کد خبر: ۱۸۸۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
رییس سازمان مدیریت بحران گفت:مدیریت بحران این روز‌ها نسبت به سال‌های گذشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. و ۳درصد برای پیشگیری و ۲ درصد برای مقابله با حوادث از بودجه ۹۸برای ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات مدیریت بحران در نظر گرفته شده است.
ناطقان: اسماعیل نجار در نشست خبری اظهار داشت: در بحث بازسازی کرمانشاه ۲۵ هزار واحد مسکونی روستایی بازسازی شده است و خوشبختانه رو به اتمام است، اما پسرلرزه‌هایی که داشتیم کمی رمشکل ایجاد کرده بود. در شهر نیز خوشبختانه یک و دو دهم طبقه قبل از زلزله به ۳/۹ طبقه ارتقا پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: خبر خوب دیگر این است که لایحه دایمی شدن مدیریت بحران تصویب شده  و به شورای نگهبان رفته است. با اجرایی شدن این لایحه اصولی‌تر و هماهنگ‌تر  در حوادث ورود خواهیم کرد.

وی افزود:ما درگذشته شبکه‌های مجازی نداشتیم، اما امروزه فضای مجازی فراگیر شده است. ما از این ظرفیت استفاده می‌کنیم، اما گاهی اوقات همین فضای مجازی به خاطر نبود علم کافی باعث ایجاد نگرانی در بین مردم می‌شود. مانند خبر‌هایی که در زمان زلزله کرمانشاه خبر‌هایی که بدون علم پخش می‌شد و ایجاد نگرانی می‌کرد.

وی با بیان اینکه ۱۷۵ هزار فقره اتش سوزی در کشور داریم افزود: در بحث چادر‌ها و اتش گرفتن آن‌ها در مناطق زلزله زده موضوعاتی بود که انتشار آن در فضای مجازی باعث نگرانی می‌شد.

نجار اضافه کرد:بازسازی مسئله مهمی است و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که به تازگی فیلمی از زلزله زدگان سرپل پخش شده که هنوز در داخل چادر زندگی می‌کنند افزود:انتشار این فیلم‌ها کمی کم لطفی است. الان کسی در چادر نیست و اگر هم خانواده‌ای از چادر استفاده کنند این چادر‌ها در کنار خانه‌های درحال ساخت و کانکس‌های آن‌ها وجود دارد.

رییس مدیریت بحران کشور اضافه کرد:۶۵ هزار واحد مسکونی و تجاری در مناطق زلزله زده ترمیم شده است و برخی از افراد که پولی جمع کرده بودند نیز کار‌هایی انجام دادند.

نجار در خصوص آمادگی سازمان مدیریت بحران در ایام نوروز افزود:ما هر ساله دستورالعملی به استانداران و مدیران بحران می‌دهیم واین آمادگی وجود دارد تا در زمان حادثه اقدام کنیم و البته دعا می‌کنیم حادثه‌ای رخ ندهد.

نجار افزود:دو نوع بودجه در سازمان مدیریت بحران وجود دارد. یک بودجه خود سازمان از لحاظ هزینه‌ای و تملک داریم و دوم بحث بودجه حوادث است. خوشبختانه ۳ درصد پیشگیری و دو درصد مقابله از بودجه کل کشور که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که برای مدیریت بحران استفاده می‌شود البته با توجه به محدودیت‌های که دولت دارد کل این بودجه تامین نمی‌شود، اما در زمان لزوم این بودجه تامین می‌شود مثل ماجرای کرمانشاه که حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه شد.

وی افزود: اساس ما در مدیریت بحران پیشگیری است.

وی با بیان اینکه در هر جایی که حادثه رخ دهد بودجه دولت که برای مدیریت بحران در نظر گرفته شده است هزینه می‌کنیم اضافه کرد:اساس کار ما پیشگیری از بحران است تا مقابله با آن.

رییس مدیریت بحران کشور اضافه کرد:در بحث آموزش به مدیران و مردم کار‌های بزرگی انجام شده است. آموزش‌های لازم از طریق کتب درسی اعم از دو واحد درسی اختیاری در دانشگاه به این موضوع اختصاص یافته است. در این حوزه بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم برای مقابله با حوادث در سراسر کشور آموزش دیدند.

نجار اضافه کرد:خود مردم باید بیایند آگاهی از مخاطرات و بلایا را به دست آورند و فرا گیرند، هر چه آگاهی بیشتر باشد تلفات ما در زمان حادثه کمتر خواهد بود.

وی افزود:بنابه تمهیداتی که در سال گذشته در خصوص مدیریت بحران شهر تهران داشتیم ۳۰ استان کشور را برای تهران بسیج کردیم و به عنوان معین قرار دادیم تا در مواقع لزوم وارد کار شوند و هر استان معین یک منطقه تهران باشد. این درحالی است که بار‌ها گفته ایم باید دعا کنیم حادثه‌ای مثل زلزله در تهران رخ ندهد.

رئیس سازمان مدیریت بحران تشریح کرد:تمام دستگاه‌ها و ظرفیت‌های اجرایی کشور برای مقابله با بحران، در زمان وقوع بحران موظف به خدمت رسانی به مردم هستند. در مواقع بحران تمام دستگاه‌ها اعم از نیرو‌های مسلح، وزارت‌های مختلف، بخش خصوصی ... همه باید برای نجات جان انسان‌ها وارد میدان کار شوند.
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین