کد خبر: ۱۹۰۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۲
وجود چربی در ادرار می‌تواند چیز‌های زیادی در مورد آنچه می‌خورید و می‌نوشید بگوید و اینکه آیا عفونت یا بیماری خاصی در بدن خود دارید.
ناطقان: ادرار چرب می‌تواند نشاندهنده‌ی عارضه‌ای، مخصوصا در زنان باردار باشد. همچنین چربی در ادرار ممکن است حاکی از مصرف زیاد ویتامین و دهیدراسیون بدن باشد یا وجود کتون در ادرار.

 وجود چربی در ادرار می‌تواند چیز‌های زیادی در مورد آنچه می‌خورید و می‌نوشید بگوید و اینکه آیا عفونت یا بیماری خاصی در بدن خود دارید. چند بار ادرار کردن در طول روز، بخشی طبیعی از زندگی است و بیشتر افراد هر روز، شش تا هشت بار ادرار می‌کنند. اما به ندرت پیش می‌آید کسی به ادرارش نگاه کند، یا متوجه تغییراتی در رنگ یا بوی ادرارش شود.

اما آیا تا به حال پیش آمده متوجه شوید ادرارتان چرب است؟ ادرار، اطلاعات قابل توجهی در مورد وضعیت جسمی ارا‌ئه می‌دهد و نشاندهنده‌ی این است که چه می‌خورید، چه مکمل یا دارویی مصرف می‌کنید. بله همه‌ی این‌ها بر خصوصیات ادرارتان تاثیر می‌گذارند.

ادرار چرب می‌تواند نشان دهنده‌ی عارضه‌ای، مخصوصا در زنان باردار باشد. همچنین چربی در ادرار ممکن است حاکی از مصرف زیاد ویتامین و دهیدراسیون بدن باشد یا وجود کتون در ادرار.

ادرار چرب نشاندهنده‌ی عارضه‌ای، مخصوصا در زنان باردار

علت چربی در ادرار چیست؟

ادرار، مایعی زرد و آبکی است که قبل از خروج از طریق مجرای ادرار، در مثانه ذخیره می‌شود.

ادرار کردن یکی از مکانیسم‌های حیاتی بدن برای حذف سموم و ضایعات است. رنگ طبیعی ادرار در طیفی میان زرد، زرد خیلی تیره و سفید قرار دارد که عامل این رنگ‌ها، رنگدانه‌هایی در خون هستند که اوروکروم نام دارند و غلظت یا میزان رقیقی ادرار را تعیین می‌کنند. ادرار به رنگ نارنجی روشن می‌تواند نشاندهنده‌ی دهیدراسیون، مصرف الکل، برخی از غذا‌ها در رژیم غذایی و عفونت باشد. خون در ادرار می‌تواند می‌تواند باعث شود ادرارتان به طور کل رنگ متفاوتی داشته باشد.

مصرف زیاد ویتامین

وجود ویتامین‌ها و سایر مکمل‌ها می‌توانند ادرار را چرب کنند، مخصوصا زمانی که ویتامین، زیاد مصرف شود. مخصوصا ویتامین D که زیاد آن می‌تواند ادرار را چرب کند.

همچنین این امکان وجود دارد که ویتامین‌ها به خوبی جذب بدن نشوند. در نتیجه شاید لازم باشد تغییرات غذایی صورت بگیرد تا به بدن کمک شود ویتامین‌ها را راحت‌تر گوارش و جذب کند.

به طور کلی، رژیم غذایی باید سرشار از سبزیجات و غذا‌های فیبر دار و مغذی باشد، کمتر غذا‌های فرآوری شده مصرف شود و رنگ‌ها و ویتامین‌های مصنوعی و نگهدارنده‌ها و سایر مواد شیمیایی از رژیم غذایی حذف شوند.

شیلوس (Chyle)

اگر ادرار به مدت طولانی در مثانه بماند، طبیعی است که کمی چرب شود. این چربی ادرار، ناشی از شیلوس می‌باشد که ماده‌ای ساخته شده از پروتئین و چربی است. اما اگر مقدار شیلوس زیاد باشد و ظاهری چسبناک و شیری رنگ یا کف آلود پیدا کند باید به پزشک مراجعه کنید. فشار زیاد در رگ‌های لنفاوی می‌تواند باعث شود شیلوس، وارد مجاری ادرار شده و تبدیل به ضایعات شود. این عارضه‌ای است که معمولا در دوران بارداری و عفونت‌های انگلی، سرطان و سیروز کبدی روی می‌دهد.

گرسنگی

گرسنگی زمانی روی می‌دهد که فرد، کالری کمی دریافت می‌کند و غذای بسیار کمی می‌خورد یا اصلا چیزی نمی‌خورد. زمان‌هایی نیز ممکن است بدن گرسنه باشد، در حالیکه فرد تغذیه‌ی نرمال خود را دارد. این نوع گرسنگی اغلب در اثر مشکلات گوارشی بروز می‌کند که شامل عدم جذب مناسب غذا و یا پردازش نادرست آن توسط بدن می‌شود. گرسنگی می‌تواند نتیجه‌ی بیماری به نام هایپر متابولیسم یا سوخت و ساز زیاد از حد در بدن باشد.

ادرار چرب نشاندهنده‌ی عارضه‌ای، مخصوصا در زنان باردار

بدن تحت عارضه‌ی هایپر متابولیسم و مشکلات گوارشی، باید به تغذیه روی بیاورد و سراغ چربی‌های انباشته شده‌اش برود. وقتی چربی تمام می‌شود، بدن سراغ پروتئین‌های ذخیره شده در اطراف کمر، باسن، شکم و لگن می‌رود. وقتی پروتئین‌ها سوخت می‌شوند، مقداری از ضایعات تولید شده وارد مجرای ادرار می‌شوند و این اتفاق می‌تواند ادرار را چرب کند. به این حالت کتون زدگی می‌گویند. در این عارضه بدن دیگر از کربوهیدرات به عنوان انرژی استفاده نمی‌کند. این علت از چرب شدن ادرار می‌تواند خطرناک باشد و علائمی شبیه نقرس، خستگی، تهوع، ضعف، افزایش تعریق و کاهش وزن زیاد ایجاد نماید.

دهیدراسیون

ادرار زرد تیره یا مایل به قهوه‌ای و چرب می‌تواند علامت کم آبی بدن باشد. افرادی که فعالیت بدنی یا ورزش‌های شدید و سنگین انجام می‌دهند، سالمندان و آن‌هایی که مشکلات گوارشی دارند، در معرض دهیدراسیون هستند. تعریق زیاد ناشی از تب بالا یا هوای بسیار گرم از علت‌های دیگر دهیدراسیون هستند. سایر علائم دهیدراسیون بدن شامل سرگیجه، خستگی، تشنگی و خشکی دهان می‌شوند. اگر متوجه شدید ادرارتان چرب شده، ممکن است نوشیدن مکرر آب، کافی باشد تا مشکل دهیدراسیون‌تان برطرف شود.

کتون در ادرار

همانطور که گفته شد، ادرار چرب می‌تواند نتیجه‌ی وجود کتون‌ها در ادرار نیز باشد. علاوه بر کم غذا خوردن یا گرسنه نگه داشتن بدن، موارد دیگری نیز می‌توانند بدن را در شرایط کتون زدگی قرار دهند مانند دیابت کنترل نشده، اوردوز انسولین، و یا مشکلات قند خون و همچنین تغییر رژیم معمول غذایی به منظور کاهش وزن مانند رژیم‌های کم کربوهیدرات و پُر پروتئین. وجود کتون در ادرار می‌تواند نتیجه‌ی ورزش زیاد، استرس زیاد، الکلیسم و یا رژیم‌های کم کالری نیز باشد. بدن در شرایط کتون زدگی نمی‌تواند کربوهیدرات‌ها را برای انرژی تجزیه کند و باید سراغ چربی‌ها برود. در نتیجه‌ی این پروسه‌ی متابولیکی، کتون‌ها در ادرار باقی می‌مانند و این زمانی است که ادرار چرب می‌شود.

بارداری

بارداری نیز علت ممکن دیگری برای چربی ادرار است. تهوع و استفراغ در بارداری می‌تواند باعث شود سطح کتون‌ها در ادرار غیر طبیعی شود. کتون‌ها در ادرار طی دوره بارداری می‌تواند علامت دیابت بارداری نیز باشد. دیابت بارداری در دوره‌ی بارداری به وجود می‌آید و بعد از زایمان برطرف می‌شود.

وقتی غذایی مصرف می‌کنید، بدن آن را به قند خون تبدیل می‌کند و این زمان است که برای تامین انرژی توسط انسولین مصرف می‌شود. اما طی بارداری، هورمون‌های جفت می‌توانند مقاومت به انسولین ایجاد کنند، با اینکه قند خون کافی در بدن وجود دارد.

اساسا بدن زن باردار به دلیل مقاومت به انسولین نمی‌تواند از قند خون استفاده کند. در نتیجه از چربی برای انرژی استفاده کرده و باعث می‌شود کتون‌ها در ادرار تجمع پیدا کرده و ادرار چرب شود. زنان بارداری که ادرار چرب دارند، دچار اختلالات متابولیکی، عادات بد غذایی و دهیدراسیون نیز می‌شوند.

بیماری‌های مرتبط با ادرار چرب

وقتی ادرار طبیعی است، بوی تندی ندارد. اما بوی بد از ادرار تیره رنگ و چرب می‌تواند نشاندهنده‌ی سنگ کلیه یا عفونت کلیه باشد. خوب است بدانید بوی شیرین ادرار نیز می‌تواند علامت دیابت باشد.

ادرار نارنجی زنگ نیز می‌تواند ناشی از مصرف زیاد غذا‌های قرمز یا نارنجی رنگ باشد مانند لبو یا تمشک. ضمنا بیماری‌های خاصی نیز وجود دارند که با ادرار چرب مرتبط اند. همانطور که گفته شد به طور کلی یک فرد سالم باید در روز شش تا هشت بار ادرار کند، اما همه‌ی این‌ها بستگی به میزان مصرف مایعات دارد.

کلام پایانی

بیشتر افراد وقتی احساس کنند ادرار دارند بدون اینکه به چیز دیگری فکر کنند به دستشویی می‌روند، اما باید به تعداد دفعات ادرار کردن‌تان در طول روز، رنگ و بوی آن توجه کنید. یک مورد ظاهرا بی اهمیت مانند چربی ادرار می‌تواند بیانگر میزان آبی که می‌نوشید، غذایی که می‌خورید و یا مشکلی جدی‌تر مانند یک بیماری یا عفونت در بدن باشد. سنگ کلیه، عفونت مجاری ادرار، مثانه‌ی پُرکار، بزرگ شدن پروستان و یا دیابت همگی می‌توانند علت چربی ادرارتان باشند.

همیشه پزشک‌تان را در جریان هر مسئله‌ای که برای سلامتی‌تان پیش می‌آید بگذارید و به ادرارتان توجه کنید تا بتوانید تصویر درستی از وضعیت سلامتی‌تان ارائه دهید.
برچسب ها: ادرار ، چرب ، زنان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین