‌شود آن را اجرا خواهیم کرد. نگاه ما به استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است زیرا اتکا به بودجه دولتی برای توسعه راه‌آهن که صنعتی پایه و پرهزینه است، شکننده است. جذابیت در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باید به گونه‌ای باشد که اقبال سرمایه‌داران به حمل‌ونقل ریلی افزایش پیدا کند.

رسولی بیان کرد: از سال ۱۳۹۳ به بعد توجه جدی‌تر از جانب مجلس و دولت به توسعه حمل‌ونقل ریلی صورت گرفت و قوانین بسیار محکم و ارزشمندی در این حوزه به تصویب رسیده است که بخشی متوجه حمایت از بخش خصوصی و بخشی دیگر متوجه تأمین منابع بیشتر برای اجرای پروژه‌های ریلی کشور است.

وی اضافه کرد: همانگونه که می‌دانید، خراسان چهارمین استانی است که به شبکه ریلی متصل شده است و آخرین پروژه افتتاح شده، راه‌آهن رشت بود که از فردا همان روز بلیت قطار تهران-رشت به فروش رسید. در هفته یک قطار از رشت به مشهد پیش‌بینی شده است.

عدم افزایش قیمت بلیط

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در خصوص ویژگی‌های بارز خدمات امسال راه‌آهن تصریح کرد: افزایش ۱۵ درصدی صندلی در شبکه ناوگان ریلی و عدم تغییر قیمت بلیت نسبت به سال گذشته از جمله ویژگی‌های خدمات نوروزی راه‌آهن است.

خدمت رسانی ۵۱۷۰ قطار در ایام نوروز

رسولی عنوان کرد: حدود ۵۱۷۰ قطار در ۲۲ روز ایام پیک نوروزی در سطح کشور خدمت رسانی و ظرفیت آن حدود دو میلیون و ۱۰ هزار نفر صندلی را ایجاد کرده و امسال نسبت به سال گذشته که حدود یک میلیون و ۸۰۰ مسافر را جابه‌جا کردیم، شاهد رشد کمی بوده‌ایم.

افزودن دو رام قطار پنج ستاره به شبکه حمل‌ونقل ریلی

وی ادامه داد: علاوه بر رشد کمی ظرفیت قطارها، بخش غیر دولتی نیز اقداماتی را برای افزایش کیفیت حمل‌ونقل ریلی انجام دادند که شامل تعویض منسوجات قطارها است. همچنین امسال نسبت به سال گذشته دو رام قطار پنج ستاره در شبکه حمل‌ونقل ریلی افزایش خواهیم داد و تعداد رام قطارهای پنج ستاره از هشت رام به ۱۰ رام خواهد رسید.

برای اولین بار؛ رتبه‌بندی قطارها

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تشریح کرد: امسال برای اولین بار طرح رتبه‌بندی قطارها اجرا خواهد شد که بر اساس آن رتبه قطارها با نشان ستاره مشخص خواهد شد و شهروندان که قصد سفر دارند در زمان تهیه بلیط رتبه قطار را در بلیط خود مشاهده خواهند کرد و هرکدام از رتبه‌ها واجد ویژگی و امکانات خاصی است که طبق استاندارد بین‌المللی با آیکون‌های تصویری مشخص شده است.

رسولی اظهار کرد: سامانه ۵۱۴۹ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، امسال با کیفیت بیشتری به صورت ۲۴ ساعته خدمت‌رسانی خواهد کرد و مردم می‌توانند علاوه بر کسب اطلاعات سفر، انتقادات و پیشنهادات خود را نیز ارائه دهند. این سامانه در راستا تحقق حقوق شهروندی آماده خدمت‌رسانی است.

سامانه فروش بلیت قطار کانکتی

وی افزود: در بعضی از مسیرها همچون ارومیه به مشهد، در سامانه فروش بلیت قطار کانکتی تعریف شده است. به این صورت که مسافری که از ارومیه قصد سفر به مشهد را دارد به علت تعریف نشدن مسیر ریلی ارومیه به مشهد در ارومیه می‌تواند بلیت ارومیه به تهران و تهران به مشهد را خریداری و به صورت ترانزیت در راه‌آهن تهران سوار قطار مشهد شده و سفری پیوسته را به یک توقف در ایستگاه تهران انجام دهد.

بازسازی حدود ۲۷ واگن در سال جاری

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: طی سال جاری حدود ۲۷ واگن بازسازی شده و برای نوروز قطارهایی بازسازی شده و با خدمات مطلوب در اختیار مسافران قرار خواهد گرفت. همچنین در مسیر تهران به مشهد به جهت حجم بالا سفر زائرین امام رضا (ع) نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی بازسازی و نوسازی شده و پله برقی و آسانسور نیز نصب شده است.

افزایش قطارهای گردشگری

رسولی در خصوص قطارهای گردشگری بیان کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با هدف توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق حاشیه‌ای حمل‌ونقل ریلی و روستاها مبادرت به برقراری قطار گردشگری با همکاری بخش خصوصی کرده است و خوشبختانه تعداد قطارهای گردشگری دائماً افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: امسال برای اولین بار قطار گردشگری لرستان از اراک به ایستگاه کشور با همت بخش خصوصی و میراث فرهنگی و گردشگری برقرار شده و در ایام نوروز مردم می‌توانند از زیبایی‌های آن استفاده کنند.

اتصال شهر سبزوار و اسفراین به ناوگان ریلی در سال آینده

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص اتصال محور زاهدان به مشهد، تصریح کرد: اتصال زاهدان به مشهد کارهای آن در حال انجام است، همچنین اتصال محور گرگان به مشهد نیز مطالبه مردم گرگان و خراسان شمالی است و قطعاً از این طرح‌ها حمایت می‌کنیم و دوستان در شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل‌ونقل به آن رسیدگی می‌کنند. اتصال اسفراین و سبزوار نیز در دستور کار راه‌آهن است و شهر سبزوار با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد و اسفراین با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی، سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

جابه‌جایی ۲۶.۸ دهم میلیون مسافر در سال ۹۷

رسولی عنوان کرد: در حوزه مسافری در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۶.۸ دهم میلیون مسافر جابه‌جا شده که نسبت به سال گذشته ۱۳.۸ درصد افزایش داشته است. در حوزه جابه‌جایی مسافر شدت و ضعف وجود دارد که می‌توان با قیمت رقابتی انگیزه مردم برای استفاده از خطوط ریلی را افزایش داد.

رسولی تشریح کرد: امروز بشر با پدیده شتاب‌زدگی مواجه است. در محور تهران به مشهد به دلیل حجم زیاد مسافر قطارهایی که امکان افزایش سرعت نداشتند از ریل خارج شدند و مدت زمان سفر دو ساعت کاهش یافته است و در تلاش هستیم که در مسیرهای مختلف نیز با بهبود ناوگان شرایط را بهبود دهیم. اگر کیفیت سفر افزایش پیدا کند سفر با قطار سفری ایمن و سبز است و زمان دیگر مشکلی نخواهد داشت.

وی در رابطه با میزان حمل بار ادامه داد: از سال ۱۳۹۷ تاکنون حدود ۴۸.۷ میلیون تن حمل بار و نسبت به سال قبل ۹ درصد افزایش داشته است. در برنامه ششم تکلیف شده است که سهم حمل و نقل باری به ۳۰ درصد برسد. در حال حاضر این سهم ۱۲ درصد است.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: رویکرد مهم در حوزه حمل بار در سال ۱۳۹۸ اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی است. بهره‌وری شبکه ریلی کشور به دلیل عدم اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی بسیار پایین است. در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۵ مرکز بار را جزو اولویت اول خود قرار دادیم و حدود ۲۱۵ کیلومتر برای سال ۱۳۹۸ خط فرعی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

رسولی در رابطه با تجار مشهدی تصریح کرد: موضوع مطرح در رابطه با تجار تردد واگن سی آی اس به داخل ایران است. تاکنون امکان ورود واگن‌های ما به این کشورها وجود نداشته و واگن‌هایی باید بار دوستان را از این کشورها عبور می‌داد. در خصوص تعداد واگن‌ها توافقات خوبی صورت گرفته که بر اساس آن واگن‌های کشور ما نیز اجازه عبور داشته باشند.

وی ادامه داد: در طول چهل سال هر کجا با فشاری مواجه شدیم این فشار سبب ایجاد خلاقیت شده است. بعد از تحریم دریایی، ارزش‌افزوده و جایگاه حمل و نقل ریلی در بحث ترانزیت افزایش پیدا کرد. در حال حاضر توجه زیادی به ترانزیت ریلی شده و اداره کل بازرگانی خارجی در بحث ریلی ایجاد شده است. همچنین قطار کانتینری چین در مدت ۱۴ روز به ایران تردد می‌کند.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: همچنین مسیر ریلی شلمچه به بصره که حدود ۳۳ کیلومتر است به همراه یک پل در سفر اخیر رئیس جمهوری امضا شده است و در سال ۱۳۹۸ این پروژه عملیاتی خواهد شد. در مسیر رشت با اتصال رشت به آستارا مسیر ترانزیتی جدید ایجاد خواهد شد.

رسولی بیان کرد: مسیرهایی از قبل برای سفر به کشورهای همسایه وجود داشته و برخی به دلیل مسائل کشورهای همسایه قطع اما این موانع برطرف شده است و بعد از عید سفری به ترکیه خط ریلی ترکیه به تهران ایجاد خواهد شد. با وزیر راه‌آهن پاکستان نیز صحبتی برای ایجاد مسیر ریلی با این کشور شده است.

افزایش ۸۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید در سال ۹۷

وی در خصوص میزان توسعه خطوط ریلی نسبت به سال گذشته، افزود: حدود ۸۰۰ کیلیومتر در سال ۱۳۹۷ خط جدید ایجاد شده است که یک رکورد بوده و امروز مجبور هستیم در نقاطی که ترافیک بالا است مسیرها را دو مسیره کنیم و در حال حاضر ۱۰۰۰ کیلومتر دو مسیره شده است.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص قطارهای مربوط به معلولین، تصریح کرد: سعی کرده‌ایم در ایستگاه‌های پرتردد با توجه به منابع و اولویت‌های موجود از بالابرها و پله‌برقی استفاده کنیم تا مسیرتردد افراد معلول و سال‌خورده فراهم شود. تجهیز واگن‌هایی که به چنین افرادی سرویس دهد موضوع مهمی است اما واقعیت این است که اقتصاد شرکت‌های مسافری پویا نیست.

وی در خصوص هزینه واقعی هر سفر با قطار اضافه کرد: در قطار حومه‌ای حدود ۳۳ تومان و هشت ریال مابه التفاوتی است که باید به شرکت‌ها یارانه پرداخت شود و در قطارهای لایینس متوسط ۵۷ هزار تومان برای هر نفر کیلومتر سفر بین شهری باید یارانه لحاظ شود.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین