کد خبر: ۱۹۰۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۴
یک فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان گفت: ختنه کردن شایع‌ترین عمل جراحی بین کودکان است که به مراقبت‌های ویژه پس از عمل نیاز دارد.
ناطقان: صلاح الدین دلشاد فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره ختنه کردن اظهار کرد: ختنه یکی از عمل‌های جراحی رایج در کشور است که علاوه بر جراحان اطفال توسط بسیاری از پزشکان از جمله پزشکان عمومی، متخصصین اطفال و حتی متخصص زنان و داخلی نیز انجام می‌شود.

وی افزود: ختنه یک عمل جراحی بسیار مهم است زیرا بسیاری از مسائل آینده کودک به آن بستگی داشته و تاثیری مستقیم در روحیه وی دارد. بنابراین اگر این کار به درستی انجام نشود در آینده از لحاظ روحی و روانی اثر منفی بر کودک خواهد گذاشت.


دلشاد بیان کرد: ختنه مانند هر عمل جراحی دیگر ممکن است عوارضی داشته باشد، بنابراین پزشکی که این عمل جراحی را انجام می‌دهد باید این عوارض را بداند و در صورت بروز عوارض قادر باشد مشکل را حل کرده و کودک را به شخص یا مرکز دیگری ارجاع ندهد.

این فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان اظهار کرد: متخصصان نوزادان در ایران و دنیا زمان مناسب برای ختنه را قبل از یک ماهگی، متخصصین جراحی عمومی بعد از ۲ سالگی و زیر بیهوشی و متخصصین جراحی اطفال سن ۶ ماهگی می‌دانند. متخصصین جراحی اطفال تا ۱۰ سال پیش معتقد بودند  مناسب‌ترین سن برای این کار پس از ۲ سالگی است، اما امروز نظرات متفاوت تر دارد.

وی افزود: در واقع بهترین زمان برای ختنه کردن بین ۲ تا سه سالگی است که کودک دیگر نوزاد نیست، زیرا عواطف و احساسات کل خانواده بر روی نوزاد متمرکز است و این عمل جراحی ممکن است از لحاظ روحی به آنها آسیب برساند؛ از طرفی جسم کودک نسبت به نوزاد برای عمل جراحی مناسب‌تر است.

دلشاد گفت: عوارض بعد از ختنه کردن متفاوت است، اما یکی از عوارض شایع آن در دراز مدت، تنگی مجرای ادراری بوده که قابل پیشگیری است.


این فوق تخصص جراحی کودکان و نوزادان اظهار کرد: تنگی مجرای ادراری که پس از ختنه کردن بروز می‌کند خود را بعد از یک تا سه سالگی نشان می‌دهد و نیاز به عمل جراحی دارد که باید زیر بیهوشی انجام شود؛ بنابراین کودک باید در بیمارستان بستری شده و هزینه پرداخت شود، علاوه بر این استرس‌های گوناگونی به خانواده وی وارد می‌شود، بنابراین ارزش دارد که برای پیشگیری از این عارضه اقدام کرد.

وی افزود: اقدام اول پس از عمل جراحی ختنه این است که این عمل چه به روش حلقه و چه جراحی باشد، تا یک ماه باید پوشک کودک شیرخوار هر  ۲ ساعت یک بار تعویض شده و پس از شستن پا‌ها با آب آن را خشک کنند.


دلشاد گفت: اقدام دوم برای پیشگیری از عوارض پس از ختنه کردن این است که محل جراحی تا چهار ماه  با پماد آ-د چرب شود؛ همچنین روزانه ۲ بار یعنی یک بار صبح و یک بار شب، به مقدار ۲۰ تا ۳۰ سی سی آب به کودک داده شود تا کلیه‌ها را فعال و ادرار را رقیق کند.

این فوق تخصص جراحی کودکان بیان کرد: اقدام آخری که باید انجام داد این است که یک پارچه نخی بین محل تماس پوشک با بدن قرار بگیرد تا پوشک با بدن ارتباط مستقیم نداشته باشد؛ این کار را باید تا یک ماه ادامه داد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین