کد خبر: ۱۹۰۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵
دندان‌ها به دلایل بسیاری زرد می‌شوند، اما با استفاده از برخی روش‌ها می‌توان دندان‌هایی سفید و زیبا داشته باشید.
ناطقان: دندان‌ها به ۲ دلیل نازک شدن مینای دندان و رنگدانه های مواد غذایی زرد می شوند که هر ۲ این علل با تغیر سن تشدید می‌شوند.

مینا لایه بیرونی دندان بوده که تقریبا سفید است و از لایه های عمیق تر دندان محافظت می کند، در زیر مینا لایه ای به نام دنتین است که زرد و قهوه‌ای است و هنگامی که مینای دندان ها نازک یا با موادغذایی رنگی پوشیده می شوند، دندان ها تیره تر به نظر می رسند.


غذاهای اسیدی، بیماری لثه و پیری می تواند مینای دندان را نازک کند البته برخی افراد نیز به طور طبیعی مینای دندان نازکی دارند.

غذاها و نوشیدنی های خاص مانند قهوه می‌توانند دندان ها را لکه دار کنند و بعضی از غذاها که دندان ها را لکه دار می کنند، ممکن است ضخامت مینای دندان را نیز کاهش دهند و زرد شدن را افزایش می دهد.

استراتژی های زیر می‌تواند به سفیدی دندان‌ها کمک کند.
دور این موادغذایی را خط بکشید

حذف مواد غذایی که رنگ دندان ها را تغییر می کند می‌تواند به سفیدی دندان‌ها کمک کند، غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی تانن هستند مانند چای، قهوه، آب‌میوه‌ها و نوشیدنی تیره رنگ مانند نوشابه می توانند دندان ها را لکه دار و زرد کنند.

مواد غذایی اسیدی می تواند دندان ها را با پوشاندن مینای دندان زرد کند، افرادی که نگران رنگ دندان های خود هستند باید از مصرف بیش از حد مرکبات، قهوه و نوشابه جلوگیری کنند و متناوب باید دندان های خود را مسواک بزنند.

دندانپزشکان اغلب توصیه می کنند، ٣٠ دقیقه پس از این موادغذایی از مسواک استفاده کنند چرا که موادغذایی اسیدی می‌تواند مینا را نازک کند و مسواک کردن زود می‌تواند به مینای دندان آسیای وارد کند.

مصرف سیگار و قلیان ممنوع

از دیگر علل زردی دندان مصرف سیگار کشیدن، محصولات تنباکو و انواع خاصی از آنتی بیوتیک‌هاست.

ترک سیگار یا محصولات دخانیات می تواند خطر ایجاد لکه های نیکوتین بر دندان را کاهش دهد، همچنین می تواند از تخريب دندان و بيماری لثه جلوگيری کند، که هر دو می توانند به مينای دندان آسیب برسانند و باعث ايجاد مشکلات بهداشتی دهان و دندان شوند.

روغن‌های که به سفید دندان کمک می‌کنند

شستن دهان با برخی‌ها روغن‌ها برای تمیز کردن الودگی‌ها، باکتری و باقی مانده موادغذایی از دهان توصیه می‌شود البته بدانید این یک جایگزین برای مسواک زدن منظم نیست، اما برخی تحقیقات نشان می دهد که شستن دهان با روغن های خاص می‌تواند به سفیدی دندان‌ها کمک کند.

در این روش کافی است تا ده دقیقه بعد از مسواک زدن دهان را با روغن بشویید، روغن های مناسب برای سفیدی دندان‌ها می‌توان به روغن نارگیل، روغن آفتابگردان و روغن کنجد اشاره کرد.

مسواک زدن با جوش شیرین

جوش شیرین می تواند به پاک کردن لکه های رنگی روی سطح دندان ها کمک کند، بعضی از مردم نگران هستند که جوش شیرین بیش از حد از بین برنده است و ممکن است مینای دندان را از بین ببرد، اما تحقیقات در سال ٢٠١٧ نشان می‌دهد که این یک راه امن برای پاک کردن لکه ها از روی دندان‌هاست.

جوش شیرین برای مبارزه با باکتری‌ها موثر است و حتی می‌تواند به کاهش پلاک و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند.


سفیدی دندان‌ها با پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن سفید کننده ملایمی است که می تواند دندان‌های زرد شده را سفید کند و برای سفید کردن مطلوب، فرد می تواند برای سفیدی دندان‌ها با یک مخلوط جوش شیرین و پراکسید هیدروژن به مدت یک تا ٢ دقیقه دو بار در روز به مدت یک هفته مسواک بزند.

پراکسید هیدروژن ممکن است حساسیت دندان را افزایش دهد، بنابراین برای استفاده دراز مدت یا افرادی که دندان های حساس دارند، مناسب نیست.

بهداشت دهان و دندان را فراموش نکنید

حفظ بهداشت دهان و دندان می‌تواند برای کاهش زرد شدن دندان‌ها کمک کننده باشد، مسواک زدن منظم و نخ دندان از مینای دندان محافظت می‌کند و مانع از افتادن لثه می شود و لکه‌ها را از روی دندان از بین می برد.

بهداشت دهان و دندان خوب شامل موارد زیر است:
حداقل دو بار در روز مسواک بزنید، فرد باید اطمینان یابد که در اطراف لثه ها و پشت دندان ها نیز تمیز باشد.

از یک خمیر دندان فلورایددار استفاده کنید چرا که فلوراید می تواند با پوسیدگی دندان مبارزه و روند آن را معکوس کند، اگر چه بعضی از مردم با استفاده از فلوراید مخالف هستند، اما دندانپزشکان بر این باورند که فلورای برای دندان ایمن و سودمند است.

از نخ دندان برای حذف پلاک بین دندانی استفاده کنید.

هشدار این روش‌هایی سفیدی دندان خطرناک هستند

استراتژی های سفید کردن دندان با برخی روش‌های طبیعی مانند استفاده از لیمو، سرکه‌ سیب، پرتقال و زغال فعال ممکن است به دندان ها آسیب برساند به همین دلیل استفاده خودسرانه و بی رویه این روش‌ها سلامت دندان‌های شما را به خطر می‌اندازد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین