کد خبر: ۱۸۸۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
جدال روسیه و اوکراین بر سر «کریمه» این‌بار با موضوعی متفاوت از سر گرفته شد. نزاع این دو کشور که به‌ دادگاهی در آمستردام کشیده شده، بر سر مجموعه‌ای ارزشمند از آثار باستانی است که تاریخچه غنی «کریمه» ‌را در بردارد.
ناطقان: به نقل از ان بی سی، حلقه‌ای پیچ در پیچ متعلق به قرن دوم پس از میلاد مسیح، یکی از آثار مجموعه‌ «کریمه: جواهرات و رازهای دریای سیاه» ‌ است  که در موزه باستان‌شناسی «آلارد پیرسون» آمستردام به نمایش درآمد. این مجموعه که شامل جواهرات، ‌ الماس و کلاه‌خودهای باستانی متعلق به چهار موزه در «کریمه» و یک موزه در «کی‌یف» پایتخت اوکراین است،  به طور موقت در سال ۲۰۱۴ به موزه‌ای در آمستردام قرض داده شده بود؛ این در حالی است که در همین زمان «کریمه» ‌ از اوکراین جدا و به روسیه ملحق شد.

با گذشت پنج سال از این رویداد، ‌هنوز مجادلات دولت اوکراین و موزه‌های متعلق به «کریمه» ‌ بر سر مالکیت آثار باستانی کشف‌شده وجود دارد.  

 در سال ۲۰۱۶  یک دادگاه هلندی اعلام کرد: آثار باستانی که در موزه‌ آمستردام به نمایش درآمده‌اند باید به اوکراین به عنوان میراث این کشور بازگردانده شوند، ‌ اما موزه‌های متعلق به «کریمه» اجرای این حکم را به نفع خود درخواست کردند.

این درخواست در دادگاهی در آمستردام توسط وکلای طرفین مطرح شد. وکیلی که از سوی موزه‌های متعلق به «کریمه» در این پرونده حضور دارد به «ان بی سی» ‌ گفت:‌ «موزه‌های متعلق به «کریمه»  مالکان اصلی این آثار باستانی از زمانی که در آمستردام به نمایش‌در آمده‌اند تا همین لحظه، محسوب می‌شوند.»

به گفته‌ او، این آثار باستانی از خاک «کریمه» و در جریان سال‌ها تلاش باستان‌شناسان کشف شده‌ است.

بنا بر اعلام چهار موزه «کریمه»، برخی از برترین‌ آثار باستانی‌ متعلق به این موزه‌ها که در موزه آمستردام به نمایش درآمده‌اند با ضمانت «بی‌قید و شرط بازگردانده شدن» به این موزه قرض داده شده‌اند.

به گفته‌ یکی از وکلای تعیین‌شده از سوی «اوکراین»،  بر اساس قوانین بین‌المللی، «هلند» و دادگاه‌های این کشور نباید جدایی «کریمه» از اوکراین را به رسمیت بشناسند، این به آن معنا است که هرگونه مطالبه در خصوص آثار باستانی یا فرهنگی کشف‌شده از  «کریمه» به کشور «اوکراین» ‌ مربوط می‌شود.

زمان دقیق اعلام تصمیم نهایی دادگاه تعیین نشده است، اما این انتظار می‌رود مسئله تا اواسط ماه ژوئن روشن شود.   

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین