کد خبر: ۱۹۰۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
هند یک موشک کروز با قابلیت حمله کلاهک هسته ای را با موفقیت از پایگاه چاندیپوور در نزدیکی سواحل اودیسا آزمایش کرد.
ناطقان: این موشک بومی موسوم به 'نیربای' یک هزار کیلومتر برد دارد.به گفته مقامات هندی موشک نیربای قابل مقایسه با موشک 'تاماهاوک' آمریکا می باشد و در پاسخ به موشک های کروز پاکستان موسوم به 'بابور' تولید شده است.
روند ساخت موشک نیربای بیش از یک دهه به طول انجامیده است. این موشک تاکنون شش بار توسط هند آزمایش شده که سه بار آن شکست خورده است.

سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هند (دی ار دی او) در بیانیه ای اعلام کرد، تمام مراحل آزمایش این موشک با موفقیت انجام شد. موشک نیربای دارای بال های هدایت شونده است که در مرحله دوم پرتاب فعال می شود و به موشک قابلیت پرواز مانند یک پهپاد را می دهد.تولید این موشک کروز زمین به زمین با هدف تامین نیازهای نیروهای مسلح و با قابلیت حمل کلاهک هسته ای از سالها پیش در دستور کار هند قرار گرفته است.

سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هند اگرچه در زمینه ساخت موشک های بالستیک مانند 'آگنی' با برد ۷۰۰ تا پنج هزار کیلومتر موفق بوده است اما این سازمان نتوانسته است در توسعه فناوری موشک های کروز به موفقیت دست یابد.
تنها موشک کروز هند با نام 'براهموس' که با همکاری روسیه تولید شده است، دارای برد ۲۹۰ کیلومتر است و به خدمت ارتش هند درآمده است.در حالی که موشک های بالستیک برای نابود کردن هدف باید ارتفاع زیادی بگیرد ولی موشک های کروز برای پرواز در ارتفاع کم برای مخفی ماندن از رادر های دشمن طراحی شده اند.سازمان تحقیق و توسعه دفاعی هند مسئولیت توسعه برنامه موشکی این کشور را بر عهده دارد.
منبع: ایرنا
برچسب ها: آزمایش ، موشک کروز ، هند
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین