کد خبر: ۱۹۲۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
افزایش مصرف میوه‌جات و سبزیجات، مصرف شیر و لبنیات کم‌چرب و کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده و استفاده از چربی‌های غیراشباع مانند روغن‌های مایع گیاهی از جمله مواردی است که باید در تغذیه مورد توجه قرار داد.
ناطقان :یک کارشناس تغذیه گفت: کاهش مقدار سدیم مصرفی بر کاهش فشار خون موثر است و این امر با کاهش مصرف نمک امکان‌پذیر است.

نگار کریمی بیرگانی، اظهار کرد: فشار خون عبارت است از نیرویی که خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌کند. هیپرتانسیون یا پرفشاری خون ناشی از افزایش مداوم فشار خون است که نشانه‌هایی مانند سردردهای مکرر، اختلال در بینایی، تنگی نفس، خون‌ریزی بینی، درد قفسه سینه، سرگیجه، ضعف حافظه و اختلال گوارشی دارد.

وی افزود: فاکتورهای زیادی فشار خون را تحت تاثیر قرار می‌دهند که موجب می‌شوند سطح آن در روزهای مختلف و حتی در طول یک روز متغیر باشد. سن بالای 35 سال، برخی نژادها و سابقه خانوادگی پرفشاری خون، ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت، گواتر یا بیماری کلیوی بعضی از این فاکتورها هستند که می‌توانند خطر ابتلا به فشار خون را افزایش دهند و قابل کنترل نیستند اما برخی دیگر از فاکتورها قابل کنترل‌ هستند و با ایجاد تغییر در آنها، خطر ابتلا به پرفشاری خون را کاهش داد.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی بر گسترش پرفشاری خون موثر است. تغییر در رژیم غذایی می‌تواند در پیشگیری و کنترل پرفشاری خون موثر باشد. کاهش سدیم دریافتی یکی از موارد مهمی است که در تغذیه باید به آن توجه داشت و نمک منبع عمده سدیم در رژیم غذایی است.

کریمی بیرگانی گفت: علاوه بر نمکی که خود به غذاها اضافه می‌کنیم، نمک در غذاهای آماده، بسته‌بندی شده، غذاهای فرآیند شده و غذاهایی که از رستوران‌ها تهیه می‌کنیم، نیز وجود دارد. مصرف روزانه نمک توسط هر فرد به واسطه مصرف این گونه مواد غذایی افزایش می‌یابد، بنابراین توصیه می‌شود که نمکدان را از سفره حذف کنید. همچنین باید از مصرف خیلی زیاد غذاهای فرآیند شده و کنسرو شده نیز خودداری کرد. به جای افزودن نمک اضافی به غذاها می‌توانید از آبلیمو یا سرکه استفاده کنید.

کارشناس تغذیه مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی (ره) اهواز افزود: البته نکته دیگری که در کنترل فشار خون مهم است این است که در مصرف قهوه، چای و نوشابه‌های کولا تعادل را رعایت کنید. بهتر است بدانید که مصرف زیاد الکل به طور مداوم می‌تواند موجب افزایش فشار خون شود. پرهیز از مصرف الکل یا محدود کردن مصرف آن نیز کاهش فشار خون را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: افزایش مصرف میوه‌جات و سبزیجات، مصرف شیر و لبنیات کم‌چرب و کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده و استفاده از چربی‌های غیراشباع مانند روغن‌های مایع گیاهی از جمله مواردی است که باید در تغذیه مورد توجه قرار داد.

این کارشناس تغذیه در ادامه به رابطه بین فشار خون و BMI (شاخص توده بدنی) در بین زنان و مردان اشاره کرد و گفت: شاخص توده بدن بیشتر از 27 با افزایش فشار خون رابطه مستقیمی دارد، بنابراین کاهش وزن در کنترل بهتر فشار خون هم می‌تواند موثر باشد. هر فرد به راحتی می‌تواند از طریق این فرمول، شاخص توده بدنی را برای خود محاسبه کند: (BMI) شاخص توده بدنی = وزن / (قد) به توان 2

کریمی بیرگانی، استرس مزمن و طولانی‌مدت را یکی دیگر از عوامل موثر بر افزایش فشار خون دانست و افزود: تکنیک‌های مختلف دستیابی به آرامش مثل نفس عمیق کشیدن، ورزش کردن و دوری کردن از محیط‌های استرس‌زا و در صورت لزوم مشاوره با روانشناس می‌تواند در کنترل استرس و کاهش فشار خون کمک کنند.

وی همچنین توصیه کرد: از مصرف سیگار خودداری کنید تا دچار پر فشاری خون نشوید. سیگار کشیدن موجب بیماری عروق محیطی یعنی تنگ شدن عروقی که خون را به دست‌ها و پاها می‌برند و همچنین سختی شریان‌ها می‌شود. این شرایط به طور واضح می‌تواند منجر به بیماری قلبی و سکته قلبی شود.
برچسب ها: نمک ، پرفشاری ، خون
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین