کد خبر: ۱۹۲۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
وزیر آموزش و پرورش گفت: بازسازی مدارس شهرهای سیل‌زده آغاز شده است و انشاءالله این مدارس تا مهر ماه آماده برگزاری کلاس درسی می‌شوند.
ناطقان: سید محمد بطحایی امروز در پیش‌خطبه‌های نمازجمعه تهران اظهار کرد: آموزش و پرورش با بیش از ۹۵۰ هزار فرهنگی و ۱۰۶ هزار مدرسه در ۷۵۲ منطقه و شهرستان، گسترده‌ترین دستگاه اجرایی کشور است.

وی گفت: در دستگاه آموزش و پرورش مهمترین نقش را معلمان در انتقال فرهنگ، هویت‌یابی و جامعه پذیری به بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز بر عهده دارند، معلمان متدین و سخت کوشی که با وجود امکانات کم و مشکلات اقتصادی همچنان با دلسوزی در خدمت فرزندان کشور هستند و با تمام توان در تلاشند تا نسلی مؤمن، دانا و ماهر تقدیم جامعه کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همکاران ما در آموزش و پرورش برای دستیابی به این هدف، سند تحول را که برآیند علمی و فرهنگی علما، صاحبنظران و کارشناسان آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت هست را نقشه راه خود قرار داده‌اند، گفت: همچنین اولویت اصلی ما در وزارت آموزش و پرورش اجرای سند تحول نظام آموزشی است.

بطحایی با اشاره به اینکه بر اساس سند تحول باید چرخش‌های اساسی در نظام آموزش و پرورش صورت گیرد، تصریح کرد: بر اساس این تغییرات باید نظام آموزشی کشور را تبدیل به یک نهاد فرهنگی کنیم تا به دنبال آن زمینه تربیت پذیری کودکان و نوجوانان را بر اساس فرهنگ غنی اسلامی ایرانی و نیازهای امروز و فردا فراهم کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: برای رسیدن به این هدف نیازمند مشارکت و همراهی تمامی افراد جامعه هستیم. یکی از مهمترین برنامه‌هایی که در سند تحول دنبال می‌شود اصلاح و توسعه مدیریت آموزشگاهی است که در این زمینه باید حرکت جدی به سمت مدرسه محوری با تاکید بر اینکه مدرسه رکن اصلی تعلیم و تربیت است صورت گیرد.

بطحایی با بیان اینکه مدرسه، خانه دوم دانش آموزان است، اظهار کرد: مدرسه باید با تعامل مؤثر با محیط پیرامون نقش خود را مبتنی بر سند تحول، به عنوان محیط تصمیم گیری ارتقا دهد.

وی با اشاره به اینکه محور دوم سند تحول، تحول در برنامه‌های درسی و محتوای آموزشی است، تصریح کرد: برنامه‌های درسی باید با نیازهای امروز جامعه بر اساس الگوی ایرانی اسلامی و در شرایطی که کشور ما مورد هجمه‌های فرهنگی غرب است انطباق پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش برای تربیت نسلی در تراز جمهوری اسلامی ایران مصمم است که دانش آموزان آگاه، دیندار، امیدوار، متفکر، خلاق و مصمم در حفظ هویت ملی دینی تربیت کند. در این راستا از سال گذشته در دوره دوم ابتدایی و متوسطه اول برنامه ویژه اجرایی شد که به معلمان و مدیران اجازه می‌دهد تا متناسب با نیازهایی که تشخیص می‌دهند، دو ساعت در هفته را صرف فعالیت‌های تربیتی و پرورشی کنند.

به گفته بطحایی برای تربیت این نسل در کنار توجه ویژه همه دستگاه‌ها و مردم، نیازمند معلمانی شایسته هستیم که به دور از دغدغه‌های منزلتی و معیشتی با تکیه به فرهنگ غنی کشور و  با تلاش، آینده‌ای روشن برای جامعه بسازند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه داشتن روحیه انقلابی و اقدام شجاعانه یکی از مهمترین مولفه‌ها در اجرای سند تحول است، گفت: همچنین نهراسیدن از مشکلات شرط اصلی در اجرای سند تحول است. شکستن قالب‌هایی که به آنها عادت کردیم و عبور از مشکلاتی که در آغاز ممکن است بزرگ به نظر برسند روحیه انقلابی می‌خواهد که این یکی از موانع اصلی برای اجرای سند تحول است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به سیل‌های اخیر استان‌های خوزستان، گلستان و لرستان تصریح کرد: بر اساس حادثه سیل ۱۵۰۰ مدرسه آسیب دیده‌اند. آموزش و پرورش نیز همگام با سایر نهادهای کشور به کمک هم وطنان شتافته است و امدادرسانی در سه حوزه برای فضاهای آموزشی با کمک خیرین صورت گرفته است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش مدارسی که نیاز به بازسازی دارند در حال حاضر اقدامات بازسازی برای آن‌ها آغاز شده و انشاءالله تا مهر ماه آماده می‌شوند. همچنین کلاس‌های رفع اشکال برای دانش آموزان مناطق سیل زده و حمایت از معلمان این استان‌ها صورت گرفته است.

بطحایی با بیان اینکه در سال ۹۷ دوره آموزشی مهارت‌های کوتاه مدت برای تعدادی از دانش آموزان با دست ساخته‌های ساده و برای انس بیشتر با فرهنگ کار صورت گرفت، اظهار کرد: برای تابستان و سال تحصیلی آینده نیز برنامه‌های مکملی در کنار اینها اجرایی می‌شود تا دانش آموزان با مهارت‌های تولیدی منتج به عرضه و فروش آشنا شوند.

وی در پایان گفت: در آینده‌ای نه چندان دور آموزش و پرورشی خواهیم داشت که در شأن ملت ایران است همچنین به یاری خداوند و همت مردم مدارسی را در اختیار فرزندان قرار می‌دهیم که با محیطی امن و مؤثر در تربیت آینده سازان نظام تلاش کنند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین