کد خبر: ۱۹۱۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: باغ‌داران باید مراقب احتمال سرمازدگی باغات باشند.
ناطقان: بهنام اوجاقلو اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی افت دما در روزهای آتی، امکان سرمازدگی گل و شکوفه درختان وجود دارد و ممکن است که کشاورزان در صورت بی‌توجهی متحمل خسارت شوند.

این مسئول ادامه داد: از طریق اداره ترویج شهرستان‌ها به باغ‌داران پیامک ارسال شده است تا برای ایجاد آتش و استفاده از بخاری‌های باغی و دمنده‌های حرارتی آمادگی داشته باشند.

وی افزود: هر سال از اواخر زمستان تا اواخر بهار شاهد سرمای دیررس بهاره و متعاقب آن، سرمازدگی باغات هستیم. از این‌رو باغ‌داران باید به توصیه‌های هواشناسی توجه کرده و بر اساس آن، تمهیدات لازم را بچینند؛ چراکه گاهی با یک درجه افزایش دمای باغ تا حد زیادی جلوی سرمازدگی گرفته می‌شود.

اوجاقلو با اشاره به این‌که ماشین‌های مولد باد از دیگر وسایلی است که جلوی سرمازدگی را می‌گیرد، تصریح کرد: این ماشین، هوای سرد را از داخل باغ خارج می‌کند و هوای گرم سطوح بالای باغ را با هوای سرد سطوح نزدیک به خاک مخلوط می‌کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان یادآور شد: غرقاب کردن باغات نیز از دیگر موارد مقابله با سرمازدگی است؛ در واقع وقتی آب از لایه‌های پایین خاک که دما بالاتر است استخراج شده و روی زمین پخش می‌شود، حین سرد شدن، دمای نهان خود را آزاد می‌کند و همین موجب می‌شود که دمای باغ 2 تا 3 درجه افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: در برخی باغات می‌توان برای مقابله با سرمازدگی از آبیاری بارانی و پاشیدن آب روی شاخ و برگ درختان بهره گرفت؛ چراکه وقتی شکوفه‌ها یخ می‌زنند، دمای زیر یخ به کمتر از صفر درجه نمی‌رسد و همین باعث می‌شود که شکوفه‌ها از سرماهای زیر صفر محافظت شوند. آتش زدن کاه و کلش و شاخه‌های جمع‌آوری شده در طول هرس نیز تا حدی جلوی سرمازدگی را می‌گیرد.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین