کد خبر: ۱۹۲۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
دبیر انجمن صنفی قند و شکر با اشاره به برنامه‌ریزی برای واردات ۱.۴ میلیون تن شکر و ورود بخشی از آن، گفت: برداشت چغندر پاییزه نیز از دو روز قبل آغاز شده و طی یک‌ماه آینده قیمت کاهش می‌یابد.
ناطقان: بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر ایران با اشاره به برنامه‌ریزی برای واردات ۱.۴ میلیون تن شکر و ورود بخشی از آن به کشور گفت: برداشت چغندر پاییزه نیز از ۲ روز قبل آغاز شده و پیش بینی این است که با مجموعه این اقدامات، قیمت شکر طی یک‌ماه آینده کاهش یابد.

قیمت شکر اوایل اسفندماه سال گذشته دچار نوسان شده بود و برخی مسئولان کاهش تولید نیشکر و تأخیر در برداشت آن را از جمله مهم‌ترین دلایل این مساله عنوان کردند و آن زمان اظهار داشتند: برداشت نیشکر در استان خوزستان آغاز شده و با عرضه شکر حاصل از این نیشکرها، قیمت به زودی در بازار افت می‌کند. حتی برخی از مسئولان اظهار نگرانی کرده بودند با ورود این حجم شکر به بازار، قیمت به شدت افت کند.

این در حالی است که طی هفته‌های اخیر قیمت شکر مجدداً روند افزایشی پیدا کرده و این بار در برخی نقاط شهر حتی از مرز ١٠ هزار تومان نیز گذشته است. گزارش‌های میدانی خبرنگار مهر نشان می‌دهد هر بسته ٩٠٠ گرمی شکر در مغازه‌های سطح شهر بین ٩ هزار تومان تا ١٠ هزار و ٥٠٠ تومان عرضه می‌شود.

برخی از فروشندگان نیز با بیان اینکه قیمت شکر در عمده فروشی به کیلویی ٨٩٠٠ تومان رسیده است، به خبرنگار مهر گفتند: ما از آوردن و فروش این محصول خودداری کردیم چون قیمت آن خیلی بالا رفته است.

یکی از فروشندگان درباره اینکه آیا با کمبود شکر در بازار مواجه هستیم؟، به خبرنگار مهر افزود: خیر، شکر وجود دارد اما آن را دپو کرده‌اند و عرضه نمی‌کنند.

تولید داخلی ۴۰۰ هزار تن کاهش یافت

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار مهر قیمت این کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جمله کوروش، حدود ۴,۰۰۰ تومان است.

در همین زمینه، بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی قند و شکر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دلایل افزایش قیمت شکر در بازار، اظهار داشت: در اسفندماه کسی پیش بینی نمی‌کرد که با چنین سیلاب‌های بزرگی در فروردین مواجه شویم.

وی با بیان اینکه از اواسط شهریور ماه کارخانجات چغندرقند و از اوایل آبان ماه کارخانجات نیشکر، شروع به تولید شکر می‌کنند، گفت: بنابراین این تولیدات، نیاز کشور را تا اردیبهشت ماه سال بعد تأمین می‌کنند.

دبیر انجمن صنفی قند و شکر تصریح کرد: در سال گذشته اتفاقی که رخ داد این بود که تا اواخر بهمن ماه، به دلیل بارندگی، کشاورزان نتوانستند وارد مزارع نیشکر شوند و این محصول را برداشت کنند. چون هر هفته ما در خوزستان با بارندگی مواجه بودیم.

دانایی با بیان اینکه تولید شکر حاصل از چغندر قند تا بهمن ماه نیاز بازار را تأمین کرد، افزود: همین که وارد اسفند شدیم کمبود عرضه نیشکر خود را نشان داد و قیمت شکر روند رو به رشد گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سیل‌های اخیر بین ۳۰ تا ۳۵ هزار هکتار از مزارع نیشکر را زیر آب برده است، گفت: علاوه بر این دو کارخانه نیز زیر آب رفته‌اند که هنوز موفق به خالی کردن آب این کارخانه‌ها و راه اندازی مجددشان نشده‌اند.

دانایی با بیان اینکه در کل کشور ۹ واحد کارخانه نیشکر فعال است که همه آنها نیز در خوزستان فعالیت می‌کنند، افزود: در حال حاضر ۷ کارخانه در این استان فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه معمولاً در ابتدای هر سال میزان تولید شکر از سوی انجمن پیش بینی و اعلام می‌شود، ادامه داد: سال گذشته میزان پیش بینی ما ۱.۸ میلیون تن بود که با توجه به کاهش حقابه کشاورزان در خرداد و تیر ۹۷ حدود ۲۰۰ هزار تن تولید نیشکر کاهش یافت، همچنین سیلاب‌ها نیز تولید نیشکر را حدود ۲۰۰ هزار تن کاهش دادند بنابراین تولید به حدود ۱.۴ میلیون تن رسید.

دانایی: برداشت چغندر پاییزه آغاز شد / ‏واردات‬ ۱.۴ میلیون تن شکر

دانایی با بیان اینکه کشت چغندر در کشور به دو شکل بهاره و پاییزه انجام می‌شود، افزود: از حدود دو روز قبل برداشت چغندر پاییزه در کشور آغاز شده و از این محل حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تن شکر تولید می‌شود. ضمن اینکه بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن شکر نیز از محل نیشکرهای باقی مانده به دست می‌آید.

وی ادامه داد: ۸۰۰ هزار تن شکر نیز ثبت سفارش شده و از اواخر اردیبهشت ماه واردات آن به کشور آغاز می‌شود که عمده واردات نیز از کشور هند است.

دانایی با اشاره به واردات ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تن شکر توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران، افزود: در حال حاضر ۶ کشتی در بنادر امام خمینی (ره)، چابهار و بندر عباس پهلو گرفته‌اند و در حال تخلیه محموله‌های شکر هستند که بدین ترتیب طی یک ماه آینده حدوداً ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن شکر در دسترس خواهد بود و به بازار عرضه می‌شود.

قیمت شکر در یک ماه آینده کاهش می‌یابد

وی درباره اینکه بنابراین آیا در یک‌ماه آینده شاهد کاهش قیمت این کالا خواهیم بود؟، تصریح کرد: قطعاً این اتفاق رخ خواهد داد.

دانایی همچنین با اشاره به سهمیه بندی شکر برای کارخانجات که در اسفندماه انجام شده است، گفت: این شکرها با نرخ ارز دولتی در اختیار کارخانجات قرار می‌گیرد و نظارت دقیق بر آن صورت می‌گیرد البته به دلیل تعطیلات عید اختلالاتی در آن به وجود آمد اما بعد از تعطیلات کار به روال عادی خود برگشت.

وی نیاز سالیانه کشور را به شکر حدود ۲.۲ میلیون تن اعلام و اضافه کرد: به عبارتی ما در شش ماه به ۱.۱ میلیون تن شکر نیاز داریم و ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارتن از این محصول برای حدود ۴ ماه و نیم کشور کافی است.

دانایی با بیان اینکه با ورود محموله‌هایی که در راه است همه چیز به روال طبیعی بر می‌گردد، گفت: اگر واردات مقداری زودتر انجام می‌شد شاید شاهد این تنش‌ها در بازار نبودیم اما بزودی قیمت‌ها متعادل خواهد شد.

وی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه عده‌ای شکر را برای گران‌تر شدن قیمت آن دپو کرده‌اند، افزود: به هرحال زمانی که بازار یک کالا دچار تنش و نوسان می‌شود، هیجاناتی نیز در این زمینه به وجود می‌آید. به عنوان مثال مطمئناً انبارهای مصرف کنندگان عمده شکر در حال حاضر پر است اما اینکه بگوییم دپو شده است، بعید می دانم چنین اتفاقی رخ داده باشد. چون ارقامی که ذخیره شده در اندازه‌ای نیست که بخواهیم بگوییم احتکار و یا دپو شده است.

دانایی درباره اینکه پیش بینی می‌کنید میزان تولید در سال جاری چقدر خواهد بود؟، افزود: پیش بینی میزان تولید برای سال جاری مقداری دشوار است به دلیل اینکه میزان بارندگی‌ها به ویژه در استان خوزستان بسیار زیاد بوده و کشت عقب افتاده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته تا آخر فروردین ماه ۷۰ تا ۸۰ هزار هکتار کشت چغندر قند انجام شده بود، گفت: امسال هنوز این اتفاق رخ نداده بنابراین پیش بینی میزان تولید نیز در اواخر اردیبهشت ماه امکان پذیر خواهد بود.
منبع: مهر
برچسب ها: واردات ، شکر ، قند و شکر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین