کد خبر: ۱۹۰۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
جهانگیری:
معاون اول رييس جمهور افزود: جمهوري اسلامي ايران همانطور كه در دوران مبارزه با تروريسم حمايت خود را از دولت و ملت عراق اعلام كرده بود، در دوران بازسازي نيز در كنار دولت و مردم عراق خواهد بود.
ناطقان: دكتر اسحاق جهانگيري ظهر امروز در ديدار عادل عبدالمهدي نخست وزير عراق با تبريك پيروزي دولت و ملت عراق در مبارزه با تروريست هاي تكفيري و داعش اظهار داشت: اين شكست نه تنها براي گروه هاي تروريستي بوده بلكه به معناي شكستي براي حاميان آنها نيز تلقي مي شود.

معاون اول رييس جمهور افزود: جمهوري اسلامي ايران همانطور كه در دوران مبارزه با تروريسم حمايت خود را از دولت و ملت عراق اعلام كرده بود، در دوران بازسازي نيز در كنار دولت و مردم عراق خواهد بود.

وي در ادامه با اشاره به اينكه پس از دوران صدام و حاكميت مردم عراق بر سرنوشت خود روابط خوبي ميان تهران و بغداد برقرار شد، خاطر نشان كرد: توافقات خوبي در زمينه هاي مختلف ميان دو كشور ايجاد شده و خوشبختانه وجه مشترك دولت هاي مختلف ايران و عراق در سالهاي گذشته اين بوده كه نسبت به توسعه مناسبات و روابط اقتصادي و تجاري اهتمام و تاكيد جدي داشته اند.

دكتر جهانگيري با اشاره به سفر تاريخي اخير دكتر روحاني رييس جمهور كشورمان به عراق و شكل گيري توافقات خوب ميان دو كشور تصريح كرد: اگر توافقات حاصل شده به مرحله اجرا برسد سطح مناسبات و روابط تجاري و اقتصادي تهران و بغداد افزايش چشمگيري پيدا خواهد كرد.

وي همچنين با اشاره به محدوديت هاي ناشي از تحريم ها در مناسبات تجاري ايران و عراق گفت: نبايد اجازه دهيم كه تحريم ها به مانعي بر سر روابط دو كشور تبديل شوند چرا كه تحريم ها اگرچه محدوديت هايي به همراه دارند اما فرصت هاي فراواني نيز براي توسعه روابط ايجاد مي كنند.

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه روابط و همكاري هاي بانكي بايد به صورت جدي تر در دستور كار دو كشور قرار گيرد، افزود: شركت هاي خدماتي و فني و مهندسي ايران از توانمندي و تجربيات خوبي در زمينه هاي مختلف برخوردارند و حداقل فايده حضور اين شركت ها در مناقصات كشور عراق مي تواند باعث كاهش قيمت ها از سوي شركت هاي خارجي شود.

دكتر جهانگيري ادامه داد: پيش از حمله گروه تروريستي داعش به عراق تعداد زيادي از شركت هاي ايراني طرح هاي متعددي را در دست اجرا داشتند كه متاسفانه به دليل حملات تروريستي كار آنها نيز متوقف شد كه انتظار داريم دولت عراق براي رسيدگي به وضعيت اين شركت ها برنامه ريزي لازم را انجام دهد.

وي با تاكيد بر اينكه ايران آمادگي دارد در همه زمينه هاي مورد نياز عراق، تجربيات و توانمندي خود را به اين كشور انتقال دهد، گفت: جمهوري اسلامي ايران توسعه و امنيت عراق را توسعه و امنيت خود مي داند و اميدواريم دولت و ملت عراق بتوانند گام هاي بلندي در زمينه توسعه و پيشرفت بردارند.

معاون اول رييس جمهوري همچنين با قدرداني از ابراز همدردي نخست وزير عراق براي جانباختن هموطنانمان در سيل اخير افزود: جمهوري اسلامي ايران از حضور و نقش فعال عراق در منطقه خرسند است و تعاملات منطقه اي عراق را به نفع امنيت منطقه مي داند.

نخست وزير عراق نيز در اين ديدار با تسليت و ابراز همدردي به خاطر جان باختن تعدادي از هموطنانمان در حادثه سيل گفت: اين اتفاقات نشان داد كه ما آمادگي كافي براي مواجهه با سيل نداريم و بغداد آماده است همكاري هاي خود را با تهران در اين راستا افزايش دهد.

عادل عبدالمهدي افزود: شط العرب از چهل سال قبل تاكنون لايروبي نشده و اين موجب زيان براي دو كشور ايران و عراق بوده است اما خوشبختانه اخيرا‌ً‌ توافقاتي در اين زمينه صورت گرفته كه مي تواند منافع دو كشور را تامين كند.

وي با اشاره به حضور تعداد زيادي از وزرا و مقامات عراقي در سفر خود به تهران گفت: تعداد زيادي از اعضاي كابينه دولت در اين سفر حضور دارند كه اين نشان دهنده اهميت توسعه مناسبات ميان دو كشور است.

نخست وزير عراق همچنين با اشاره به توافق شكل گرفته براي لغو رواديد ميان جمهوري اسلامي ايران و عراق خاطر نشان كرد: اين توافق كه در ديدار تاريخي دكتر روحاني از عراق حاصل شد مي تواند گامي در جهت توسعه گردشگري ميان دو كشور و مناسبات اقتصادي فيمابين باشد.

وي با تاكيد بر اينكه قدرت و ضعف دو كشور تاثير مستقيم بر يكديگر دارد افزود: بغداد اجازه نمي دهد كه از خاك عراق براي تجاوز به ايران استفاده شود و ما نمي خواهيم كه بخشي از تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران باشيم.

عادل عبدالمهدي تصريح كرد: عراق مي خواهد بهترين روابط را با همسايگان خود داشته باشد و در اين راستا با تاكيد بر مشتركات تلاش مي كند تا اختلافات را حل و فصل كند.

نخست وزير عراق همچنين با اشاره به ديدار خود با مقام معظم رهبري كه روز گذشته انجام شد، اظهار داشت، در اين ديدار از بيانات رهبر معظم انقلاب استفاده فراواني كردم و از ميزباني جمهوري اسلامي ايران در اين سفر قدرداني مي كنم.

وي تصريح كرد: بانك مركزي و دولت عراق همه تلاش خود را بكار خواهند گرفت تا بتوانند به تعهدات خود در قبال ايران و پرداخت مطالبات موجود اقدام كند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین