کد خبر: ۱۹۱۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
انتظار فعالان بازار ارز و عرصه اقتصادی برای تغییر تحریم‌ها و تغییرات میزان فروش نفت ایران و آغاز به بازار بازار متشکل ارزی موجب کاهش حجم معاملات در روزهای اخیر شده است.
ناطقان: در روزهای اخیر و پس از فروکش کردن نوسان نرخ ارز و ثبات نسبی دلار در دامنه 13 هزار تومان، آنچه که این روزها بر فضای بازار ارز حاکم شده است، انتظار برای مشخص شده اتفاقات نامشخص روزهای آینده است.

آنچه که این فضای نامشخص را به وجود آورده است، انتظار بازار برای تغییرات سطح تحریم‌ها و تغییرات میزان فروش نفت ایران از یک طرف و از طرف دیگر آغاز به بازار بازار متشکل ارزی و تاثیر آن بر سطح عمومی قیمت‌ها و تغییر ساختار بازار ارز است.

با توجه به اینکه هنوز تحلیلی از سطح رخدادها و تاثیر آن بر بازار ارز وجود ندارد و اخبار ضد و نقیضی از اعمال تحریم‌های جدید از سوی دولت آمریکا منتشر شده، به نظر می‌رسد، شوک مورد انتظار در اردیبهشت ماه امسال در بازار ارز در ماه‌های قبل‌ پیش‌خور شده و اضافه شدن مولفه تحریمی جدید، اثر جدیدی برای بازار ارز ایجاد نخواهد کرد.

و همان طور که مطرح شد، بازار متشکل ارزی به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، اما با توجه به نامشخص بودن ابعاد و میزان حضور فعالان بازار ارز در این بازار، میزان تاثیر راه‌اندازی این ساختار جدید چندان قابل سنجش نیست و هرگونه بررسی تحلیلی و فنی بازار متشکل پس از راه‌اندازی و آغاز روند فعالیت آن قابل انجام است.

به گزارش فارس، این وضعیت، شرایط انتظار را برای بسیاری از فعالان اقتصادی و حتی فعالان بازار ارز به‌وجود آورده و از حجم معاملات کاسته است و به نظر می‌رسد، در صورتی که بازار متشکل ارزی زودتر از اخبار تحولات تحریمی آغاز فعالیت خود آغاز کند، منحنی قیمت ارز به سمت پایین هدایت خواهد شد و در این صورت بازار ارز باید منتظر یک کاهش نسبی در نرخ ارز باشد. اما میزان ماندگاری نرخ ارز در رقم جدید، منوط به فعالیت این بازار و سیاست‌گذاری‌های دیگر بانک مرکزی و دولت در حوزه داخلی و بین‌المللی است.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین