کد خبر: ۱۸۹۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
ذوالنوری:
نماینده مردم قم در مجلس گفنت: دو هدف اصلی از این استعفاها داشتند که اولین هدف فرار از مسئولیت بود. آقای ظریف به عنوان قهرمان برجام مطرح بود، همه بدبختی‌هایی که داریم از برجام است. برجامی که راه خروج آمریکا را نبسته و هزینه‌ای هم برای خارج شدن از برجام ایجاد نکرده است.
ناطقان: یکی از 3 نماینده کنونی مردم قم در مجلس مجتبی ذوالنوری متولد سال 1342 در روستایی به نام سیاه کمر در ملایر است. در طول دوران تحصیل شرایط سختی را تحمل کرده و از سال 57 به حوزه علمیه بروجرد رفته و پس از آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران به جبهه‌های رزم رفته و در زمینه تبلیغات رزمی فعالیت داشته و فرمانده تیپ امام صادق (ع) نیز بوده است. ذوالنوری در مقطعی نیز با حفظ سمت به عنوان جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران مشغول فعالیت بود اما هیچ کدام از این‌ها مانع از حضور پررنگ ذوالنوری در مناظرات، سخنرانی‌ها و جلسات پرسش و پاسخ نمی‌شد به طوریکه بنا بر اظهارات خودش در دوران اصلاحات و احمدی‌نژاد 16 هزار جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ داشته است.

این نماینده مردم در مجلس می‌گوید، در سال 90 به قصد حضور در انتخابات از سپاه درخواست بازنشستگی کردم و این امر با اجازه مقام معظم رهبری انجام شد. ذوالنوری می‌گوید پس از آنکه مسائل هسته‌ای در کشور مطرح شد به قدری در این حوزه مطالعه داشته که اکنون می‌تواند کتاب هزار صفحه‌ای در این حوزه بنویسد و بر مبنای همین اطلاعات، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شده است. نماینده قم یکی از منتقدان مجلس است و می‌گوید قضاوت منفی مردم از عملکرد قوه مقننه درست است. ذوالنوری اما این روزها بیشتر به عنوان لیدر اصلی سوال از حسن روحانی مطرح شده و اخیرا نیز به دنبال جمع‌آوری امضا از نمایندگان برای استیضاح رئیس جمهور بوده است می‌گوید اگر لازم باشد باید به صورت دولت سیلی بزنیم و در مواقعی هم دولت را کمک کنیم. عضو کمیسیون امنیت ملی معتقد است پخش صدای صحن مجلس از رادیو سبب می شود برخی نطق ها غیرمفید باشد و اگر مشکل قانون اساسی نبود، پخش صدای مجلس از رادیو را قطع می کردم.



در ادامه گفتگوی تفصیلی مجتبی ذوالنوری را می‌خوانید:

مجتبی ذوالنوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با بیان اینکه سال 42 در یکی از روستاهای ملایر به دنیا آمده است، اظهار داشت: مقطع دبستان را در روستای سیاه کمر خواندم و به دلیل اینکه در روستای ما مدرسه راهنمایی وجود نداشت، جهت تحصیل در این مقطع باید هر روز 12 کیلومتر می‌رفتم و همین مسافت را باز می‌گشتم، با توجه به اینکه در آن دوران مدارس ما در دو شیفت صبح و عصر برگزار می‌شد، صبح در تاریکی با پای پیاده به مدرسه می‌رفتیم و شب نیز در حالی که هوا تاریک شده بود به خانه برمی گشتیم، در روزهای برفی نیز باید با پای پیاده می‌رفتیم و اگر تاخیر می‌کردیم به ازای هر ۵ دقیقه یک چوب به کف دست ما می‌زدند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ناظمی که این تنبیه را اجرا می‌کرد، معمولاً در یک دستش تسبیح و در دست دیگرش چوب بود که یکبار در زنگ انشا شعری در مورد این حالت ناظم که همزمان در دست تسبیح و چوب داشت، سرودم که این شعر باعث شد، مدتی ناظم مدرسه چوب را کنار بگذارد.

وی افزود: در دوره راهنمایی فُرم‌های را به ما دادند تا متوجه شوند علاقه و استعداد هر کدام از دانش آموزان برای ادامه تحصیل در کدام رشته است؛ همه گزینه ها در آن بود اما من گزینه‌هایی مانند "بازیگری" را خط زده بودم و یک گزینه به نام "طلبگی" را اضافه کرده بودم، اکنون همان فرم‌ها را دارم و به علت عجله‌ای که برای جمع کردن آن فرم‌ها داشتند، "طلبه" را به اشتباه «طلبله» نوشته بودم.

در دوره راهنمایی فُرم‌های را به ما دادند تا متوجه شوند علاقه و استعداد هر کدام از دانش آموزان برای ادامه تحصیل در کدام رشته است؟ گزینه‌هایی مانند "بازیگری" را خط زده بودم و یک گزینه به نام "طلبه" را اضافه کردم که البته به اشتباه "طلبله" نوشته بودم.

مصائب "ذوالنوری می‌خواهد آخوند شود" برای نماینده قم چه بوده است؟

ذوالنوری اظهار داشت: یکی از معلم هایم که رابطه خوبی با روحانیت نداشت به دلیل آنکه اسم من هم بر سر زبان ها افتاده بود و همه می‌گفتند "ذوالنوری می‌خواهد آخوند شود". این معلم همیشه در کلاس بر سر من چوب می‌زد و هر بار که جای خود را با دیگری عوض می‌کردم اجازه نمی‌داد من هم یک تیرکمان با خودکار و کش ساختم که سیم‌های نازک تلفن را پرت می‌کرد و حسابی شیطنت می کردم.

سال 57 به حوزه رفتم و در سال 60 به صورت غیررسمی معمم شدم

رئیس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: معلم درس دینی ما، چندین بار با من صحبت کرد و احساس می‌کردم می‌خواهد مرا از تحصیل در حوزه منصرف کند، بعد که دید من بر سر موضع خوش استوارم، موضع او نیز تغییر کرد و گفت می‌خواستم ببینم تو چقدر در این راه استوار هستی!، از آن پس مرا به ادامه تحصیل در حوزه و طلبه شدن تشویق کرد.روحانیونی که به روستای ما می‌آمدند در منزل ما ساکن می‌شدند و به همین جهت به روحانیت علاقه‌مند شدم و نهایتا در سال ۵۷ به حوزه علمیه رفتم.



مجتبی ذوالنوری

 

وی افزود: یک بار به قم آمدم اما حوزه علمیه قم پذیرش نداشت، وقتی به قم آمدم شرایط بسیار سختی را گذراندم. نگران بودم وقتی شب‌ها در اطراف حرم حضرت معصومه (س) می‌خوابم، پول‌هایم را ببرد. به همین جهت پول‌های اسکناس خود را در داخل کفش‌هایم گذاشتم، صبح که بیدار شدم فراموش کردم پول‌ها داخل کفشم است. پس از راه رفتن در هوای شهریور ماه با کفشهایم، پول‌ها سابیده شده بود. در نهایت یک روحانی کمک کرد تا پول‌ها را در بانک عوض کنم. در آن شرایط نتوانستم در قم ادامه تحصیل بدهم. به همین جهت به حوزه علمیه بروجرد رفتم. در بروجرد بودم که جنگ شروع شد و به منطقه رفتم و به صورت موقت در حوزه حضور می‌یافتم. اولین باری که لباس روحانیت پوشیدم در سال ۶۰ بود. به خاطر کارهای جبهه که تبلیغات رزمی انجام می‌دادم، لباس روحانیت پوشیدم. من رسما معمم نبودم، به این معنا که عمامه‌گذاری نکرده بودم.

می‌خواستم به دست امام معمم شوم

ذوالنوری ادامه داد: هنوز رسماً عمامه‌گذاری نکرده بودم تا اینکه آقای سید سراج‌الدین موسوی که مسئول حفاظت بیت حضرت امام (ره) بودند به منطقه آمدند و با همدیگر رفیق شدیم. گفتم من معمم نشده‌ام و می‌خواهم به دست امام معمم شوم. ایشان گفتند هماهنگ می‌کنم تا در مراسم عمامه گذاری شرکت کنی. عصر سه‌شنبه در حالی که در منطقه بودم به من خبر دادند که صبح چهارشنبه باید در جماران باشید تا در مراسم عمامه گذاری شرکت کنم.

روایت ذوالنوری از عمامه‌گذاری و معمم شدن

رئیس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی گفت: آن روز از خاک عرق تمام لباس‌هایم را گِل گرفته بود و رنگ عمامه‌ام برگشته بود. همه لباس‌های روحانیتم را تا کردم و در ساک گذاشتم و همان لحظه از جبهه به سمت تهران حرکت کردم، زیرا نمی‌خواستم از بیت المال استفاده کنم و کورس به کورس راه افتادم. نماز صبح را در امامزاده صالح خواندم و آنجا سر و صورتم را شستم. معمولاً طلاب در مراسم عمامه گذاری با لباس نو و مرتب حضور پیدا می‌کنند اما لباس‌های من چروک و پر از خاک جبهه بود، زیر لباس روحانی نیز لباس نظامی، شلوار گت کرده و پوتین پوشیده بودم. قیافه عجیب و غریبی داشتم عمامه‌ام را دست گرفته بودم و برای ورود به بیت امام، هیچ کس مرا راه نمی داد. آقای خلخالی را دیدم گفتم حاج‌آقا برایم کاری کنید اینجا من گیر افتاده‌ام. یک نگاهی به من کرد و دو سه بار مرا برانداز کرد و گفت من تو را ۲۰ بار با عمامه در قم دیده‌ام. گفتم خیلی ممنون، کاری نمیکنی بدترش نکن!.

وی با بیان اینکه معمولاً در مراسم عمامه گذاری مقداری پول به نیت تبرک به طلاب می‌دهند، افزود: جهت ورود به حیاط رفتم با مرحوم آقای توسلی گفت‌وگو کنم. به من گفت برو خجالت بکش، برو خدا جای دیگر روزی‌ات را بدهد، این ادا و اطوار چیست که برای شندرغاز در می‌آوری. این حرف‌ها را که مرحوم توسلی زد، همین حرف‌ها را من تندتر به ایشان پس دادم. سر و صدایی بلند شد. دیدم یکی از پنجره‌های روبروی حسینیه جماران باز شد و آقای سید سراج‌الدین موسوی سرش را از پنجره بیرون آورد که ببیند چه خبر است، تا من را دید دوید آمد و گفت سر و صدا نکن اینجا خانه امام است. من هم شروع کردم به ایشان توپیدن که وقتی نمی‌توانی چرا به من گفتی برای عمامه‌گذاری بیایم. گفت آرام باش مگر نمی‌خواهی خدمت امام برسی، بیا. دستم را گرفت و مرا به داخل حیاط برد.

ذوالنوری اظهار داشت: در ذهنم سه دعا را در نظر گرفته بودم تا خدمت امام که میرسم خواهش کنم در حق من  این دعاها را بیان کنند، با این وضعیتی که پیش آمد و ابهت حضرت امام(ره)  را هم که دیدم همه چیز را از یاد بردم. بعد که امام عمامه ما را گذاشت ۵ دعا برای من کرد. وقتی بیرون آمدم و یاد دعاهای خودم افتادم، دیدم سه دعای اول امام همان 3 دعای مدنظر خودم بود. تاکنون هرکسی که از من پرسیده آن دعاها چه بوده است؛ نگفته‌ام. چون حس کردم سرّی در این موضوع بوده است و به کسی نمی‌گویم.

پدر علاءالدین بروجردی استاد من در حوزه علمیه بود

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حوزه علمیه بروجرد پدر آقای علاءالدین بروجردی مرحوم شیخ ابراهیم نجفی بروجردی استاد ما بود، آن زمان اساتید خوبی در حوزه علمیه بروجرد بودند اما افسوس می خورم که من قابلیت بهره‌بردن از آن اساتید را نداشتم.

وی افزود: پدربزرگ آقای بروجردی آیت الله العظمی حاج شیخ علی محمد بروجردی صاحب رساله بودند و ایشان هم شهید شدند. حوزه علمیه بروجرد متعلق به پدر آقایان علاءالدین بروجردی بود که امام جمعه شهر هم بودند، عموی آقای بروجردی مجتهد بود و در عراق توسط صدام شهید شد، مقام معظم رهبری در قم برای ایشان ختم گرفت.

برای بازنشستگی از سپاه از مقام معظم رهبری اجازه گرفتم

من پس از 30 سال خدمت در سال ۹۰ از سپاه بازنشسته شدم، برای حضور در مجلس هم بازنشستگی خود را پیگیری کردم وگرنه حضور من در سپاه استمرار پیدا می‌کرد.

درخواست بازنشستگی‌ام از سپاه برای حضور در مجلس بود

به دلیل تمایل به حضور در انتخابات مجلس درخواست بازنشستگی دادم و مراحل لازم که اجازه گرفتن از مقام معظم رهبری هم بود را طی کردم. من از سپاه برای حضور در مجلس بازنشسته شدم.

در انتخابات دوره نهم به دلایلی رای لازم جهت حضور در مجلس رای نیاوردم که اکنون دلایلش را بیان نمی‌کنم زیرا برخی از عزیزان سبب شدند تا نتوانم در مجلس حضور یابم.

در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی نیز برخی به من گفتند که شما رای لازم برای ورود به مجلس را کسب نمی‌کنی. در پاسخ گفتم رای آوردنم مهم نیست بلکه صرفاً خودم را عرضه می‌کنم، یا مردم رأی می‌دهند یا رای نمی‌دهند.

ملاقات‌های مردمی روز شنبه من تحت هیچ شرایطی تعطیل نمی‌شود

به طور ثابت اعلام کرده‌ام که در طول سال روزهای شنبه از ساعت ۳ تا ۵ ملاقات عمومی دارم و گاهی تا ساعت ۱۱ شب ممکن است این ملاقات عمومی با مردم به طول انجامد. اگر حتی شنبه‌ها تعطیل باشد نیز این ملاقات‌ها انجام خواهد شد که البته ممکن است در ایام تعطیل مراجعه‌کنندگان کمتری حضور یابند اما تا آخرین نفری که در ملاقات‌های عمومی حضور داشته باشند تلاش می‌کنیم تا کار آن‌ها راه بیفتد. گاهی ممکن است نتوانیم مشکلات مردم را حل کنیم اما هرگز درخواست‌های مردم را بی‌جواب نمی‌گذاریم و هیچ کسی بدون دیدار با من محل ملاقات را ترک نمی‌کند، پشت درب دفتر و در رسانه‌ها اعلام کرده‌ام که برای ملاقات با اینجانب نیاز به هیچ هماهنگی قبلی نیست، بنابراین امکان ندارد کسی ظرف یک هفته نتواند من را ملاقات کند. گاهی از شهرهای دیگر نیز مردم برای حل مشکلاتشان در ملاقات‌های چهره به چهره با من حضور پیدا می‌کنند.

اگر جلسه استانی داشته باشم و با این جلسه به لحاظ زمانی در تعارض باشد، حتما در جلسه استانی شرکت نخواهم کرد و به همین دلیل ملاقات‌های مردمی من هیچ‌گاه تعطیل نمی‌شود، اگر در ایام تعطیل و حتی روز عاشورا باشیم، روز شنبه از ساعت ۳ تا ۵ در دفتر خود حضور خواهم داشت تا اگر کسی برای ملاقات با من آمده سرگردان نشود. در ایامی که در بیمارستان بستری بودم روز شنبه در ساعات ملاقات مردمی در دفترم حضور یافتم و در حالی که در بستر خوابیده بودم مردم در کنار بستر مطالب خود را به من می گفتند و ملاقات‎‌ها طبق روال انجام شد.



مجتبی ذوالنوری

 

خانه‌ای از خود ندارم

پس از ورود به مجلس دهم یکسال به تهران آمدم و سپس در قم ساکن شدم، من خانه‌ای از خود ندارم و اکنون مستاجر هستم. تاکنون ۲۷ بار اثاث کشی کرده‌ام، البته اگر بخواهم می‌توانم یک آپارتمان معمولی خریداری کنم، شرایط زندگی من این گونه است که برایم در یک جا قرار داشتن ممکن نیست.

بازی‌های رسانه‌ای را بلد نیستم/ من یک روستایی هستم

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شما بازی را بلد هستید؛ یعنی موضوع استیضاح رئیس جمهور را مطرح می‌کنید تا بقیه به آن دامن بزنند، گفت: نه من اهل این حرفا نیستم و یک روستایی لر هستم.

ذوالنوری در پاسخ به این سوال که هدف شما از پیگیری استیضاح رئیس جمهور چیست و به نظر شما آیا جامعه ظرفیت مطرح شدن این موضوعات را دارد، ادامه داد:  یک کانال تلگرامی  یک نظرسنجی داشت که سه ساعت طول کشید. در نظر سنجی قرار بود مردم رای بدهند که آیا موافق برکناری رئیس جمهور هستند یا مخالف؛ ۳۴ هزار نفر ظرف سه ساعت موافق برکناری رئیس جمهور بودند و ۴ هزار نفر مخالف نظر داده بودند ؛ بدنه مردم اینگونه هستند.

شاید یکی از مردمی‌ترین نمایندگان مجلس باشم

نماینده مردم قم در مجلس گفت: من شاید مردمی‌ترین نماینده مجلس باشم به این دلیل که در لایه‌های مختلف مردم حضور پیدا می‌کنم، خودم رانندگی می کنم و کسی هم از نزدیک شدن مردم به من جلوگیری نمی‌کند تا مردم نتوانند به من حرف خود را بزنند.

وی افزود:گاهی اوقات لباس روحانیت را به تن نمی‌‎کنم و لباس شخصی میپوشم و بعضا در مسیر تهران - قم خانواده‌هایی را سوار بر اتومبیل خود می‌کنم، به محض اینکه در رادیو شخصی از رشد اقتصادی کشور حرف می‌زند، این افرادی که در اتومبیل من هستند می‌گویند "پدر بیامرز مردم نابود شده‌اند"، من هم پی سخن را می‌گیرم و آن‌ها حرف دل خود را می زنند، در حالیکه اگر بدانند ما مسئولیتی داریم، ممکن است این افراد حرف خود را نزنند، اکنون مردم کاری به اصلاح‌ طلب و اصولگرا ندارند، بلکه مردم به سفره خود و ارزش‌های خود نگاه می‌کنند و عزت و استقلال خود را می‌بینند.

استیضاح رئیس جمهور سیاسی نیست

ذوالنوری با بیان اینکه موضوع استیضاح رئیس جمهور اصلاً سیاسی نیست، اظهار داشت: ای کاش می‌شد پیامک‌های موبایلم را پاک نکنم، اگر این پیامک‌ها تبدیل به یک فایل شود، مشخص می‌شود که مردم چقدر از برخی موضوعات حمایت می کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: افراد فراوانی از رؤسای ستادهای انتخاباتی آقای روحانی، از شهرهای مختلف پیامک می‌دهند و تماس می‌گیرند که همه آن‌‎ها ابراز پشیمانی می‌کنند از رای خود و از استیضاح رئیس جمهور حمایت می‌کنند.

انگشت اشاره باید به سمت هر کسی که مقصر است باشد

وی افزود: اتفاقا معتقدم با استیضاح هزینه‌های نظام، کشور و مردم را کم می‌کنیم، زیرا اگر مجلس وظیفه خود را اکنون انجام ندهد، مردم می‌گویند همه مسئولان سر و ته یک کرباس هستند و در پشت صحنه دست‌شان در یک کاسه است و با همدیگر تقسیم کار کرده‌اند.

ذوالنوری ادامه داد: اگر مردم احساس کنند مجلس در جایی از حقوق آن‌ها دفاع می‌کنند به آینده امیدوار می‌شوند و نمی‌گویند همه این‌ها یک جنس هستند، هر کسی که مقصر است باید انگشت اشاره باید به سمت او باشد اگر مجلس هم مقصر است انگشت مقصر بودن باید به سمت قوه مقننه باشد.

برخی رسانه‌ها می خواستند موضوع استیضاح رئیس جمهور را بی اهمیت نشان دهند

وی افزود: آقای الیاس حضرتی در یک جمع نمایندگان، از من سوال کرد که چند نفر طرح استیضاح رئیس جمهور را امضا کرد‌ه‌اند؟ گفتم تاکنون ۹ نفر بعداً تیتر زده بود که "فقط ۹ نفر طرح استیضاح رئیس جمهور را امضا کرده‌اند"، در حین مصاحبه با یکی از خبرنگاران بودم که آقای الیاس حضرتی رد شد، در آنجا بگو مگویی بین ما شد، ولی رسانه‌ها فقط بگو مگو را منتشر کردند و به محتوا اشاره‌ای نکردند. در آن جا گفتم آقای الیاس حضرتی اگر رسانه بخواهد عادل باشد و واقعا منافع ملی مد نظرش باشد، باید انصاف رسانه‌ای را رعایت کند و در انتخاب تیتر مطالب نیز باید مراعات شود، شما باید میگفتی "تا کنون ۹ نفر طرح استیضاح رئیس جمهور را امضا کرده‌اند" چرا نمی‌گویید استمرار دارد و تیتر شما سبب تحقیر موضوع می‌شود.

ذوالنوری ادامه داد: یکی از روزنامه‌ها تعداد امضا کنندگان طرح استیضاح رئیس جمهور را ۱۳ نفر تیتر کرده بود و آقای دهقان نماینده طرقبه و شاندیز را نیز جزو امضاکنندگان قید کرده بود در حالی که ایشان نه تنها طرح استیضاح را امضا نکرده بلکه علیه استیضاح رئیس جمهور نیز صحبت کرده است، این رسانه قصد داشت با توجه به آن که عدد ۱۳ در ذهن برخی عوام، نحس است، می‌خواست این عدد را تیتر کند، این حرکت یک حرکت خارج از تقوای سیاسی و دین است زیرا برای یک مقصد شوم، دروغ نوشته‌اند؛ هدف و وسیله این افراد شوم است.

قضاوت مردم راجع به مجلس قابل تامل است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: قضاوت مردم راجع به مجلس غلط نیست و به آقای لاریجانی نیز دوبار گفته‌ام که مجلس به وظایف خود عمل نمی‌کند که ۳۵ نفر شاهد حرف‌های من هستند، از آبان ماه سال گذشته درگیر همین مشکلات و بحران‌ها هستیم مجلس می‌تواند برای جلوگیری از مشکلات اقدامات لازم را انجام دهد، اما به وظیفه خود عمل نکرده است.

در حال تهیه طرحی هستیم که به ۹۰ درصد مفاسد پایان می دهد

وی افزود: در حال تهیه طرحی هستیم که اگر رسانه‌ها و خبرگزاری خانه ملت همراهی کنند و به نتیجه برسد ۹۰ درصد فساد‌ها جمع می‌شود. مردم از ابتدای انقلاب تاکنون از کمبود و نبود امکانات ناله نکرده‌اند بلکه مردم از فساد و تبعیض ناراحت هستند.

در حال تهیه طرحی بر مبنای تجربه 11 کشور برای مبارزه با فساد هستیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: برای مقابله با فساد به دنبال تهیه این طرح هستیم، اگر بتوانم امضاهای آن را جمع‌آوری می‌کنم، برای تهیه این طرح از تجربه ۱۱ کشور جهان استفاده شده و از ۳۲ مرکز رایانه‌ای کشور بازدید کرده‌ام تا اگر طرحی اجرائی شد، آن را نزنند. برای اصلاح ایرادات احتمالی شورای نگهبان نیز جمعی از اساتید حوزه علمیه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند تا اگر ایرادی گرفته شد ما از قبل پاسخ آن را داشته باشیم. این طرح برای مبارزه با فساد در همه ابعاد است

مردم کاری با اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارند

وی افزود: مردم کاری با اصلاح‌طلب و اصولگرا ندارند و بچه‌های ما نیز دچار مشکل شده‌اند، زیرا می‌گویند فساد و تبعیض وجود دارد و ما اکنون باید این مشکل را حل کنیم.

ذوالنوری اظهار داشت: بخش زیادی از مردم ناامید هستند، اگر مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن حماسه خلق می‌کنند به معنای این نیست که انتقادات‌شان را کنار گذاشته‌اند، مردم در مقابل دشمن برای بقای نظام، ارزش‌های نظام امام، رهبری و ولایت جان خود را هم می‌دهند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای حل مشکلات مردم باید کارهای لازم را انجام دهیم، یک کتاب آبی هست که بیوگرافی نمایندگان مجلس در آن وجود دارد، برای این که بدانم کدام یک از نمایندگان می‌توانند برای پیش بردن تهیه طرح مبارزه با مفاسد اقتصادی استفاده کنم، نفر به نفر نمایندگان را مطالعه کرده‌ام، حدود ۱۲ نماینده داریم که تخصص آن‌ها مربوط به اقتصاد است، نمایندگانی که تحصیلات مرتبط با مسائل اقتصادی را دارند نیز حدود ۱۲ نفر هستند.

پیشنهاد ذوالنوری به هیات رئیسه مجلس برای فعالیت همزمان صحن و طراحان طرح مقابله با فساد

وی افزود: هیئت رئیسه مجلس این تعداد از نمایندگان که به ۳۰ نفر هم نمی‌رسند را باید به گونه‌ای مدیریت کند تا همانگونه که کمیسیون تلفیق همزمان با صحن، تشکیل جلسه می‌داد، این 30 نماینده بتوانند برای تهیه این طرح از صحن خارج شوند و به بررسی طرح بپردازند؛ شأن این طرح آن است که نمایندگان در مجلس اردو بزنند و به خانه نرویم و برای حل مشکل مردم پنجشنبه و جمعه نیز کار کنیم، اگر مجلس نمی خواهد این کار را انجام دهد بگوید نمایندگان به جای ساعات حضور در کمیسیون طرح مبارزه با مفاسد را بررسی کنند تا ملات یک طرح جامع را با ابعاد مختلف تهیه کنند و راه برون رفت از وضعیت را ارائه دهند.

ذوالنوری ادامه داد: باید خروجیِ طرح تهیه شده توسط نمایندگان را به اشتراک بگذاریم و با تخصیص هزینه اداره یک روز مجلس، کارشناسان دانشگاهی کشور که صاحبنظر هستند را دعوت کنند و هزینه کار آن‌ها را نیز بپردازند، همچنین باید کارشناسان تجربی کف بازار  که آکادمی‌های ما را دور می‌زنند و جلسات مجلس را قبول ندارند هم نظرشان در خصوص طرح مبارزه با مفاسد، اخذ شود.

در خصوص طرح مبارزه با مفاسد نظرات مقامات ارشد کشور را نیز اخذ کرده‌ام

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص این طرح با مقامات ارشد نظام نیز صحبت کرده‌ام. پس از تهیه طرح باید بگوییم این راه برون رفت از شرایط فعلی کشور است یا دولت آن را قبول دارد یا خیر! اگر دولت این طرح را قبول ندارد، خودش باید لایحه جایگزین بدهد، اگر ایراد جزئی دارد با یکدیگر باید بحث کنیم و دنبال طرح خود را بگیریم تا دولت آن را اجرا کند و در آن صورت کارها هدفمند پیش می‌رود.

خاطره ذوالنوری از جلسات غیرعلنی مجلس

وی افزود: اکنون در جلسات غیرعلنی مجلس آقای جهانگیری ۲ ساعت روضه می‌خواند، سپس نمایندگان از طریق قرعه کشی صحبت می‌کنند. برای مثال نماینده‌ای که دامپزشک است در خصوص مسائل اقتصادی کشور در این جلسه نسخه می‌دهد، حدود ۱۰ نماینده صحبت می‌کنند. از طرف فراکسیون‌های سیاسی مجلس نیز نمایندگانی صحبت می‌کنند، به این ترتیب یک روز مجلس می‌گذرد و هیچ خروجی ندارد. به دوستان گفتم می دانید چرا سقف مجلس را مخروطی و اینقدر بلند طراحی کرده‌اند؟ گفتم برای این است که همه‌اش حرف می‌زنیم و باید باد شود و به هوا برود و هیچ حرفی روی زمین نمی‌نشیند، واقعاً اینگونه جلسات خروجی برای حل مشکلات کشور ندارد.

اگر مشکل قانون اساسی نبود پخش مذاکرات مجلس از رادیو را قطع می‌کردیم

ذوالنوری اظهار داشت: اگر مشکل قانون اساسی نبود، تریبون را قطع می کردیم به نظرم عدم پخش مذاکرات مجلس از رادیو سبب می‌شود محتوای بسیاری از نطق‌ها تغییر کند. امروز هزینه از جیب مردم می‌کنیم اما گاهی سخنانی را تحویل مردم می‌دهیم و پز دوره بعد را می‌گیریم و برای رای آوردن در دور بعدی تلاش می‌کنیم، اینکونه کار کردن مشکل مردم را حل نمی‌کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نرخ طلاق به صورت متوسط در کشور ۳۵ درصد است و در تهران نرخ طلا بالای ۵۰ درصد است، جمعیت جوان سرخورده و افسرده تبدیل به کپسول‌های سیار فساد می‌شوند، نعوذبالله به همه توهین نمی‌کنم ولی مشکلات را باید بپذیریم.

وی افزود: مقصر تعداد کنونی بچه‌های طلاق و خانواده‌هایی که ویران می‌شوند کیست؟ چرا هیچ جوابی نداریم؟ معتقدم ما نمایندگان در روز قیامت معذب هستیم، مجلس وظیفه خود را کامل انجام نداده است.

گاهی باید به دولت سیلی زد و گاهی نیز زیر بغلش را گرفت و کمک کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسات غیرعلنی دو هفته بعد از روضه خوانی آقای جهانگیری، آقای نوبخت حضور می‌یابد. در نهایت این جلسه غیرعلنی نیز خروجی ندارد. اما اگر طرحی را پخته می‌کردیم و کارهای بعدی را در چهارچوب آن طرح انجام می‌دادیم، نتایج بهتری حاصل می‌شد. جایی که باید دولت را هُل بدهیم باید این کار را انجام دهیم، در جای دیگر اگر لازم است باید زیر بغل دولت را بگیریم و بعضاً ممکن است در جایی لازم باشد به صورت دولت سیلی بزنیم که نباید اغماض کرد، زیرا مردم از همه چیز برای ما مهمتر هستند.

قانون اساسی کشور ما بسیار مترقی است

وی افزود: صاحب این انقلاب و مملکت مردم هستند، همه این صحبت‌ها را در حضور ۳۵ نفر از نمایندگان به آقای لاریجانی گفته‌ام. معتقدم هیئت‌رئیسه مجلس وظیفه خود را انجام نداده است، ما هیچ مشکلی در زمینه ناکارآمدی نظام و بن‌بست تئوریکی در کشور نداریم، بن‌بست عملی هم نداریم که بگوییم این از لوازم نظام است بلکه ما نواقصی داریم. قانون اساسی ما از مترقی ترین قوانین اساسی جهان است، نظام ما از بهترین اَشکال نظام در دنیاست اما برخی از اقدامات را انجام نداده‌ایم، ما باید روز به روز نوشوندگی داشته باشیم.

باید مقدمات لازم جهت مقابله با فسادهای سازمان یافته را ایجاد کنیم

ذوالنوری اظهار داشت: فرزند زمان خویشتن باش یعنی اینکه که اگر دشمن با بی-۵۲ یا میراژ-۴۰۰۰ مجهز به اشعه لیزر می‌جنگد، ما نمی توانیم خود را با تیرکمان معطل کنیم، باید خودمان را به آن حد برسانیم. اکنون با اَبَر رایانه‌ها دزدی می‌شود، نمی‌توانیم با چرتکه مقابلش بایستیم. ما نیازمند مکانیسم‌های مقابله‌ای متناسب با نوع پیشرفته و مکانیزه فساد هستیم و باید مقدمات لازم را تدوین کرده و به اجرا بگذاریم.

وی افزود: چقدر برای تهیه "طرح برگرداندن اموال نامشروع مسئولان" زحمت کشیده شد ولی به بهانه‌هایی قطع شد. ما برای اینکه این مشکلات حل شود راه حل داریم. ماده واحده را تهیه کردیم تا با فساد مبارزه شود، یک قاضی اگر فاسد شود خودش، مردم و سیستم را فاسد می‌کند، اکنون برای برخورد با این قاضی متخلف به روش اخراج اقدام می‌کنیم، اما به همین قاضی پروانه وکالت خارج از نوبت می‌دهند. با این شرایط می‌توان گفت، "چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا".

هرکسی از قوه قضائیه خارج شد الی الابد از دریافت مجوز وکالت یا مشاوره باید محروم شود

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: ماده واحده چند خطی ما این است که اگر کسی با هر شغلی در قوه قضاییه بازنشسته شد یا به هر شکل دیگری از سیستم خارج شد، الی الابد از دریافت حقوق اجتماعی مانند پروانه مشاوره و وکالت محروم شود، باید هزینه را بالا ببریم تا ریسک شدید شود و در نهایت خطا کاهش یابد و افراد مرتکب تخلف نشود، این طرح قابل انجام است اصلاً در نظام بن بستی نداریم و اگر مشکلی هست از کم کاری ماست.

یک روحانی چگونه رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شد؟

وی در خصوص چگونگی انتخابش به عنوان رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی، افزود: با توجه به بحث مذاکرات هسته‌ای که از زمان دبیری آقای روحانی در شورای امنیت ملی آغاز شده بود و از آنجایی که مسئله هسته‌ای برای کشور بسیار حساس بود، مطالعات عمیق و دامنه‌داری در این زمینه داشتم، چون این موضوع مهم بود، مجبور شدم در مسائل هسته‌ای نیز مطالعه کنم.

می‌توانم یک کتاب هزار صفحه‌ای در خصوص مسائل هسته‌ای بنویسم

ذوالنوری با بیان اینکه اکنون می‌توانم هزار صفحه در خصوص مطالب هسته‌ای کتاب بنویسم، اظهار داشت: حتی فرایند فنی را کار کرده بودم و از مکانیزم غنی‌سازی، استخراج تا ساخت مجتمع سوخت را نیز مطلع هستم.

یکی از نمایندگان گفت اگر از مسائل هسته‌ای مطلع هستی، بگو جوش هسته‌ای چیست؟

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در کمیسیون امنیت ملی کاندیداهای متعددی برای ریاست کمیته هسته‌ای وجود داشت، یکی از کاندیداها گفت "آخه تو آخوند می‌خواهی برای ریاست کمیته هسته‌ای کاندیدا ‌شوی؟ اصلا تو میدانی جوش هسته‌ای یعنی چه؟". آقای بروجردی در آن زمان رئیس کمیسیون بود، گفتم چون این نماینده سوال کرده اجازه دهید توضیحاتی را ارائه کنم جوش هسته ای یعنی چه.

وی افزود: در توضیحاتم از اورانیوم و شکافت هسته‌ای تا بعد گداخت هسته‌ای، جوش هسته‌ای و همجوشی هسته‌ای را توضیح دادم و مراحل جوش هسته‌ای، تفاوت آن با گداخت هسته‌ای و فواید آن را توضیح دادم و کارهایی که در کشورهای دیگر انجام می‌شود را نیز بیان کردم. در فرانسه غربی‌ها بحث "ایتر" را ایجاد می‌کنند که کاری مشترک است و ما نیز تلاش می‌کنیم عضویت پیدا کنیم.

ذوالنوری ادامه داد: با توجه به توضیحاتی که ارائه کردم، نمایندگانِ عضو کمیسیون امنیت ملی رای دادند تا به عنوان مسئول کمیته هسته‌ای مشغول به فعالیت شوم. معمولاً در سال‌های بعد برای انتخاب رئیس کمیته هسته‎‌ای رأی‌گیری می‌شد، اما در این چند سال برای جابجایی بنده رای‌گیری نکردند و مانند قذافی در لیبی انتخاب شدم (با خنده).

استعفای ظریف بیخود و بیجا بود

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: این استعفا بسیار بیجا، بیخود و کار غلطی بود و در این مقطع حساس نباید این استعفا رخ می‌داد.

همه بدبختی‌هایی که داریم ریشه‌اش برجام است

وی افزود: دو هدف اصلی از این استعفاها داشتند که اولین هدف فرار از مسئولیت بود. آقای ظریف به عنوان قهرمان برجام مطرح بود، همه بدبختی‌هایی که داریم از برجام است. برجامی که راه خروج آمریکا را نبسته و هزینه‌ای هم برای خارج شدن از برجام ایجاد نکرده است.

هیچ گاه نگفتیم برجام شرّ است

ذوالنوری اظهار داشت: اگر برجام برای خروج آمریکا از برجام هزینه‌ای داشت، آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نمی‌شد. باید آمریکا ملزم به اجرای تعهد خود باقی می‌ماند، ما نگفتیم برجام شرّ است اما برجام تبدیل به توافقی یک‌جانبه شد که هزینه‌هایش گردن ایران بود و هیچ تعهدی بر دشمن نداشت و آمریکا هر وقت می‌خواست می‌توانست از توافق خارج شود و بلاهایی که قبل از برجام را بر سر ما می‌آورد را ادامه دهد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با این شرایط هر چه بدبختی می‌کشیم از آن برجام ناقص‌الخلقه‌ای است که چند بند در این زمینه خطاب به آقای روحانی نوشته‌ام، بیان کرد: کسی که تاکنون قهرمان برجام تلقی می‌شد اکنون تبعات برجام را پاسخ نمی‌دهد و در اینجا می‌خواهد فرار کند و برود. معتقدم یکی از دلایل این فرار (استعفای آقای ظریف) این بود که از پاسخگویی فرار کند.

وی افزود: نکته دوم این است که آقایان می‌خواستند کنوانسیون پالرمو و CFT، در یک کلام اف ای تی اف را به ما بقبولانند.  از یک سو آقای روحانی در جمع کارشناسان و مسئولین بانک‌ها و بانک مرکزی به مجمع تشخیص مصلحت نظام حمله کرد. واقعا این رفتارها تعجب‌برانگیز است.

ذوالنوری ادامه داد: آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری نان حقوقدان بودنش را خورد و رای آورد، آن جایی که به قالیباف گفت من سرهنگ نیستم من حقوقدان هستم. یا روحانی حقوقدان نیست یا اینکه تخصصش برای او ثمری ندارد و زیر پا می‌گذارد، زیرا اگر حقوقدان بود باید اولین چیزی را که بیشتر به آن اهمیت می داد قانون اساسی می بود. همان قانون اساسی که گفته الان حسن روحانی رئیس جمهور ایران است، اکنون گفته مجمع تشخیص مصلحت نظام این حق را دارد که در مورد لوایح  نظر بدهد و تصمیم بگیرد.

دولت می خواهد فقط حرف خودش باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: من این حرف های آقای روحانی را نشانه خودرایی می‌دانم.  می‌خواهند فقط حرف خودشان اجرا شود و دستگاه‌های قانونی را سلب حق کنند. نباید چنین اتفاقی در کشور رخ دهد اگر کسی که ادعای حقوق دانی ندارد چنین حرفی را بزند، قابل چشم پوشی است. اما از طرف آقای روحانی، قابل پذیرش نیست. نمی‌توان پذیرفت که ایشان این‌گونه بر ارکان نظام حمله کند.

روحانی ظریف می‌خواستند مجمع را تحت فشار قرار دهند تا FATF تصویب شود

وی افزود: در قضیه استعفای ظریف یک تلاش هماهنگ رخ داد که رئیس جمهور این گونه حمله کند و از سوی دیگر ظریف استعفا کند تا مسئولان نظام در مجمع وضعیت را خراب بدانند و اف ای تی اف را تصویب کنند.

ذوالنوری با اشاره به عدم حضور ظریف در دیدار بشار اسد با رئیس جمهور، ادامه داد: برخی معتقدند این نیز یک پالس است زیرا آمریکایی‌ها از وجود مقاومت خوشایند نیستند و این استعفا حال دادن به آن‌ها بود. ظریف برای کور شدن آمریکایی‌ها باید در این دیدار حضور می‌یافت.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر امور خارجه یا ظرافت‌های دیپلماتیک را متوجه هست یا نیست، گفت: اگر متوجه این ظرافت‌ها نیست در انتخاب او به عنوان وزیر امور خارجه و جایگاهی که دارد باید تردید کرد و گفت منشأ همه بد بختی‌ها ناشی از همین است. اگر ظریف این ظرافت های دیپلماتیک را می‌فهمد و اینگونه رفتار می‌کند، بحث تعهد مطرح است که شرایط را بدتر می‌کند، نباید این اتفاق رخ می داد، علت اینکه در دیدارهای بشار اسد شرکت نکرده خوشبینانه‌اش این است که اقدامات هماهنگی را انجام داده‌اند تا اعضای مجمع مرعوب شوند و اف ای تی اف را تصویب کنند.

ظریف باید از تصمیماتی که در سطح نظام اتخاذ شده، تبعیت کند

وی در پاسخ به اینکه اگر واقعا ظریف بی‌خبر بوده باشد آیا حق استعفا را قائل هستید؟، افزود: خیر، زیرا ظریف در برخی مواقع بعنوان وزیر خارجه باید از او اجازه بگیرند اما در مواقعی هم اگر تصمیمی در نظام گرفته شد، ظریف باید تبعیت کند.

نقش وزارتخارجه در سوریه کمتر از سپاه قدس بوده است

ذوالنوری اظهار داشت: در سفر بشار اسد به ایران، این شخص فقط رئیس جمهور یک کشور معمولی نیست بلکه بعنوان محور مقاومت به ایران آمده است، نقش وزارت خارجه ما در سوریه کمتر از سایر دستگاه‌ها مانند نیروی قدس بوده است. توقع ظریف برای هماهنگی با وی، توقع نابجایی است زیرا در سطح نظام تصمیم گرفته شده است و بشار اسد به عنوان محور مقاومت با مقام معظم رهبری و مسئولان نظام دیدار کرد. اگر آقای ظریف و مبنای قهرش این باشد، من این رفتار را از موضع رشد تلقی نمی‌کنم زیرا منافع نظام را باید در سطح کلان دید.

درسفر بشار اسد به ایران، این شخص فقط رئیس جمهور یک کشور معمولی نیست بلکه بعنوان محور مقاومت به ایران آمده است، نقش وزارت خارجه ما در سوریه کمتر از سایر دستگاه‌ها مانند نیروی قدس بوده است. توقع ظریف برای هماهنگی با وی، توقع نابجایی است زیرا در سطح نظام تصمیم گرفته شده است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر با آقای ظریف هماهنگ نشده فرض کنیم به شأن وزارت خارجه و وزیر توهین شده باشد، که چنین موضوع نیست ولی کار آقای ظریف باید به اصل موضوع و محور مقاومت توجه داشته باشد و وزارتخارجه باید در خدمت این اهداف باشد، اینجا جای گروکشی نیست اما ظریف دارد به آن اهداف آسیب میزند؛ به بیان دیگر منافع بالاتر با این کار ظریف لطمه می‌بیند.

وی افزود: ظریف باید به عنوان سرباز نظام حق خود را بعنوان سرباز نظام ادا می‌‎کرد، بعدا اقدامی کند و گله می‌کرد چرا این سفر بشار را تحت الشعاع قرار داد؟ این کار صد در صد خطا بود زیرا به ضرر منافع ملی است، ظریف نباید سر بزنگاه گروکشی می‌کرد بلکه باید وظیفه خود را انجام می‌داد و پس از آنکه اهداف سفر تامین شد بعدا استعفا می‌کرد، چرا در همان برهه این اقدام را انجام داد لذا اقدام ظریف در اعلام استعفا اشتباه محض بود

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین