کد خبر: ۱۹۰۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
جدیدترین آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا نتوانسته تراز تجاری خود در سال 2018 را مثبت کند و حتی شکاف میان صادرات و واردات این کشور در سالی که گذشت، افزایش یافته است.
ناطقان: بر اساس داده‌های جدید ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی تهران، هر چند دونالد ترامپ - رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا - در طول ماه‌هایی که از ریاستش در این کشور می‌گذرد، تلاش کرده با برخی اقدامات پر سروصدا تلاش کند که تراز تجاری کشورش را مثبت کند، اما به نظر می‌رسد که نه تنها این اقدامات نتیجه‌ای در بر نداشته که حتی روند منفی این تراز نیز متوقف نشده است.

طبق ارزیابی‌های صورت گرفته، مجموع تجارت ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸، ۴.۲ تریلیون دلار بوده که از این عدد بیش از ۶۰ درصد مربوط به واردات و کمتر از ۴۰ درصد مربوط به صادرات بوده است.

طبق آمارهای جدید، تجارت آمریکا در این سال با رشدی ۸.۲ درصدی و معادل حدود ۳۱۹ میلیارد دلاری رشد کرده است. در این مدت میزان واردات آمریکا ۲۰۱ میلیارد دلار و صادرات این کشور ۱۱۸ میلیارد دلار افزایش یافته است.

ارزش صادرات کالایی آمریکا در این مدت، ۱.۶۶ تریلیون دلار بوده که در قیاس با سال قبل از آن رشدی حدود هفت درصدی را نشان می‌دهد. همچنین آمریکا در این سال ۵۴.۲ تریلیون دلار واردات داشته که حکایت از افزایش ۸.۶ درصدی این شاخص می‌کند.

در بخش صادرات پنج مقصد مهم صادراتی آمریکا، حدود ۵۰ درصد از مجموع کالاهای صادراتی از این کشور را میزبانی می‌کند. در این بخش کانادا با ۲۹۹ میلیارد دلار، مکزیک با ۲۶۵ میلیارد دلار، چین با ۱۲۰ میلیارد دلار و ژاپن با ۷۵ میلیارد دلار اصلی‌ترین مقاصد کالاهای آمریکایی هستند.

همچنین در طول این مدت، چین با صادرات ۵۴۰ میلیارد دلار، اصلی‌ترین صادرکننده به آمریکاست و پس از آن، مکزیک، کانادا، ژاپن و آلمان قرار دارند و به این ترتیب عملاً ۴۷ درصد از کل واردات آمریکا از چین، مکزیک و کانادا صورت می‌گیرد.

این آمار نشان می‌دهد که تراز تجاری آمریکا همچنان تضعیف شده و کسری تجاری این کشور از حدود ۷۹۵ میلیارد دلار به ۸۷۸ میلیارد دلار رسیده که حاکی از افت ۱۰.۴ درصدی این شاخص در سال گذشته میلادی است.

یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار در این رشد منفی، تضعیف تراز تجاری آمریکا با چین به رقم بیش از ۴۳ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که ترامپ با شعارهای پر سروصدای خود از ماه‌ها قبل صحبت از وضع تعرفه وارداتی بر کالاهای چینی کرده تا میزان واردات این کالاها را کاهش دهد.

پس از آن مکزیک نیز با رشد ۸.۶ میلیارد دلاری در تراز تجاری خود با آمریکا تأثیر منفی در عملکرد این کشور داشته است. این در حالی است که ترامپ در ماه‌های گذشته صحبت‌های زیادی از لزوم محدود شدن روابط با مکزیک و کاهش فعالیت این کشور در آمریکا مطرح کرده بود.

در این میان، میزان تجارت ایران و آمریکا در سال گذشته میلادی نشان می‌دهد که تراز تجاری آمریکا با کشور ما مثبت بوده است. با وجود تحریم‌های اقتصادی آمریکا، ایرانی‌ها در طول سال ۲۰۱۸ حدود ۴۴۰ میلیون دلار واردات از آمریکا داشته‌اند که حاکی از رشد بیش از سه برابری این شاخص است. در کنار آن، ایرانی‌ها با رشد ۷.۶ درصدی حدود ۶۷ میلیون دلار صادرات نیز به آمریکا داشته است که به این ترتیب تراز تجاری آمریکا در تعامل با ایران را پنج برابر می‌کند.

آمارها نشان می‌دهند که ایران رتبه صدوپنجم در میان مقاصد صادراتی آمریکا و رتبه ۱۳۶ در مبادی وارداتی آمریکا را به خود اختصاص داده است.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین