کد خبر: ۱۹۰۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۷
عبدلی گفت: سمیت برخی از قارچ‌ها، به علت مقاوم بودن ساختار سم با پخت و پز و خشک کردن کاهش پیدا نمی‌کند.
ناطقان: باتوجه به شروع زمان رویش قارچ‌های وحشی و خودرو در طبیعت و بارش مناسب باران که بر رویش انواع قارچ تاثیرگذار است و به منظور پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی از مصرف این‌گونه قارچ‌ها، عبدلی رئیس گروه ارگانیک، سموم و آلاینده های اداره کل امور فرآورده های غذایی و آشامیدنی اعلام کرده است عمده مسمومیت ناشی از مصرف قارچ در کشور مربوط به نوع Amanita virosa بوده که به فرشته مرگ معروف است.

عبدلی رعایت موارد زیر را در مصرف این خوراکی ضروری دانست:

از چیدن و مصرف قارچ‌های خودرو خودداری کنید؛ در برخی موارد، قارچ‌های سمی در کنار قارچ‌های خوراکی رشد می‌کنند و ظاهری بسیار شبیه به آنها دارند که قابل تشخیص نیست.

درباره احتمال سمی بودن قارچ‌های خودرو با کودکان صحبت و آنها را از خطرات مربوطه آگاه کنید.

توجه داشته باشید که سمیت برخی از قارچ‌ها، به علت مقاوم بودن ساختار سم با پخت و پز، خشک کردن و غیره کاهش پیدا نمی کند و حتی ممکن است در اثر استنشاق بخارات ناشی از پختن، سمی بودن آن مشخص شود.

هیچ روش ساده ای که به کمک آن سمی بودن یا نبودن قارچ مشخص شود وجود ندارد و قابل اعتماد نیست.

علائم اولیه ناشی از مسمومیت با قارچ علائم گوارشی بوده و شامل تهوع، استفراغ، اسهال و دردهای شدید شکمی است، اما در برخی از مسمومیت ها فاز تاخیری و کشنده بیماری پس از چند ساعت تا چند روز ممکن است بروز کند.

فاز تاخیری مسمومیت شامل آسیب بدون بازگشت کبد و در نهایت مرگ است.

در صورتی که مطمئن هستید فردی از قارچ‌های خودرو مصرف کرده است با شروع کوچکترین علائم به نزدیکترین کلینیک ارجاع داده شود، به خاطر داشته باشید آسیب وارد شده به فرد مسموم ممکن است بیشتر از آنچه که مشاهده می کنید باشد. لذا در اعزام بیمار به مراکز درمانی تاخیر نکنید.

بهتر است بقایای قارچ مصرف شده یا عکس آن همراه با بیمار به کلینیک برده شود.

جهت تهیه قارچ خوراکی فله صرفا از مراکز مجاز عرضه و یا از محصولات دارای بسته بندی با درج شماره پروانه بسته بندی از سازمان غذا و دارو اقدام کنید.

در پایان عبدلی یاد آور شد که با عدم مصرف قارچ‌های خودرو می توان از عوارض مرگبار آن پیشگیری کرد و قطعا پیشگیری بهتر از درمان است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین